Kontynuator - Aston Martin DB2
Aston Martin Two Litre Sports - nazywany później Astonem DB1 - zachwycił koneserów motoryzacji. Dość powiedzieć, że pierwszy egzemplarz samochodu wygrał w cuglach 24-godzinny wyścig na torze Spa. W latach 1948-1950 z niewielkiej fabryki wyjechało zaledwie 16 samochodów, więc za kierownicami mogli zasiąść tylko wybrani. David Brown, który kupił firmę w 1947 roku, miał większe ambicje, niż kierowanie manufakturą produkującą jednostkowe egzemplarze usportowionych maszyn...
W kwietniu 1950 roku na salonie samochodowym w Nowym Jorku został zaprezentowany Aston Martin DB2. Choć ekskluzywna maszyna powstała na bazie modelu "2-Litre Sports" odznaczała się znacznie nowocześniejszą stylistyką. Większe emocje zapowiadały dwa dodatkowe cylindry pod maską. Dzięki nim pojemność silnika wzrosła z 2,0 do 2,6 litra. Nic dziwnego, że stoisko Aston Martina z miejsca stało się punktem docelowym gości salonu, a firma zebrała wiele zamówień. Tym większe było zaskoczenie klientów, gdy drugi, trzeci i czwarty egzemplarz Astona DB2 został przeznaczony... do startu w wyścigu Le Mans! Szybko okazało się, była to słuszna decyzja. Maszyny ukończyły 24-godzinny maraton na pierwszym i drugim miejscu w klasie.
[
]( http://facet.wp.pl/aston-martin-db2-6002194478818433g )
Aston Martin DB2 doskonale spisywał się też w rajdach. W 1955 na starcie Rallye Monte Carlo pojawiły się trzy bolidy. Wszystkie z sprostały trudom górskiej trasy, zaś najlepszy z nich zameldował się na pierwszym miejscu w klasie! W maju 2001 roku mistrzowska maszyna o mocy 170 KM trafiła do domu aukcyjnego Bonhams & Brookes. Przed licytacją specjaliści szacowali, że czarne coupe trafi do osoby, która zaoferuje 50-70 tysięcy funtów. Ku zaskoczeniu wszystkich, dźwięk młotka obwieścił sprzedaż dopiero przy kwocie... 95 000 funtów!
Niemniej interesująca jest historia "cywilnych" Astonów DB2. Samochód rozpoczął rynkową karierę w 1950 roku jako dwuosobowe coupe z rzędowym silnikiem o pojemności 2,6 litra. Sześć cylindrów gwarantowało ponadprzeciętne osiągi, zaś kabina wykończona najwyższymi gatunkami drewna i skór sprawiała, że czuli się w niej dobrze nawet arystokraci. Wraz z coupe wdrożono do produkcji dwuosobowy kabriolet DB2 Drophead Coupe. Pierwszy egzemplarz użytkował właściciel firmy Aston Martin, zaś drugi trafił do szwedzkiego księcia Bertil. Rok później pojawił się wariant Vantage z silnikiem wzmocnionym o 10 KM.
W 1953 roku zadebiutowało czteroosobowe coupe DB2/4. Mimo że konstruktorzy podnieśli linię dachu, by zapewnić więcej przestrzeni pasażerom tylnej kanapy, swobodnie czuły się na niej jedynie dzieci. Niepozornie wyglądająca pokrywa bagażnika na zawsze wpisała Astona Martina DB2/4 do grona legend motoryzacji jako protoplastę współczesnych... hatchbacków! Pasjonaci wiatru we włosach mogli zamówić model DB2/4 Drophead Coupe, od którego zaczęła się filmowa kariera Astonów. Kabriolet z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem Corvetty pojawił się bowiem w thrillerze Alfreda Hitchcocka "Ptaki".
Kolejną modernizację przeprowadzono w 1956 roku. Pod maskę trafił silnik o pojemności 2,9-litra i mocy 140 KM. Dla wymagających klientów przygotowano wariant ze zmodyfikowanym układem rozrządu, który windował moc do 165 KM.
[
]( http://facet.wp.pl/aston-martin-db2-6002194478818433g )
Aston Martin DB2 wzbudza zainteresowanie mediów do dnia dzisiejszego. Nie tylko za sprawą kwot, jakie kolekcjonerzy oferują podczas licytacji... Sportowy charakter maszyny został potwierdzony w 1995 roku poprzez ustanowienie niecodziennego rekordu, który przeszedł do historii jako "80-80-80". Na brytyjskim torze Millbrook 80-letni Tom May przez 80 minut utrzymywał średnią prędkość 80 mil/h. Podczas jednego z okrążeń wiekowy duet postanowił sprawdzić kres swoich możliwości. Wyniku nie powstydziłoby się wiele współczesnych samochodów - 44-letni Aston pokonał okrążenie toru ze średnią prędkością 174 km/h! Następca modelu DB2 był jeszcze szybszy...
Aston Martin DB2
Produkowany w latach: 1950-1957
Powstało egzemplarzy: 1175
Dane techniczne
silnik: 2580 - 2922 ccm
moc: 116 - 165 KM
moment obrotowy: 183 - 247 Nm
vmax: 170 - 200 km/h
0-100 km/h: 10,0 - 12,4 s
masa: 1100 - 1260 kg