Bombardier i Eurocopter gwiazdami paryskiego Air Show
Eurocopter X3, Bombardier CSeries i najnowsza wersja Boeinga 747-8 to najważniejsze premiery rozpoczynających się w obecnym tygodniu targów lotniczych Paris Air Show - poinformowała telewizja CNN.
Rozpoczynające się 20 czerwca i trwające do 26 czerwca targi 49th International Paris Air Show - Le Bourget 2011 są największą tegoroczną imprezą wystawienniczą i techniczną branży lotniczej. Odbywające się od 1909 roku co dwa lata na dawnym lotnisku Le Bourget targi zgromadzą na swojej 49 edycji 2100 wystawców z 50 krajów i ponad 140 samolotów (w tym 42 uczestniczące w pokazach).
14.06.2011 | aktual.: 14.06.2011 11:27
Najciekawszą technologicznie maszyną obecnych targów będzie, według analityków branży lotniczej, Eurocopter X3. To wiatrakowiec najnowszej generacji z dwoma systemami napędu. Posiada on kadłub śmigłowca EC155 z płaskim sześciołopatowym wirnikiem. Do kadłuba przymocowano po obu stronach skrzydła nośne ułożone w kształt odwróconej litery V i zamontowano na ich końcach silniki turbinowe, zaopatrzone w pięciołopatowe śmigła. Rezultatem jest konstrukcja startująca jak śmigłowiec, ale stabilniejsza w locie i osiągająca znaczne szybkości - maksymalna prędkość w locie poziomym X3 wyniosła 430 km/h. Wiatrakowiec taki może służyć zarówno do lotów cywilnych jak i wojskowych, w zadaniach wymagających szybkiego transportu ludzi lub towarów.
Na International Paris Air Show zostaną zaprezentowane także dwa nowe typy maszyn pasażerskich. Pierwszy z nich, to ostatni samolot z rodziny Jumbo Jetów - Boeing 747-8. Jest to pierwsza maszyna z tej rodziny w której większość konstrukcji opiera się na kompozytach przekładkowych z udziałem włókien węglowych oraz wzmacnianych włóknami metalu. W pasażerskiej wersji 747-8I nowy Jumbo Jet ma zabierać do 581 osób. Podstawowa dla tego modelu wersja towarowa, Boeing 747-8F ma zabierać na pokład ładunek o wadze do 140 000 kg na odległość do 8130 km.
Dominację Boeinga i Airbusa na rynku samolotów pasażerskich chce przełamać kanadyjski Bombardier Aerospace, który zaprezentuje w Paryżu najnowsze dwusilnikowe, wąskokadłubowe maszyny CS100 i CS300. Samoloty te, także wykonane z dużym udziałem technologii kompozytowych, mają zabierać odpowiednio 110 i 130 pasażerów na odległość do 5493 km.
Organizatorzy targów liczą także iż do Paryża zdoła przylecieć wykorzystujący do lotów energię słoneczną samolot Solar Impulse. Pierwsza próba lotu tej maszyny do Paryża zakończyła się powrotem na lotnisko pod Brukselą z powodu złej pogody i wyczerpywania się energii w bateriach.
Na International Paris Air Show swoje premiery miały jedne z najważniejszych i najciekawszych technologicznie maszyn cywilnych i wojskowych m.in. Concorde, jego radziecki odpowiednik Tu-144, Eurocopter Tigre czy Airbus A380. Organizatorzy twierdzą iż tegoroczne targi obejrzy 400 tys. osób.
(PAP)