TYLKO W WP.PL
tekst: Aneta WawrzyĆczak
NoszÄ obroĆŒe i potulnie dajÄ siÄ prowadzaÄ swoim panom. MruczÄ , gdy skĂłrzany bat smaga ich poĆladki. ZakradajÄ siÄ do piwnicy, do swoich tajnych kolekcji. SpiskujÄ , by doznaÄ rozkoszy.
(fot. fotochannels)
CiepĆa sobotnia noc, stoĆeczny klub. Przed wejĆciem ksiÄ dz i gestapowiec rozmawiajÄ przy papierosie. W Ćrodku kilkadziesiÄ t osĂłb. PochylajÄ siÄ nad drinkami, tĆoczÄ przy barze, rozmawiajÄ pĂłĆgĆosem. Scena jest zadymiona, ciepĆe pomaraĆczowe ĆwiatĆo tworzy przytulny klimat, bĆyszczy lateks. Gdyby nie gĆoĆna muzyka, daĆoby siÄ sĆyszeÄ pobrzÄkiwanie ĆaĆcuchĂłw i stukot obcasĂłw.
Ć»eby przejĆÄ selekcjÄ, trzeba stawiÄ siÄ z imiennym zaproszeniem i w przebraniu. Dresscode: skĂłra, guma, lateks, pin-up, lolita, drag queen, burlesque, stroje wieczorowe i balowe z elementami fetysz lub BDSM. Na imprezÄ dla fetyszystĂłw nie wejdzie byle kto.
Dywanik
Obok niewielkiego parkietu na Ćcianie rozpiÄty jest duĆŒy czarny X. Do iksa przypiÄta jest dziewczyna. Stylizacja a la niegrzeczna uczennica. Stoi twarzÄ do Ćciany. Od tyĆu skrada siÄ do niej mĆody mÄĆŒczyzna w pociÄtym obcisĆym T-shircie. ZbliĆŒa siÄ, jego rÄce oplatajÄ jej ciaĆo, usta wpijajÄ w szyjÄ.
ChĆopak wyciÄ ga z plecaka bat. PodciÄ ga dziewczynie kusÄ kieckÄ w krateczkÄ. Pojawia siÄ fotograf.
Pierwszy cios, drugi, trzeci.
Czy to na niby?
Czwarty. PiÄ ty.
_ - Przepraszam, to pokaz czy moĆŒna zafundowaÄ sobie takie lanie?_
SzĂłsty. SiĂłdmy.
_ - Wszystko moĆŒna - uĆmiecha siÄ fotograf._
Ăsmy. DziewiÄ
ty. DziesiÄ
ty.
Przed kolejnym ciosem dziewczyna wzdryga siÄ. Za moment znĂłw wypina pupÄ, czeka na cios.
Jedenasty. Dwunasty...
Po kilku minutach jej poĆladki pokrywajÄ
cienkie czerwone prÄgi. WidaÄ je nawet w pomaraĆczowym Ćwietle.
OkoĆo trzydziestego bata pojawia siÄ Marek*. Ma na sobie czarnÄ ortalionowÄ koszulÄ ze stĂłjkÄ i spodnie do kompletu. Wchodzi na niewielkÄ scenÄ, wyciÄ ga z zaplecza maĆy dywanik, rozkĆada go. ChwilÄ pĂłĆșniej sam siebie rozkĆada na nim.
Na krawÄdzi sceny przysiada kobieta. Ma tak wyzywajÄ cy makijaĆŒ, ĆŒe trudno okreĆliÄ jej wiek. Podwija dĆugÄ sukniÄ z dekoltem siÄgajÄ cym pÄpka. WokĂłĆ kĆÄbi siÄ maĆy tĆumek. KtoĆ podaje jej ĆyĆŒwy. JuĆŒ po chwili wchodzi w nich na Marka. Przez kilka minut drepcze po jego brzuchu.
- PracowaĆ w cyrku?
- Nie, skÄ
d.
- Kwestia koncentracji?
- Absolutnie.
- SiĆa miÄĆni?
_ - PudĆo._
MÄĆŒczyzna jest bardzo tajemniczy. Chwali siÄ jedynie, ĆŒe spacer ĆyĆŒwiarki po jego brzuchu i klatce piersiowej to nic wielkiego. WchodziĆy juĆŒ na niego konie belgijskie. Tona ĆŒywej wagi.
Marek jest rozchwytywany, trudno wiÄc zĆapaÄ go i zapytaÄ, czy coĆ poza robieniem za dywanik go krÄci. Bo mogĆoby.
Ćliska sprawa
Na internetowym forum dla fetyszystĂłw pisze Ortalionowy KsiÄ ĆŒÄ.
_ "Moim fetyszem sÄ kurtki i pĆaszcze ze Ćliskiego i bĆyszczÄ cego materiaĆu. LubiÄ ubieraÄ takie ciuchy, dotykaÄ siÄ w nich i masturbowaÄ. Czy jest jeszcze ktoĆ, kto lubi coĆ takiego? (...) PodniecajÄ mnie teĆŒ satynowe koszulki i spodenki. MarzÄ teĆŒ, ĆŒe kiedyĆ bÄdÄ siÄ dotykaĆ, a potem kochaĆ z dziewczynÄ w takich Ćliskich ciuszkach"_, pisze na poczÄ tek.
(fot. fotochannels)
_ "Ćliskie bĆyszczÄ ce materiaĆy to mĂłj silny fetysz, ale niestety muszÄ z niego czerpaÄ przyjemnoĆci potajemnie, gdyĆŒ moja ĆŒona nie lubi siÄ stroiÄ, nienawidzi satyny i nie wie o moich upodobaniach. Gdy zdarza mi siÄ zostaÄ samemu w domu, to uwielbiam ubieraÄ na goĆÄ skĂłrÄ damskie satynowe bluzeczki, piĆŒamki itp. (z mojej tajnej kolekcji) oraz leĆŒeÄ w satynowej poĆcieli. Uwielbiam siÄ masturbowaÄ, gdy czujÄ na caĆym ciele ten boski, Ćliski chĆodek tych materiaĆĂłw, doznajÄ wtedy nieziemskich rozkoszy"_, odpowiada Czarny52.
To staĆe motywy "spiskowcĂłw rozkoszy": nieĆwiadome ĆŒony, okĆamywani mÄĆŒowie, skradanie siÄ na palcach, tajne kolekcje w piwnicy. Tylko ich?
- Wiele osĂłb prowadzi podwĂłjne ĆŒycie, ma jednoczeĆnie ĆŒonÄ i kochankÄ. Tak samo fetyszysta: uprawia seks ze swojÄ partnerkÄ , a pĂłĆșniej zaspokaja siÄ sam ze swoim fetyszem - wyjaĆnia prof. Zbigniew Lew-Starowicz, krajowy konsultant z zakresu seksuologii.
Na wiadomoĆci z proĆbÄ o spotkanie odpowiada tylko Ortalionowy KsiÄ ĆŒÄ. ChÄtnie opowie swojÄ historiÄ - za trzy tysiÄ ce zĆotych, bo jest "czĆowiekiem niepeĆnosprawnym i ĆŒyje z cienkiej renty socjalnej".
Ale "Ćliskich" historii na forum nie brakuje.
"KiedyĆ moja siostra kupiĆa sobie ĆlicznÄ , ĆnieĆŒnobiaĆÄ kurtkÄ zapinanÄ na suwak (...). Nie byĆa to satyna, ale materiaĆ byĆ jeszcze bardziej przyjemny i podniecajÄ cy w dotyku. Gdy podczas nieobecnoĆci rodziny pierwszy raz ubraĆem na goĆe ciaĆo tÄ kurteczkÄ, to odjazd, ktĂłrego doznaĆem przeszedĆ moje najĆmielsze oczekiwania. Przez kilka kolejnych lat uwielbiaĆem ubieraÄ potajemnie tÄ kurtkÄ i masturbowaÄ siÄ w niej, a nawet w niej spaÄ. Po kilku latach, gdy siostra oddawaĆa na moich oczach tÄ kurtkÄ koleĆŒance, byĆem strasznie zawiedziony i przez dĆugi czas przeĆŒywaĆem to prawie jak rozstanie z ukochanÄ dziewczynÄ ".
ZniewoliÄ paniÄ ?
TĆum w klubie gÄstnieje. ĆredniÄ wieku trudno okreĆliÄ. SÄ i dwudziestoletnie, i siedemdziesiÄcioletnie twarze. SÄ teĆŒ trzydziestoletnie twarze z ciaĆami czterdziestoletnimi i twarze piÄÄdziesiÄcioletnie z ciaĆami trzydziestoletnimi. TĆoczno jest i w toalecie.
_ - ZajÄte?_
- Tak.
_ - JesteĆ ulegĆa czy pasywna?_
- Ani to, ani to.
- Ej, to musisz siÄ zdecydowaÄ!
Tego wieczoru rzÄ dzÄ kabaretki, lateks, skĂłra, ĆaĆcuchy, kilkucentymetrowe koturny. Panuje peĆne rĂłwnouprawnienie. Nikt nie oglÄ da siÄ za mÄĆŒczyznÄ w sukience, poĆczochach czy na obcasach (a najczÄĆciej wszystkim naraz). Chyba ĆŒe z poĆŒÄ daniem.
Z tĆumu wyĆania siÄ Adam _ - Sama tu jesteĆ? To chodĆș, siÄ dziemy sobie w lochu_- zaprasza. Wskazuje dolne piÄtro klubu. W niebieskiej poĆwiacie stoi rzÄ d teatralnych krzeseĆ, kanapa, dwa erotyczne meble.
Jak siÄ okaĆŒe, Adam ma za sobÄ czterdzieste urodziny, sĆuĆŒbÄ w wojsku, maĆĆŒeĆstwo, rozwĂłd i kilkanaĆcie kochanek. Jak sam siÄ reklamuje, jest specjalistÄ od Kinbaku Shibari, erotycznej wersji hojojutsu, starej japoĆskiej techniki wiÄ zania i torturowania jeĆcĂłw. W skrĂłcie: BDSM. WiÄ zanie i dyscyplina. Dominacja i ulegĆoĆÄ. Sadyzm i masochizm.
W ciÄ gu kilkudziesiÄciu minut rozmowy frazÄ "zniewoliÄ paniÄ " Adam odmieni przez wszystkie przypadki.
- To jest jak film Woody'ego Allena, "Co nas krÄci, co nas podnieca". Od tego nie moĆŒna uciec czy zrezygnowaÄ - zaczyna.
Coraz wiÄcej goĆci schodzi do dolnej sali. Adam wyjaĆnia, ĆŒe niektĂłre twarze widziaĆ juĆŒ wczeĆniej.
_ - ParÄ osĂłb to organizatorzy, parÄ to stali bywalcy takich imprez. A po niektĂłrych od razu widaÄ, ĆŒe sÄ z branĆŒy. O, na przykĆad ci paĆstwo! Takich kostiumĂłw nie dostaniesz ot tak. Pewnie z Niemiec je sprowadzali -_ Adam wskazuje gĆowÄ parÄ, ktĂłra wĆaĆnie wkroczyĆa do lochu.
Wysoka kobieta przypomina postaÄ z kreskĂłwki. Majestatycznie przechadza siÄ po sali. ObcisĆy do granic moĆŒliwoĆci kostium bĆyszczy, nogi dĆșwigajÄ buty na koturnach i obcasie, a krÄgosĆup - olbrzymi biust. MiaĆŒdĆŒona gorsetem, jest bardziej ksztaĆtna niĆŒ ideaĆ 90-60-90. Patrzy trochÄ z gĂłry, bo jest najwyĆŒsza, najchudsza w talii, najszersza w biuĆcie. CaĆoĆci dopeĆnia ultramocny makijaĆŒ i krĂłciuteĆkie wĆosy.
Za niÄ powĆĂłczy nogami mÄĆŒczyzna. Jest sporo niĆŒszy, mimo butĂłw na kilkucentymetrowym koturnie, i duĆŒo bardziej tajemniczy, bo obcisĆy czarny lateks, ktĂłry przylega do niego jak druga skĂłra, zakrywa wszystko, od twarzy po kostki. Spod ciasnej maski widaÄ jedynie usta i oczy. Z czarnymi soczewkami w oczach przypomina demona.
