Megamaszyny cz.3 - monstrualne wywrotki

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Wielkie kopalnie odkrywkowe potrzebują specjalnych środków transportu. Szczególnie tam, gdzie praktycznie nie ma linii kolejowych – jak to ma miejsce w Australii. I szczególnie w kopalniach, których roczne wydobycie sięga 5-7 milionów ton. Żeby przewieźć taką ilość węgla potrzebna by była wielka flota ciężarówek.

Od czego jednak ludzka pomysłowość? Przewóz załatwia raptem... dwadzieścia wywrotek. Nie są to jednak zwykłe wywrotki – to megawywrotki, przewożące za jednym zamachem ładunek równy wagą 600 samochodom. Czyli jeśliby brać pod uwagę mercedesy o wadze około półtorej tony, to tym kolosem można przewozić około 900 ton. Taka wywrotka musi mieć oczywiście odpowiednie rozmiary i wagę, a także być napędzana odpowiednio mocnym silnikiem.

Musi mieć, więc i ma. Urobek z takich kopalni wywożony jest ciężarówkami, która mają 7 metrów wysokości, 14 długości, prawie 9 metrów szerokości i ważą 360 ton. Ich opony mają po 3,5 metra średnicy, a do kabiny wchodzi się po czternastu schodach. Ciężarówki takie produkowane są, oczywiście na zamówienie, w Wirginii w Stanach Zjednoczonych.

Obraz

Proces produkcji wcale nie jest taki prosty, bowiem nie tylko trzeba takiego kolosa zbudować od podstaw, ale także już gotowego rozebrać na części i wysłać do odbiorcy. Trudno sobie raczej wyobrazić drogę, po której mogłaby ona do niego dotrzeć – nawet w Stanach byłyby z tym trudności. Na początku oczywiście jest projekt – w całości wykonywany komputerowo. Na dodatek robi się symulacje zachowania się tego monstrum dla różnego rodzaju ładunków. Trzeba bowiem przewidzieć jak Liebherr, bo tak właśnie nazywa się i wywrotka, i firma ją produkująca, będzie się zachowywał wożąc węgiel, kruszywo czy piasek. Podstawę takiego monstrum stanowi rama, którą robi się z blachy o grubości 15 cm.

Zobacz również

* Megamaszyny: żurawie budowlane Megamaszyny: żurawie budowlane*

*Niemcy najgorsi w łóżkuNiemcy najgorsi w łóżku*

Palnikiem plazmowym wycina się detale, z których spawa się poszczególne detale. Ponieważ rama będzie musiała przenosić potworne naprężenia, to każdy detal jest w całości badany metodą ultradźwiękową, przy zastosowaniu ultrasonografu. Emituje on ultradźwięki, które dają wyraźny obraz wewnętrznej struktury blach i spawów – odbijają się one w odmienny sposób od wewnętrznych pęcherzy czy mikropęknięć.

Można więc wykryć każdy zły spaw i każde drobne pęknięcie wewnątrz każdego kawałka blachy. Przebadane detale wędrują pod prasy gnące z siłą ponad 500 ton, które formują kształty poszczególnych części ramy. Następnie elementy te spawane są w całość, a spawy również przechodzą badania ultrasonografem. Taka rama waży – bagatela! – ponad 30 ton, więc operacje jej przenoszenia i obracania wykonywane są przy pomocy suwnic o olbrzymim udźwigu i przy zachowaniu najwyższych możliwych reżimów bezpieczeństwa.

Równocześnie z ramą, w innej części firmy budowany jest silnik. Silnik o rozmiarach mikrobusu. Jest to diesel o pojemności 90 litrów, dwudziestocylindrowy, o mocy 3650 KM, pozwalający osiągnąć prędkość do 70 km/h. Oczywiście taki silnik pozawalałby na rozwinięcie większej prędkości, ale producent z automatu zakłada ograniczenie prędkości. Trudno bowiem byłoby sobie wyobrazić sobie taką mamucią wywrotkę gnającą z prędkością 100 km/godzinę.

Zobacz również

* Megamaszyny: żurawie budowlane Megamaszyny: żurawie budowlane*

*Niemcy najgorsi w łóżkuNiemcy najgorsi w łóżku*

Jazda tym kolosem przypomina bowiem jazdę domem na kółkach. Silnik pali tyle, że każdemu kierowcy robi się zimno na samą myśl, że jego samochód mógłby tyle palić: 60 litrów na 100 kilometrów. No cóż – jaki silnik, takie i spalanie.

Oczywiście taka wywrotka musi odpowiednio kosztować – i kosztuje: 3 miliony dolarów za sztukę. Same opony kosztują po 30 tysięcy dolarów sztuka. Ze względu na rozmiary i skomplikowany, co oznacza, że także drogi proces produkcyjny nie jest to wcale cena wygórowana.

Miesięcznie produkuje się jedynie 2-3 takie wywrotki, co jest całkowicie uzasadnione, jeśli się weźmie pod uwagę to, że w całości powstają one w jednej firmie. Największe kopalnie australijskie mają po 15-20 takich kolosów; więc sama już ich flota samochodowa warta jest 45-60 milionów dolarów.

Jakie kopalnie, taki w nich transport – można by rzec, że mamuci.

Zobacz również

* Megamaszyny: żurawie budowlane Megamaszyny: żurawie budowlane*

*Niemcy najgorsi w łóżkuNiemcy najgorsi w łóżku*

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę