Trwa ładowanie...
25-03-2014 15:38

Własny samolot, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym

Własny samolot, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznymŹródło: skydream.pl
d1lpzwl
d1lpzwl

Posiadanie własnego samolotu kojarzone jest z ponoszeniem wysokich kosztów utrzymania, na które niewielu z nas może sobie pozwolić. Czy istnieją możliwości, które pozwalają ograniczyć te koszty albo pozwolą generować zyski?

Okazuje się, że jak najbardziej jest to możliwe. Posiadając własny samolot ultralekki możemy wykorzystywać w celach prywatnych dla rekreacji, w czasie wolnym od codziennych obowiązków, ale również daje on możliwość zarobkowego użytkowania komercyjnego. Istnieje bardzo wiele możliwości wykorzystania samolotu ultralekkiego w celach zarobkowych, które dopuszczone zostały przez polskie przepisy i prawo lotnicze.

Szkolenie lotnicze i wynajem

Najpopularniejszą i jednocześnie najprostszą formą wykorzystania własnego samolotu w celach komercyjnych jest udostępnienie go np. ośrodkowi szkolenia lotniczego w celu kształcenia kolejnych adeptów sztuki lotniczej. Stosując takie rozwiązanie, za każdą wylataną godzinę w szkoleniu, właściciel otrzymuje od ośrodka szkolenia wynagrodzenie z tytułu wynajmu samolotu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku, gdybyśmy chcieli wynająć nasz statek powietrzny pilotom posiadającym już uprawnienia lotnicze. Warto pamiętać o tym, że w wyżej wymienionych sytuacjach szkolenie młodych adeptów lotnictwa niesie ze sobą większe ryzyko ewentualnych uszkodzeń samolotu. Zatem robiąc szybki szacunek ryzyka wydaje się, że wynajem samolotu doświadczonemu pilotowi z odpowiednimi uprawnieniami będzie obarczony mniejszym ryzykiem.

Usługi lotnicze

Usługi lotnicze są bardziej wyrafinowaną formą zarobkowego wykorzystania samolotu, ale jednocześnie wymagającą większego zaangażowania właściciela. W celu rozpoczęcia działalności z zakresu usług lotniczych wymagane jest przygotowanie specjalnej dokumentacji oraz złożenie wniosków w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Samolotami ultralekkimi można świadczyć usługi m.in. z zakresu szeroko pojętej fotografii lotniczej. Wykonywane zdjęcia mogą dotyczyć dokumentacji postępu prac budowlanych, lotniczych zdjęć domu, marketingowych fotografii miasta lub osiedla mieszkaniowego, aż po geodezyjne fotografie służące w celach fotogrametrycznych oraz budowy modeli terenowych. Kolejną atrakcyjną formą lotów usługowych są loty patrolowe. Samolot ultralekki jest w eksploatacji zdecydowanie tańszy niż śmigłowiec, także świetnie sprawdzi się podczas obserwacji sytuacji na drogach, monitorowania granic państwa, a także w lotach gdzie weryfikacji stanu podlegają np. linie wysokiego napięcia, czy wodociągi. Duże zapotrzebowanie na
usługi świadczone przez samoloty ultralekkie zgłaszane jest przez krajowe aerokluby, gdzie coraz częściej brakuje sprzętu do holowania szybowców. Hole wykonane przy użyciu lekkich samolotów są zdecydowanie tańsze niż hole wykonywane przez wysłużone i paliwożerne konstrukcje lotnicze np. z lat 60. Dlaczego nie zostały wymienione usługi z zakresu przewozu lotniczego towarów i osób? Odpowiedź jest bardzo prosta. Obecnie obowiązujące krajowe przepisy lotnicze zabraniają świadczenia usług z tego zakresu na samolotach ultralekkich. Niewykluczone jest jednak, że sytuacja w najbliższych latach nie ulegnie zmianie.

d1lpzwl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1lpzwl