Trwa ładowanie...
11-02-2009 12:02

Pachnąca recepta na lepszy biznes

Pachnąca recepta na lepszy biznesŹródło: informacja prasowa/inter technologie
d45bewq
d45bewq

Jakie znaczenie w interesach ma zapach? Czy wpływa na procesy decyzyjne, wyniki negocjacji albo zdobywanie potencjalnych kontrahentów? Okazuje się, że wykorzystywanie zapachów to coraz częstsza technika manipulacji niewerbalnej.

Pojęcie „marketing zapachowy” stało się popularne nie tylko w słowniku specjalistów od sprzedaży. Fakt, że zapach ma niebagatelny wpływ na decyzję o zakupie produktu nikogo już dzisiaj nie dziwi. Wykorzystywanie go w celach biznesowych staje się natomiast coraz bardziej popularną i jednocześnie skuteczną formą marketingu. Dlaczego?

Nieprzypadkowy zapach

Zmysł powonienia ma wpływ na stan uczuciowy człowieka oraz na funkcjonowanie jego pamięci. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że odpowiedni zapach może zwiększać efektywność pracy, redukować stres czy poprawiać koncentrację. Coraz częściej zatem w dużych firmach możemy zauważyć, a raczej poczuć, specyficzną woń, której obecność nie jest przypadkowa. Znawcy aromaterapii* potwierdzają, że przyjemny zapach zdecydowanie pozytywnie wpływa zarówno na wydajność pracowników, jak i stosunek klientów do konkretnej firmy.

W Japonii odkryto, iż rozpylenie w biurach olejku cytrynowego, powoduje zmniejszenie ilości błędów popełnianych przez pracowników obsługujących komputer aż o 54%. Naukowcy z USA dowiedli z kolei, że automaty na monety przyciągają o 45% więcej klientów, jeśli w powietrzu unosi się miły zapach – wyznaje Wiktor Koszycki, doradca klienta największego w Polsce dystrybutora produktów feromonowych. _ Bardzo często zgłaszają się do nas dyrektorzy firm, bądź przedstawiciele handlowi, którzy, dzięki aplikacji feromonów, liczą na sukces w negocjacjach lub podpisany kontrakt_ – dodaje.

d45bewq

Dlaczego to działa?

Odpowiednio zaprojektowane wnętrze, szeroki wybór asortymentu czy doskonała obsługa klienta to niezwykle istotne czynniki w marketingu bezpośrednim. Coraz częściej docenia się jednak zmysł powonienia i właśnie z myślą o nim aromaterapię popularyzuje się dziś nie tylko w centrach handlowych czy salonach kosmetycznych, ale i w dużych korporacjach oraz małych firmach.

Badania neurologiczne dowiodły, że wszystkie impulsy zapachowe trafiają bezpośrednio do układu limbicznego, gdzie rejestrowane są przez naszą podświadomość. To właśnie w tym miejscu powstają uczucia, skojarzenia, emocje, sympatie i antypatie. W ten sposób w podświadomości kształtuje się pozytywna bądź negatywna reakcja na daną woń.

Narząd nosowo – lemieszowy, skrótowo nazywany VNO, można określić jako dodatkowy narząd węchu, który bezpośrednio zamienia lotne sygnały zapachowe na odpowiednią reakcję w organizmie. Dlatego często substancje chemiczne, jak na przykład niewyczuwalne feromony, wywołują u nas pożądane przez nadawcę reakcje– wyjaśnia Wiktor Koszycki.

Dlaczego pachnące kawą wnętrza cukierni gromadzą niejednokrotnie więcej klientów od tych, w których kawy się nie podaje? Dlaczego chętnie wstępujemy do perfumerii, mimo, iż nie zamierzamy zrobić tam zakupów? Pomysłów wykorzystania zapachu w biznesie jest wiele.

d45bewq

Woń jaśminu stymuluje elektryczną aktywność mózgu, olejek miętowy korzystnie wpływa na koncentrację, niweluje zmęczenie umysłowe oraz łagodzi bóle głowy, a niewyczuwalne feromony wywołują pozytywne nastawienie odbiorcy. Nie należy jednak zapominać o tym, aby z „pachnących” technik manipulacji korzystać świadomie oraz być świadomym stosowania ich przez naszych partnerów biznesowych.

Aromaterapia - termin stworzony przez francuskiego chemika Rene-Maurice Gatefosse, który badał olejki eteryczne oraz ich działanie na organizm człowieka. Jest to sposób leczenia za pomocą pachnących substancji wytwarzanych przez rośliny. Metodę tę wykorzystuje się od ponad pięciu tysięcy lat, ze względu na jej właściwości lecznicze oraz poprawiające nastrój.

d45bewq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d45bewq