WP Facet

Polecane
Tematy

Jak rzucić palenie i nie przytyć?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
(AFP)

Rzuć palenie, mówili. Będziesz się czuł jak nowo narodzony. Ale co ci po świadomości, że nie wydajesz już fortuny na fajki i pozwalasz wreszcie odpocząć zwęglonym płucom, skoro tytoniowy nawyk, który byłeś w stanie jeszcze jakoś kontrolować, płynnie przeszedł w nieokiełznane obżarstwo. A ty ze smutnego palacza stałeś się pogardzanym grubasem.

Co gorsza - jako były nałogowiec możesz znacznie przytyć, zupełnie nie zmieniając swoich nawyków żywieniowych! Prawdziwy sukces osiągniesz wtedy, gdy w parę lat po rzuceniu palenia będziesz mógł bez skrępowania rozebrać się na basenie.

Najpierw staw czoła faktom: nowe badania przeprowadzone przez japońskich naukowców dowodzą, że im więcej papierosów byłeś w stanie wypalić w ciągu dnia, tym więcej kilogramów przytyjesz, próbując wygrać z nałogiem. Japończycy skontrolowali grupę blisko dwustu osób będących na dobrej drodze do rzucenia palenia. Po 3 miesiącach od ostatniego zaciągnięcia się tytoniowym dymem uczestnicy badania zyskali średnio 1,5 kilograma, lecz ci najsilniej uzależnieni przybrali na wadze nawet trzy razy więcej! Jeśli więc żyłeś od papierosa do papierosa i nie przejmowałeś się, że wciąż biegasz po kolejną paczkę, masz kłopot.

Kolejna niespodzianka: przed zwiększeniem masy ciała nie ustrzegły badanych także plastry zawierające nikotynę. Związek ten oddziałuje na obszary mózgu związane z głodem i stymuluje metabolizm, tłumiąc apetyt i zniechęcając do jedzenia. Gdy zaś nikotyny nagle zabraknie, nasz organizm zaczyna się dopominać o pokarm tym rozpaczliwiej, im więcej mu jej dotąd dostarczaliśmy. Co więcej: działanie kubków smakowych i zmysłu powonienia, które podczas długoletniego procesu zatruwania organizmu zostało nadwerężone, już w miesiąc po odstawieniu papierosów odzyskuje pełną sprawność. Powraca zatem chęć na próbowanie nieznanych potraw i zajadanie się pysznościami. Nowej potrzebie trudno się oprzeć, zwłaszcza że musisz czymś zapełnić czas, który przedtem poświęcałeś "na dymka".

Osoby palące nałogowo siłą rzeczy nie przykładają nadmiernej wagi do właściwego odżywiania się, jadają źle zbilansowane, nieregularne posiłki. Nie celują też w uprawianiu aktywności fizycznej, bo tej stawia tamę pogarszającą się wydolność oddechowa. To kolejne, obok wzmożonego łaknienia, a przecież nie jedyne przyczyny otyłości wśród byłych palaczy.

My staramy się wszakże znaleźć sposoby, jak tej pladze zaradzić. Kilku celnych porad może nam udzielić Scott McIntosh, wicedyrektor Programu Badań nad Paleniem Tytoniu na Uniwersytecie w Rochester. Kiedy przestajesz palić, twoje serce zwalnia i pragnienie papierosa może być mylone z ukłuciem głodu - przekonuje naukowiec. By poradzić sobie z tą palącą potrzebą, możemy oszukać nasz umysł podobnie, jak on oszukuje nas. McIntosh sugeruje w chwilach głodowych ataków sączyć zimną wodę przez słomkę, co ma dwojakie działanie. Raz, że to dostarczy do organizmu nieco dopaminy, która złagodzi apetyt. Dwa - cienka rurka, wyglądem i konsystencją imitująca papierosa, pomaga radzić sobie ze starym nawykiem trzymania czegoś w ustach.

Rzucając palenie trzeba też, oczywiście, przemyśleć sprawę odżywiania. I tu nie powinno się wydziwiać, tylko zacząć wreszcie jeść jak należy, jednak raczej lekkostrawnie. Odtąd czarna kawa i fajeczka już nigdy nie zastąpią nam śniadania! (Ani żadnego innego posiłku). Jedzmy pięć razy dziennie, ale w rozsądnych ilościach i nigdy nie podjadając. Słodycze zamieńmy na owoce i jarzyny - zawierające zresztą bardzo pożądany przy zwiększonym apetycie błonnik - za przewodnik mając nieśmiertelny indeks glikemiczny. Niech zawsze pod ręką będzie butelka niegazowanej wody, która pomoże opanować nagły głód pita nawet w tradycyjny sposób.

A więc - dietetyczny standard. Tylko bez szaleństw! Nie bierzmy się za wymagające zbyt dużych poświęceń techniki. Wyrzeczenie już jedno na głowie mamy, i to nie byle jakie. Kolejne, przesadnie restrykcyjne, mogą nas tylko zniechęcić do zdrowego trybu życia, a w najgorszym wypadku skłonić do ponownego sięgnięcia po papierosa.

GD/drP, PFi, facet.wp.pl

Zobacz: Jak szybko i skutecznie rzucić palenie!

Polub WP Facet
Trwa ładowanie
.
.
.
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Podziel się na Facebooku