Latający okręt podwodny

Obraz
Źródło zdjęć: © precis3dmodeling.com

Sam pomysł, by jednostka stworzona do penetracji głębin, jaką jest okręt podwodny, mogła wznieść się w powietrze, a nawet prowadzić lotnicze operacje bojowe, brzmi zupełnie nieprawdopodobnie. Idea stworzenia takiej konstrukcji nie zrodziła się jednak w głowie pacjenta szpitala psychiatrycznego, a młodego sowieckiego konstruktora. Oto niezwykły projekt Borisa Uszakowa - latająca łódź podwodna.

Historia projektu

Prace nad nietypową konstrukcją rozpoczęły się w roku 1934. Wówczas student Wyższego Instytutu Marynarki Wojennej w Leningradzie Boris Uszakow stworzył projekt maszyny, która łączyłaby w sobie potencjał samolotu z łodzią podwodną. Latający okręt podwodny wzbudził zainteresowanie władz i zajęły się nim stosowne komisje. Dwa lata później w 1936 roku zdecydowano, że można przystąpić do etapu konstruowania pierwszego prototypu. W toku kolejnych obliczeń i sprawdzania parametrów projektu na światło dzienne wyszły jednak liczne nieścisłości i wady konstrukcji. I choć prace nad prototypem wstrzymano, Boris Uszakow kontynuował opracowywanie coraz to nowych udoskonalonych wariantów maszyny. W 1938 roku projekt znowu trafił przed komisję.

Konstrukcja

W ostatecznej wersji latający okręt podwodny Uszakowa to trzysilnikowy hydroplan wyposażony w podwójne pływaki (zastępujące standardowy rodzaj podwozia lotniczego) oraz peryskop. Duraluminiowy kadłub miał średnicę 1,4 metra, a grubość jego ścian wynosiła 6 milimetrów. Kluczowym elementem konstrukcji było sześć hermetycznych bloków - umieszczono w nich części, które nie powinny mieć kontaktu z wodą. Trzy z nich mieściły silniki Mikulina Am-34 o mocy 1000 koni mechanicznych i zamykały się przed zanurzeniem łodzi z pomocą szczelnych metalowych zasłon. W pozostałych umieszczono baterię akumulatorową, silnik elektryczny (odpowiadający m. in. za napęd pod wodą), a także specjalne cysterny odpowiadające za głębokość zanurzenia maszyny. Z użyciem odpowiednio skonstruowanych zaworów skrzydła oraz klapy łodzi zapełniały się wodą, by ciśnienie wody nie uszkodziło powierzchni nośnych konstrukcji. Co ciekawe, podczas zanurzenia kabina pilota całkowicie wypełniała się wodą - do tego czasu załoga powinna przejść do kabiny
sterowania maszyną w reżymie podwodnym. Całość kadłuba miała być pokryta specjalnymi farbami i lakierami antykorozyjnymi.

Zastosowanie

Latającą łódź podwodną planowano uzbroić w dwie osiemnastocalowe torpedy (do walki podwodnej) i dwa działka (do walki w powietrzu). Konstrukcja miała być przede wszystkim wykorzystywana do pokonywania wodnych pól minowych położonych dookoła baz i okrętów przeciwnika - miała po prostu nad nimi przelatywać, a następnie, już po zanurzeniu, prowadzić działania rozpoznawcze i czekać na wsparcie kolejnych latających okrętów podwodnych, które miały do niej dołączyć w ten sam sposób.

Kluczowa wada

Ostatecznie zdecydowano, że prace nad projektem powinny zostać wstrzymane - powodem była niedostateczna prędkość oraz zwrotność maszyny pod wodą (o ile w powietrzu latająca łódź podwodna była w stanie rozwijać prędkości rzędu 100 węzłów, jej podwodna prędkość wynosiła zaledwie 2-3 węzły). Niezależnie od niepowodzenia, jakim zakończył się cały projekt, trzeba przyznać, że był niezwykle śmiały i oryginalny. Do marzeń o stworzeniu latającej łodzi podwodnej powrócono w latach 40., 50. i 60. po drugiej stronie Atlantyku - tym razem konstrukcję łączącą w sobie właściwości samolotu i jednostki podwodnej próbowali stworzyć Amerykanie. O losach amerykańskich projektów opowiemy kolejnym razem.

Niektóre parametry sowieckiej latającej łodzi podwodnej:

Masa startowa: 15 000 kg
Zasięg: 800 km
Pułap operacyjny: 2 500 m
Maksymalny kąt natarcia przy starcie, lądowaniu i zanurzeniu: 4-5 stopni
Głębokość zanurzenia: 45 m
Autonomiczność (pod wodą): 48 h
Załoga: 3 osoby

Czytaj także:
[

Obraz

Sasha Grey napisała książkę erotyczną ]( http://ksiazki.wp.pl/tytul,Klub-Julietty-czyli-pornografia-dla-grafomanow,wid,21056,wiadomosc.html )

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę