Trwa 艂adowanie...
22-04-2014 14:58

Najgorszy polski samolot

Najgorszy polski samolot殴r贸d艂o: PD
d2ia6eg
d2ia6eg

Ma艂o kto wie, 偶e przez d艂ugie lata Polska by艂a prawdziw膮 艣wiatow膮 pot臋g膮 pod wzgl臋dem produkcji... samolot贸w. I chocia偶 nie stworzyli艣my 艣wiatowej klasy pasa偶erskiego aeroplanu czy nowatorskich bojowych my艣liwc贸w i bombowc贸w, to byli艣my cenieni za nasze samoloty... rolnicze.

Zreszt膮, o czym niedawno pisali艣my, zainteresowani wznowieniem produkcji naszych Kruk贸w PZL-106 s膮 konstruktorzy 艣wiatowego giganta - Airbusa. Samolot w wersji turbo ma by膰 produkowany w fabryce na warszawskim Ok臋ciu. I cho膰 to w艂a艣nie Kruki w latach 70. zawojowa艂y nieba nad polami po艂owy Europy, znacznej cz臋艣ci Azji i kraj贸w Ameryki 艁aci艅skiej, to nie one s膮 najbardziej osobliw膮 polsk膮 rolnicz膮 konstrukcj膮 lataj膮c膮. Na to miano z pewno艣ci膮 zas艂uguje PZL M-15 Belfegor (Belphegor) - jedyny na 艣wiecie rolniczy odrzutowiec i zarazem jeden z dw贸ch wyprodukowanych kiedykolwiek modeli odrzutowc贸w- dwup艂at贸w.

Belfegor, Upi贸r z Mielca, jak nazwa艂 go jeden z najwybitniejszych polskich pilot贸w do艣wiadczalnych Andrzej Ab艂amowicz po paryskich targach lotniczych, z wygl膮du faktycznie przypomina艂 potwora. Jego nieoficjalna nazwa nawi膮zuje do Belphegora, czyli upiora z Luwru. Tradycja kabalistyczna uznaje go za jednego z upad艂ych anio艂贸w, tradycja starochrze艣cija艅ska - za "patrona" lenistwa, a okulty艣ci za ojca wynalazk贸w. Z kolei Colin De Plancy i Victor Hugo uwa偶ali, 偶e demon ten jest oficjalnym ambasadorem piek艂a we Francji. Zwa偶ywszy, 偶e samolot zosta艂 skonstruowany na zam贸wienie Zwi膮zku Sowieckiego i zaprezentowany na mi臋dzynarodowych targach, niekt贸rzy doszukuj膮 si臋 drugiego dna w nazwie nadanej maszynie przez wybitnego polskiego oblatywacza.

Nie chc膮c odnosi膰 si臋 do teorii spiskowych przyjmijmy jednak, 偶e samolot faktycznie by艂 konstrukcj膮 z piek艂a rodem, a przynajmniej jakie艣 diab艂y musia艂y macza膰 palce podczas prac konstrukcyjnych. M-15 jest bowiem uwa偶any za jeden z najwi臋kszych niewypa艂贸w polskiego lotnictwa. Niebezpieczny w pilota偶u (czas reakcji na zwi臋kszenie ci膮gu wynosi艂 kilkana艣cie sekund, co, cho膰 jest charakterystyczne dla pot臋偶nych odrzutowc贸w pasa偶erskich, zupe艂nie nie sprawdza si臋 w przypadku maszyny rolniczej, lataj膮cej stosunkowo nisko nad ziemi膮, kt贸ra musi wymija膰 przeszkody terenowe), nieefektywny (d艂ugi czas zrzutu 艂adunku - maksymalna wydajno艣膰 opryskiwania 25 litr贸w na sekund臋) i bardzo drogi w eksploatacji (spala艂 ok 600 litr贸w na godzin臋 lotu - 3 razy wi臋cej ni偶 M-18 Dromader czy wspomniany wcze艣niej Kruk). Po kryzysie naftowym i podniesieniu cen ropy przez kraje arabskie jego u偶ytkowanie sta艂o si臋 ca艂kowicie nieop艂acalne. Sowieci wycofali si臋 z wcze艣niejszego kontraktu (zak艂ady w Mielcu mia艂y dostarczy膰 do ZSRR ok 3000
samolot贸w - ostatecznie do Zwi膮zku Sowieckiego trafi艂o 175 samolot贸w) i produkcja zosta艂a wstrzymana.

PFi, facet.wp.pl

Zobacz: Samoloty wszech czas贸w. 100 najwspanialszych modeliSamoloty wszech czas贸w. 100 najwspanialszych modeli

d2ia6eg
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d2ia6eg