Trwa ładowanie...
06-09-2012 13:17

Tak kobiety bronią się przed kryzysem

Tak kobiety bronią się przed kryzysemŹródło: fotochannels.com
d37rf1f
d37rf1f

Jaka jest ich metoda na utrzymanie statusu? Edukacja, szkolenia, podnoszenie kompetencji? Nic z tych rzeczy, naukowcy twierdzą, że... szminka.

Tzw. efekt szminki znany jest już od ponad dekady, a w najogólniejszym rozumieniu oznacza, że ludzie - w czasach kryzysu - zmieniają swój model konsumpcji. Ograniczają wydatki na dobra luksusowe o dużej wartości, a zwiększają na towary luksusowe o niskiej wartości. W przypadku kobiet oznaczałoby to, że panie zamiast zbroić się w drogie torby, czy kolejne pary butów od Manolo Blahnika, zadowalają się elegancką szminką od Chanel. Całość brzmi racjonalnie, w końcu kryzys to kryzys - pasa zacisnąć trzeba. A jednak, grupka naukowców znalazła inne, ciekawe wyjaśnienie efektu szminki...

Mowa o uczonych z Texas Christian University, University of Minnesota, University of Texas at San Antonio oraz Arizona State University, którzy połączyli siły, czego efekt można zaobserwować w raporcie opublikowanym w magazynie "Journal of Personality and Social Psychology". Otóż badacze postanowili spojrzeć na efekt szminki od innej strony, a dokładniej wysnuli wniosek, że może i owszem, panie w ciężkich czasach, sięgają po dobra luksusowe o mniejszej wartości, ale tylko takie, które ulepszają ich wygląd, a przez to sprawiają, że stają się bardziej atrakcyjne dla płci przeciwnej...

Swoją tezę poddali weryfikacji za pomocą serii eksperymentów. Na przykład w jednym - opisywanym na łamach abcnws.go.com - zaprosili grupę studentów złożoną z 82 kobiet i 72 mężczyzn, a następnie podzielili ją. Każdej z połówek wskazano sprokurowane artykuły - w pierwszym napisano, że kryzys nie jest taki zły, w kolejnym podano, że to tragedia i rozpoczęły się masowe zwolnienia. "Jak podejrzewano, artykuł sprawił, że ochotnicy [zapytani o to] stwierdzili, że teraz w ich lokalnej społeczności będzie mniej atrakcyjnych osób z dobrymi pracami, stałym dochodem i pokaźnym kontem w banku" - podaje ABC.

W kolejnej fazie eksperymentu ochotnikom dano możliwość wybrania dla siebie prezentu za udział w teście - jednego z sześciu dóbr luksusowych o niskiej wartości. Co ciekawe, u panów preferencje były takie same - niezależnie od tego, którą wersję artykułu czytali. Z kolei u kobiet z grupy "zatroskanych" wybór padał na produkt upiększający. Czyżby to oznaczało, że skalkulowane dziewczyny już w trakcie testów szykowały się mentalnie - i wizualnie - na wypad na polowanie na nielicznych bogatych, którzy ostali się w okolicy?

d37rf1f

Kolejne eksperymenty jedynie utwierdziły naukowców w przekonaniu, że kobiece mechanizmy obrony przed kryzysem sprowadzają się do ulepszania wyglądu, zaś swoje wnioski zamieścili w raporcie. Naturalnie, panie wykazały oburzenie po zapoznaniu się z tą lekturą. Dla przykładu, Julie Nelson z University of Massachusetts, na łamach "Daily Mail", stwierdziła, że te odkrycia są zbyt wielką generalizacją, której celem jest "wzmocnienie krzywdzących stereotypów na temat kobiet". Można się tu zgodzić z zarzutem, że próba - złożona z samych studentek - była źle dobrana. Tak więc, aby z całą pewnością sprawdzić, czy erotyczny efekt szminki coś w sobie ma, trzeba by powtórzyć badania.

A co wy sądzicie na ten temat - czy kobiety faktycznie walczą z kryzysem za pomocą szminki, kredki do oczu i koronkowego gorsetu? A jak nie, to jak inaczej?

d37rf1f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d37rf1f