Trwa 艂adowanie...
14-06-2011 11:10

Bombardier i Eurocopter gwiazdami paryskiego Air Show

Bombardier i Eurocopter gwiazdami paryskiego Air Show殴r贸d艂o: zdj臋cie producenta
d3ow84n
d3ow84n

Eurocopter X3, Bombardier CSeries i najnowsza wersja Boeinga 747-8 to najwa偶niejsze premiery rozpoczynaj膮cych si臋 w obecnym tygodniu targ贸w lotniczych Paris Air Show - poinformowa艂a telewizja CNN.

Rozpoczynaj膮ce si臋 20 czerwca i trwaj膮ce do 26 czerwca targi 49th International Paris Air Show - Le Bourget 2011 s膮 najwi臋ksz膮 tegoroczn膮 imprez膮 wystawiennicz膮 i techniczn膮 bran偶y lotniczej. Odbywaj膮ce si臋 od 1909 roku co dwa lata na dawnym lotnisku Le Bourget targi zgromadz膮 na swojej 49 edycji 2100 wystawc贸w z 50 kraj贸w i ponad 140 samolot贸w (w tym 42 uczestnicz膮ce w pokazach).

Najciekawsz膮 technologicznie maszyn膮 obecnych targ贸w b臋dzie, wed艂ug analityk贸w bran偶y lotniczej, Eurocopter X3. To wiatrakowiec najnowszej generacji z dwoma systemami nap臋du. Posiada on kad艂ub 艣mig艂owca EC155 z p艂askim sze艣cio艂opatowym wirnikiem. Do kad艂uba przymocowano po obu stronach skrzyd艂a no艣ne u艂o偶one w kszta艂t odwr贸conej litery V i zamontowano na ich ko艅cach silniki turbinowe, zaopatrzone w pi臋cio艂opatowe 艣mig艂a. Rezultatem jest konstrukcja startuj膮ca jak 艣mig艂owiec, ale stabilniejsza w locie i osi膮gaj膮ca znaczne szybko艣ci - maksymalna pr臋dko艣膰 w locie poziomym X3 wynios艂a 430 km/h. Wiatrakowiec taki mo偶e s艂u偶y膰 zar贸wno do lot贸w cywilnych jak i wojskowych, w zadaniach wymagaj膮cych szybkiego transportu ludzi lub towar贸w.

Na International Paris Air Show zostan膮 zaprezentowane tak偶e dwa nowe typy maszyn pasa偶erskich. Pierwszy z nich, to ostatni samolot z rodziny Jumbo Jet贸w - Boeing 747-8. Jest to pierwsza maszyna z tej rodziny w kt贸rej wi臋kszo艣膰 konstrukcji opiera si臋 na kompozytach przek艂adkowych z udzia艂em w艂贸kien w臋glowych oraz wzmacnianych w艂贸knami metalu. W pasa偶erskiej wersji 747-8I nowy Jumbo Jet ma zabiera膰 do 581 os贸b. Podstawowa dla tego modelu wersja towarowa, Boeing 747-8F ma zabiera膰 na pok艂ad 艂adunek o wadze do 140 000 kg na odleg艂o艣膰 do 8130 km.

Dominacj臋 Boeinga i Airbusa na rynku samolot贸w pasa偶erskich chce prze艂ama膰 kanadyjski Bombardier Aerospace, kt贸ry zaprezentuje w Pary偶u najnowsze dwusilnikowe, w膮skokad艂ubowe maszyny CS100 i CS300. Samoloty te, tak偶e wykonane z du偶ym udzia艂em technologii kompozytowych, maj膮 zabiera膰 odpowiednio 110 i 130 pasa偶er贸w na odleg艂o艣膰 do 5493 km.

d3ow84n

Organizatorzy targ贸w licz膮 tak偶e i偶 do Pary偶a zdo艂a przylecie膰 wykorzystuj膮cy do lot贸w energi臋 s艂oneczn膮 samolot Solar Impulse. Pierwsza pr贸ba lotu tej maszyny do Pary偶a zako艅czy艂a si臋 powrotem na lotnisko pod Bruksel膮 z powodu z艂ej pogody i wyczerpywania si臋 energii w bateriach.

Na International Paris Air Show swoje premiery mia艂y jedne z najwa偶niejszych i najciekawszych technologicznie maszyn cywilnych i wojskowych m.in. Concorde, jego radziecki odpowiednik Tu-144, Eurocopter Tigre czy Airbus A380. Organizatorzy twierdz膮 i偶 tegoroczne targi obejrzy 400 tys. os贸b.

(PAP)

d3ow84n
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d3ow84n