Para prosi o pomoc animatora. Kobieta siada na meblu, przy ktĂłrym fotel ginekologiczny jest prosty jak konstrukcja cepa. Adam przyglÄ da siÄ misternemu krÄpowaniu jej pasami i kajdanami. CiÄ gnie wywĂłd na temat tajnikĂłw odleĆŒanego dziewictwa i alkĂłw nowoĆŒeĆcĂłw.
- Wychodzi dziewczyna za mÄ ĆŒ i co robi? Kupuje ksiÄ ĆŒkÄ WisĆockiej ("SztukÄ kochania", pierwszy podrÄcznik ars amandi w Polsce - przyp. red.). Kartkuje i, wiadomo, szuka rysunkĂłw z pozycjami. A pĂłĆșniej, wieczorem mĂłwi mÄĆŒowi: o, dziĆ siÄ bÄdziemy kochaÄ tak! I co? - Adam robi pauzÄ, patrzy przenikliwie.
- Fajne? MoĆŒe na chwilÄ. Ale tak siÄ nie da na dĆuĆŒszÄ metÄ. Ile moĆŒna wytrzymaÄ? TydzieĆ? MiesiÄ c? Rok? PiÄÄ lat? PĂłĆșniej czĆowiek zaczyna szukaÄ czegoĆ nowego. NiektĂłrzy znajdujÄ . O, jak ta pani - Adam wskazuje gĆowÄ trzydziestolatkÄ ubranÄ jedynie w wysokie kozaki, jeĆli nie liczyÄ kajdan, ktĂłre skuwajÄ jej rÄce.
Para w skĂłrzanych kostiumach przerywa swĂłj eksperyment z fotelem. PrzyglÄ dajÄ siÄ kobiecie. Z ciemnoĆci za jej plecami wyĆania siÄ nagle drobna blondynka, typ pensjonariuszki. Tyle ĆŒe w skĂłrzanym kostiumie. Pensjonariuszka wyciÄ ga bat i smaga nim plecy i tyĆek nagiej dziewczyny.
Kanapa i krzesĆa sÄ juĆŒ pozajmowane, luzie tĆoczÄ siÄ wiÄc na schodach, zaglÄ dajÄ przez ramiÄ, wyciÄ gajÄ szyje.
_ - Seks przed Ćlubem... no, wiadomo. Koniecznie. Inaczej to jakby kupiÄ kupon w totolotka. SkreĆlasz numerki, a pĂłĆșniej czekasz na losowanie, czyli noc poĆlubnÄ . I co? Kupon moĆŒesz pokazaÄ koleĆŒance i powiedzieÄ: patrz, nie trafiĆam, i wyrzuciÄ go do kosza. A z mÄĆŒem co zrobisz? -_ Adam Ćmieje siÄ, popija piwo i obserwuje spektakl, ktĂłry juĆŒ, juĆŒ rozpoczyna siÄ poĆrodku lochu.
(fot. thinkstock)
"LiĆŒ mu buty, suko!", syczy Pensjonariuszka.
I oto Suka juĆŒ leĆŒy na niewielkim materacu, a mÄĆŒczyzna w czarnym skĂłrzanym kostiumie, co wyglÄ
daĆ jak demon, kilka razy spluwa na jej nagie ciaĆo. Suka posĆusznie czyĆci jÄzykiem jego buty.
_ "LiĆŒ mu chuja, suko!"_
W dudniÄ
cÄ
z gĂłrnego piÄtra muzykÄ wcina siÄ kolejna komenda animatorki.
"Dobrze ci tak, suko!"
Jeszcze chwila i do gry wkraczajÄ
wibrator i metalowe klamerki.
"Czy ktoĆ jeszcze ma ochotÄ poniĆŒyÄ tÄ sukÄ?"
TĆum i dym gÄstniejÄ
, atmosfera jest tak przesiÄ
kniÄta seksem, ĆŒe moĆŒna by jÄ
kroiÄ noĆŒem.
"No, dalej! Nie ma odwaĆŒnych? Nie ma chÄtnych?"
Pensjonariuszka rozglÄ da siÄ po lochu, Suka wije siÄ po podĆodze, widzowie spoglÄ dajÄ po sobie.
Pokaz trwa kwadrans. Po jego zakoĆczeniu Suka wyglÄ da na wykoĆczonÄ , ale szczÄĆliwÄ . A to dopiero pĂłĆnoc.
Majtki, mrĂłwki i duchy
PodniecaÄ siÄ moĆŒna stopami, uĆŒywanymi majtkami, okaleczonym ciaĆem, brzuchem ciÄĆŒarnej kobiety, mrĂłwkami, sierĆciÄ , wĆosami Ćonowymi, duchami, brudem, pieluchami. I tak w nieskoĆczonoĆÄ.
"Zboczony Ćwintuch" siedzi na klasycznym czacie "seks". Ale juĆŒ upodobania ma mniej klasyczne.
Co?
"WÄ
chanie kobiet, pieszczenie stĂłp, wÄ
chanie bielizny. LubiÄ teĆŒ piss w mojÄ
stronÄ".
SkÄ
d?
"Nie wiem. MoĆŒe chciaĆem odmiany? MoĆŒe rutyna w seksie?"
Kiedy?
"Po 30. roku ĆŒycia. Pierwsze byĆo wÄ
chanie majteczek".
Ten pierwszy raz?
"Dziewczyna na poczÄ
tku siÄ dziwiĆa, a pĂłĆșniej sama mi robiĆa siku".
WraĆŒenia?
"To byĆ cudowny zapach".
Jakby siÄ nie zgodziĆa, co wtedy?
"ByĆbym z niÄ
, ale bym szukaĆ na boku fetyszy".
Seks i miĆoĆÄ to dwie rĂłĆŒne sprawy?
"Tak".
Zboczony Ćwintuch jest albo ewenementem, albo konfabulantem.
Ewenementem, bo ĆÄ czy fetysze moczu (urofilia), stĂłp (podofilia), zapachĂłw (ozolagnii) i kaĆu (koprofilia).
- MnoĆŒenie fetyszy jest rzadko spotykane. Na ogĂłĆ takie osoby specjalizujÄ siÄ w danym fetyszu, czyli go doskonalÄ . EksperymentatorĂłw, ktĂłrzy sÄ fetyszystami stĂłp i stajÄ siÄ teĆŒ fetyszystami piersi, jest naprawdÄ bardzo maĆo - mĂłwi Lew-Starowicz.
Konfabulantem, bo w przyrodzie rzadko wystÄpujÄ takie poĆÄ czenia fetyszy. A na "zwykĆym" internetowym czacie juĆŒ w ogĂłle.
- Mam zaufanie do co dziesiÄ tego rozmĂłwcy w Internecie. Reszta bawi siÄ kosztem dziennikarzy, badaczy, specjalistĂłw - wyjaĆnia seksuolog.
Porno od NiemcĂłw
Fetyszyzm jest stary jak Ćwiat. W Jaskini Biczowania (wĆ. Tomba Della Fustigazione) sprzed 2,5 tysiÄ ca lat jest grobowiec. W grobowcu - freski. Na freskach - sposoby naszych pradziadĂłw i babek na spÄdzanie wolnego czasu. WĆrĂłd sposobĂłw - pikantne zabawy z biczem.
(fot. fotochannels)
DuĆŒo pĂłĆșniej powstaĆa Kamasutra, najsĆynniejszy na Ćwiecie podrÄcznik ars amandi. DziesiÄ tki pozycji i porad seksualnych. WĆrĂłd nich cztery rodzaje uderzeĆ, by zwiÄkszyÄ doznania, rĂłĆŒne okrzyki bĂłlu, czÄĆci ciaĆa, ktĂłrym moĆŒna sprawiÄ takie lanie, ĆŒeby skoĆczyĆo siÄ orgazmem.
Fetyszystom swoje trzy grosze dorzucili Markiz de Sade i Leopold von Sacher-Masoch.
