Trwa ładowanie...
03-07-2013 15:02

Lockheed C-5 Galaxy contra An-124 "Rusłan" - pojedynek gigantów

Lockheed C-5 Galaxy contra An-124 "Rusłan" - pojedynek gigantówŹródło: AFP
ds3tvvs
ds3tvvs

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych zainicjowały zaawansowany program modernizacji swojego największego samolotu transportowego, Lockheed C-5 Galaxy, którego głównym zadaniem jest wdrażanie do istniejącej konstrukcji najświeższych osiągnięć myśli technologicznej tak, by samolot był obecny na światowym niebie co najmniej do roku 2040.

Jednocześnie na nowe egzemplarze maszyny jeszcze bardziej gigantycznych rozmiarów - mowa o An-124 "Rusłan" - ostrzy sobie zęby rosyjskie Ministerstwo Obrony, które posiada już 22 samoloty tej konstrukcji, które wciąż modernizuje. Kto wyjdzie z tego pojedynku zwycięsko?

USA contra ZSRR

C-5 Galaxy (fot. AFP)

ds3tvvs

Oba samoloty mają dość długą historię. Pierwszy egzemplarz amerykańskiego giganta został wyprodukowany 1968 roku i od tego czasu właściwie nieprzerwanie konstrukcja jest wciąż dopracowywana i modernizowana zgodnie z najnowszymi zdobyczami nauki. C-5 Galaxy był największym samolotem na świecie do roku 1982, kiedy to w Związku Radzieckim wyprodukowano giganta An-124, który przyćmił amerykańskiego "kolegę".

Mniejszy nie znaczy krótszy

Przyjrzyjmy się zatem parametrom obu gigantów. W wersji C-5B amerykańska maszyna ma 75, 31 m długości, prawie 20 metrów wysokości, a rozpiętość skrzydeł dochodzi do prawie 68 metrów. "Rusłan" (wersja An-124-100) jest co prawda minimalnie krótszy (69, 1 metra), ale góruje nad C-5 pod względem wysokości (21, 08 metra) i - co najważniejsze - rozpiętości skrzydeł, która wynosi 73, 3 metra (powierzchnia skrzydeł aż 628 metrów kwadratowych, ponad 50 więcej niż w C-5).

An-124-100 (fot. AFP)

ds3tvvs

Szybciej, ale bliżej

Jak przedstawiają się osiągi obu samolotów? W przypadku amerykańskiej maszyny maksymalna prędkość wynosi 932 kilometry na godzinę (rejsowa - 919), a zasięg 4 440 kilometrów przy załadowaniu samolotu "pod kurek", co oznacza niemal 120 ton transportowanego cargo! An-124, co zrozumiałe w przypadku większej maszyny, jest wolniejszy i jego maksymalna prędkość sięga 832 kilometrów na godzinę, ale jego zasięg przy praktycznie takim samym obciążeniu ładunkiem jest nieznacznie większy niż w przypadku C-5 i wynosi 4 800 kilometrów.

Lokomotywa w przestworzach

Oba samoloty imponują pod względem tego, co może się w nich zmieścić, w obu również istnieje możliwość załadunku przez otwarty dziób. Amerykańska konstrukcja spokojnie może być użyta do transportu mostów nożycowych (których masa może przekraczać nawet 70 ton!), wozów bojowych, czołgów, śmigłowców itp. Z kolei na pokładzie samolotu typu "Rusłan" może zmieścić się 440 spadochroniarzy lub 880 w pełni wyekwipowanych żołnierzy, a w 2001 roku jedna z maszyn przetransportowała z Kanady do Irlandii lokomotywę o masie 109 ton.

C-5 Galaxy /(fot. AFP)

ds3tvvs

Amerykańskie bezpieczeństwo, sowiecka zawodność?

Od początku służby katastrofom lotniczym uległo 5 egzemplarzy C-5, a 3 sztuki ucierpiały w wyniku pożaru bądź kolizji na ziemi. Najbardziej znanym wypadkiem z udziałem amerykańskiej maszyny jest katastrofa przy awaryjnym lądowaniu w 1975 roku, w wyniku której spośród 313 osób znajdujących się na pokładzie zginęły 144 osoby (w tym 78 wietnamskich sierot ewakuowanych z Wietnamu w ramach operacji "Babylift"). An-124 brał udział w 4 katastrofach, które zakończyły się zniszczeniem maszyny - wszystkie miały miejsce w latach 90. W katastrofie z 1997 roku tuż po starcie nastąpiła awaria 3 spośród 4 silników i samolot spadł na domy mieszkalne. Łączna liczba ofiar - 68.

An-124 (fot. AFP)

KP/PFi , facet.wp.pl

ds3tvvs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
ds3tvvs