Pierwszy doczekaĆ siÄ tytuĆu "ojca sadyzmu", bo w jego powieĆciach przemoc byĆa synonimem gry wstÄpnej, a okrucieĆstwo wobec partnera - drogÄ do orgazmu. Drugi spĆodziĆ masochizm, gdy na wĆasne ĆŒyczenie staĆ siÄ niewolnikiem baronĂłwny Fanny von Pistor, a swoje doznania spisaĆ i wydaĆ jako powieĆÄ "Wenus w futrze".
PĂłĆșniej byĆ Irving Klaw i jego "niegrzeczne" filmy, tuĆŒ za nim Bettie Page, pierwsza modelka fetyszu i muza sado-masochizmu, a potem rewolucja seksualna. ChoÄ w Polsce trzeba byĆo na niÄ trochÄ dĆuĆŒej poczekaÄ.
_ - Te piÄtnaĆcie-dwadzieĆcia lat temu byĆo duĆŒo trudniej, bez Internetu, bez seks szopĂłw. O gadĆŒetach, przebraniach, filmach moĆŒna byĆo tylko pomarzyÄ. Trzeba byĆo kombinowaÄ -_ wspomina Adam.
I dalej.
- Jak byĆem w wojsku, do koszarĂłw prawie co noc zakradaĆy siÄ panie, w wiadomym celu. Po nocy pograÄ w szachy by przecieĆŒ nie chodziĆy, nie? Ja tam zabawiĆem siÄ tylko raz, ale znaĆem chĆopakĂłw, ktĂłrzy co wieczĂłr uĆŒywali sobie, po kilku z jednÄ . Wtedy pomyĆlaĆem, ĆŒe taka pani musi lubiÄ, jak siÄ nad niÄ dominuje. PĂłĆșniej zdaĆem sobie sprawÄ, ĆŒe ja z kolei lubiÄ dominowaÄ nad paniÄ . ZobaczyĆem w niemieckiej telewizji reportaĆŒ o fetysz party i jakoĆ poszĆo - opowiada Adam.
- FetyszyĆci byli, sÄ i bÄdÄ . Absolutnie nie jest to znamiÄ naszych czasĂłw. RĂłĆŒnica polega na tym, ĆŒe moĆŒliwoĆci techniczne stale siÄ zwiÄkszajÄ . Dawniej, na przykĆad, sami sobie musieli garbowaÄ skĂłry. Teraz idÄ , wybierajÄ , co chcÄ . PrzemysĆ uĆatwia im zaspokojenie fantazji - wyjaĆnia Lew-Starowicz.
W gĆĂłwnej sali, w rogu sceny, stoi manekin. Czarne "ciaĆo" jest ciasno obwiÄ zane grubym sznurem. Nad wejĆciem telebim. Trwa pokaz slajdĂłw. ZdjÄcia zwiÄ zanych kobiet migajÄ co kilka sekund. SÄ subtelne, sÄ i wyuzdane. Od jednych i drugich Adam nie moĆŒe oderwaÄ wzroku.
- MÄĆŒczyzna jest zdobywcÄ , taka juĆŒ nasza natura, a wy, kobiety, lubicie byÄ zdobywane, prawda? BDSM to nic innego jak zdobywanie kobiety. Co byĆ powiedziaĆa, jakbym ciÄ tak troszeczkÄ zniewoliĆ?- rzuca Adam.
Z piÄtra dobiega gĆos konferansjera. Zaprasza do konkursu. PiÄÄ par wchodzi na scenÄ, juĆŒ za chwilÄ bÄdÄ piÄ wĂłdkÄ i dmuchaÄ balony, pĂłki nie pÄknÄ . Ci, ktĂłrzy wygrajÄ dostanÄ skĂłrzane kajdanki. Zgromadzeni wokĂłĆ estrady ludzie bÄdÄ siÄ ĆmiaÄ, rozmawiaÄ, kibicowaÄ swoim faworytom.
WĆrĂłd nich jest mÄĆŒczyzna w czerni, ktĂłry jeszcze pĂłĆ godziny temu pluĆ na SukÄ. ZdjÄ Ć maskÄ. Po cywilnemu daleko mu do demona. Ma ponad szeĆÄdziesiÄ t lat i rzadkie siwe wĆosy zwiÄ zane w kucyk. Rozmawia ze swojÄ partnerkÄ , tÄ najszczuplejszÄ , najbardziej biuĆciastÄ , najwyĆŒszÄ . Ćmieje siÄ, sÄ czy drinka.
- PrzecieĆŒ wszystko jest dla ludzi. No bo kto nie lubi seksu? - Adam porozumiewawczo mruga okiem...
- Imiona i pseudonimy bohaterĂłw zostaĆy zmienione.
tekst: Aneta WawrzyĆczak
PFi /DrP
Fetyszyzm okiem specjalisty
RadosĆaw Jerzy Utnik - Seksuolog
Fetyszyzm â to zaburzenie preferencji seksualnych polegajÄ ce na preferowaniu nietypowych obiektĂłw seksualnych (w postaci przedmiotĂłw) lub nietypowych sposobĂłw realizacji popÄdu seksualnego (np. z partnerem odzianym w specjalny strĂłj).
Osoba dotkniÄta fetyszyzmem do uzyskania satysfakcji seksualnej potrzebuje obecnoĆci okreĆlonego przedmiotu czy bodĆșca. Z kolei sadomasochizm â to zaburzenie preferencji seksualnych polegajÄ ce na preferowaniu czerpania przyjemnoĆci seksualnej z bodĆșcĂłw zwiÄ zanych z zadawaniem bÄ dĆș odczuwaniem bĂłlu.
Zadawanie bĂłlu fizycznego jest zarazem zwiÄ zane z odczuwaniem bĂłlu psychicznego i na odwrĂłt, zwiÄ zanego ze ĆwiadomoĆciÄ , ĆŒe angaĆŒowanie siÄ w sytuacjÄ upokarzajÄ cÄ partnera upokarza rĂłwnieĆŒ sprawcÄ upokorzenia przez to, ĆŒe sprawca jest doskonale Ćwiadomy, ĆŒe inaczej nie jest w stanie zaspokoiÄ popÄdu seksualnego.
W przypadku sadomasochizmu rodzaj rekwizytĂłw zaleĆŒy od aktualnych uwarunkowaĆ spoĆeczno-kulturowych - od tego, co w konkretnym spoĆeczeĆstwie kojarzy siÄ z dominacjÄ i ulegĆoĆciÄ ; w przypadku fetyszyzmu - jest sprawÄ dosyÄ indywidualnÄ , choÄ dominujÄ elementy damskiej garderoby. Zadaniem fetyszu jest ochrona osoby przed wejĆciem w intymny kontakt emocjonalny z partnerem; podobna sytuacja wystÄpuje w przypadku sadomasochizmu. Zaburzenia te czÄsto wspĂłĆwystÄpujÄ ze sobÄ .
CaĆkowite leczenie tego typu zaburzeĆ jest trudne i sĆabo rokujÄ ce; w wiÄkszoĆci przypadkĂłw pomoc ma charakter zachowawczy i polega na wpleceniu zachowaĆ parafilnych w aktualny zwiÄ zek (i ich ograniczeniu) w taki sposĂłb, aby byĆy moĆŒliwe do przyjÄcia przez obie strony. Osoby dotkniÄte wyĆÄ cznie parafiliÄ potrafiÄ â podobnie jak wiÄkszoĆÄ innych ludzi â kontrolowaÄ swĂłj popÄd seksualny i nie sÄ agresywne na co dzieĆ ani niebezpieczne dla otoczenia. JednakĆŒe rĂłwnoczesna obecnoĆÄ zaburzeĆ kontroli popÄdĂłw - np. zaburzeĆ osobowoĆci albo organicznych uszkodzeĆ mĂłzgu - moĆŒe skutkowaÄ wystÄpowaniem zachowaĆ niebezpiecznych dla otoczenia na tle seksualnym.
Powodem tych zachowaĆ nie jest jednak samo zaburzenie preferencji seksualnych, lecz zaburzenia wspĂłĆistniejÄ ce.
RadosĆaw Jerzy Utnik
Psycholog-seksuolog, psycholog biznesu z MBA, coach. CzĆonek Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Pracuje z parami oraz osobami borykajÄ cymi siÄ z problemami w ĆŒyciu intymnym i naraĆŒeniem na stres oraz z menedĆŒerami podejmujÄ cymi odpowiedzialne wyzwania zawodowe. Autor kilkunastu publikacji prasowych. Prowadzi witrynÄ psychoseksuolog.pl
Orgie, krÄpowanie i seksualne rozpasanie w filmach
ObecnoĆÄ wÄ tkĂłw erotycznych w kinie â w tym rĂłwnieĆŒ tych skupionych wokĂłĆ sadomasochizmu - jest tak stara jak X muza.
Nie mamy oczywiĆcie na myĆli âtwardej pornografiiâ, poniewaĆŒ zjawisko to od zawsze lokowaĆo siÄ poza oficjalnymi kanaĆami dystrybucji. Wystarczy pobieĆŒnie przyjrzeÄ siÄ historii kina, aby przekonaÄ siÄ, ĆŒe perwersja i seksualne rozpasanie przewijajÄ siÄ tak samo czÄsto, jak motyw dobrego szeryfa czy wieĆŒy Eiffela w ParyĆŒu, widocznej z kaĆŒdego okna stolicy Francji.
W tym materiale prezentujemy 10 filmĂłw, ktĂłre od dnia swojej premiery po dziĆ dzieĆ nieustannie siejÄ zgorszenie. I nie znajdziecie w nich niedomĂłwieĆ, dobrego smaku czy eleganckiej frywolnoĆci.
Miast tego, znalazĆ siÄ tu caĆy przekrĂłj filmowych dewiacji i niepokojÄ cych skĆonnoĆci, ktĂłre rozpalajÄ zmysĆy widzĂłw od kilkudziesiÄciu lat.
[
(fot. fot. Nucleus Films/BFI/Anchor Bay) ]( http://facet.wp.pl/spiskowcy-rozkoszy-6002891719971969a )
Seks, sadomasochizm i fetysze w literaturze
Wbrew pozorom, literatura nie jest rozrywkÄ tylko i wyĆÄ cznie dla grzecznych chĆopcĂłw czy panienek z dobrych domĂłw. Od wiekĂłw pisarze na kartach swoich dzieĆ z wielkÄ namiÄtnoĆciÄ i pornograficznÄ dbaĆoĆciÄ o detale opisujÄ wszelkiego rodzaju seksualne perwersje, praktyki sadomasochistyczne, orgie oraz inne, czÄsto niecenzuralne i obrazoburcze, zbliĆŒenia ksiÄ ĆŒkowych postaci.
W* tym materiale* prezentujemy subiektywny wybĂłr najbardziej obrazoburczych, skandalizujÄ cych i "gorszÄ cych" powieĆci erotycznych i pornograficznych.
KsiÄ ĆŒki, ktĂłrych nie powinniĆcie czytaÄ. SÄ zbyt "rozpasane, perwersyjne i wyuzdane". Od twĂłrcĂłw kanonicznych do wspĂłĆczesnych, od "klasycznego" seksu do perwersji.
[
(fot. ksiazki.wp.pl) ]( http://ksiazki.wp.pl/gid,1834,tytul,Takich-scen-seksu-jeszcze-nie-widziales,galeria.html )
10 najbardziej perwersyjnych fetyszy wedĆug Niewiarygodne.pl
SÄ osoby, ktĂłrym do osiÄ gniÄcia peĆnej satysfakcji seksualnej potrzebny jest specjalny bodziec. NiektĂłrzy traktujÄ go jako dodatek lub urozmaicenie, dla innych szczytowanie bez jednej z takich form pobudzenia nie jest moĆŒliwe.
W przypadku tego zjawiska, nie sÄ znane ograniczenia. Elementem stymulujÄ cym staÄ siÄ moĆŒe praktycznie wszystko: sytuacja, przedmiot czy nawet wydaliny. Takie zjawisko nazywane jest fetyszyzmem, a element, ktĂłry odpowiada za pobudzenie - fetyszem.
WedĆug niektĂłrych opracowaĆ, fetyszyzm jest rodzajem zaburzenia preferencji seksualnych. CiekawostkÄ jest to, ĆŒe dotyka ono gĆĂłwnie mÄĆŒczyzn.