Najlepsze śmigłowce na świecie
03.03.2014 | aktual.: 07.04.2017 12:41
Tym Rosja straszy Ukrainę
Kilka dni temu internet obiegł amatorski filmik, na którym przypadkowy kierowca uchwycił przelot potężnej floty rosyjskich śmigłowców wojskowych na Krymie.
Helikoptery, jak gdyby nigdy nic, przemieszczały się dość nisko nad drogą, lecąc w sobie tylko znanym kierunku. Dziś cel tych manewrów nie pozostawia już żadnych wątpliwości. Rosyjskie helikoptery wojskowe obok amerykańskich zaliczają się do najlepszych na świecie. Oto światowi rekordziści.
Ka-52 - "Aligator" zwrotny jak "Czarny Rekin"
Kamow Ka-50 należy do najbardziej zwrotnych maszyn tego typu na świecie - głównie za sprawą idealnych parametrów aerodynamicznych, które zawdzięcza "samolotopodobnemu" kształtowi kadłuba.
"Czarny Rekin" w odróżnieniu od tradycyjnych śmigłowców posiadał nawet... skrzydła. Na maszynie z powodzeniem wykonywano takie manewry, jak martwa pętla, a podczas testów bojowych śmigłowiec był w stanie przez 12 godzin "wisieć" w powietrzu bez szczególnych starań stabilizacyjnych ze strony pilota, który mógł w tym czasie zająć się czym innym. W 1997 roku na podstawie "Czarnego Rekina" powstała dwumiejscowa modyfikacja - ciężki śmigłowiec bojowy Ka-52 "Aligator", który zachował wszystkie aerodynamiczne zdobycze Ka-50 umożliwiające wykonywanie nadzwyczajnych akrobacji. * Oto niektóre parametry następcy:*
* Masa startowa:* 12 200 kg
* Masa uzbrojenia:* 2 000 kg (m. in. działko 30 mm Szipunow, rakiety powietrze-ziemia Wichr-1 lub Ataka, rakiety powietrze-powietrze Igła-W)
* Prędkość przelotowa:* 260 km/h
* Zasięg:* 460 km
Mi-8 - "masówka" na światową skalę
Gdyby śmigłowce wojskowe oceniać jak zwierzęce reproduktory, radziecki Mi-8 znalazłby się na pierwszym miejscu pod względem posiadanych "dzieci".
Projekt opracowany w latach 60. ubiegłego wieku w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila doczekał się kilkudziesięciu modyfikacji, a łączna suma wyprodukowanych egzemplarzy wynosi ponad 13 000 maszyn.
Mi-8 jest tym samym najstarszym do dziś seryjnie produkowanych śmigłowcem, uniwersalną konstrukcją bojową, która znajduje się na wyposażeniu armii Rosji, Polski, Węgier, Argentyny, Indii, Iranu, Słowacji, Finlandii czy Czech. Istnieją wersje wojskowe, cywilne, transportowe, bojowe, rolnicze, tzw. "latające dźwigi, "powietrzne sale operacyjne" i wiele innych. To właśnie Mi-8 zostały ostatnio przerzucone na Krym.
Podstawowe parametry (dla wersji Mi-8AMT):
Masa startowa: 11 100-13 000 kg
* Prędkość przelotowa:* 230 km/h
* Zasięg:* 650 km
RAH-66 - najdroższy i... niewidzialny
2,8 miliarda dolarów - tyle kosztował projekt śmigłowca, który aspiruje do lotniczej "niewidzialności". Amerykański śmigłowiec bojowo-rozpoznawczy RAH-66 Comanche to dziecko kooperacji koncernu Boeing i Sikorsky.
W konstrukcji wykorzystano technologię stealth, kadłub pokryty jest materiałami absorbującymi promieniowanie radarowe, a gazy wylotowe schładzane do temperatury o 75 procent niższej niż w standardowych śmigłowcach, co utrudnia wykrycie jednostki za pomocą sensorów termicznych.
Dzięki tym rozwiązaniom technicznym tzw. skuteczna powierzchnia odbicia (parametr "niewidzialności" maszyny dla radarów itd.) Comanche'a jest aż 360 razy lepsza od legendarnego Apache'a, a także 28 razy lepsza od śmigłowca rozpoznawczego Bell OH-58 Kiowa.
Ponadto RAH-66 jest niezwykle cichy oraz "chudy" - jego szerokość wynosi zaledwie 2 metry. Głównym zadaniem RAH-66 jest wyszukiwanie celów w każdych warunkach pogodowych, nie będąc zauważonym przez przeciwnika. Koszt pojedynczego egzemplarza maszyny to około 14 milionów dolarów.
* Masa startowa:* 7 900 kg
* Prędkość przelotowa:* 310 km/h
* Zasięg:*2 280 km
AH-56 - szybki i... martwy (produkcyjnie)
Amerykański Lockheed AH-56 Cheyenne jako jeden z pierwszych przekroczył granicę 400 km/h dla śmigłowców. Konkretnie było to 407 km/h czyli prędkość maksymalna, którą wielokrotnie udawało się osiągać podczas testów.
Projekt opracowano w latach 60. ubiegłego wieku, licząc, że superszybka maszyna znacznie wzmocni amerykańskie siły zbrojne podczas konfliktu w Wietnamie. Konstruktorzy postawili głównie na osiąganie jak największych prędkości, ale ostatecznie prace nad projektem trwały zbyt długo i były zbyt kosztowne wobec aktualnego zapotrzebowania armii.
Odejście od programu motywowano tym, że amerykańscy żołnierze w Wietnamie nie potrzebują "śpiewającej i tańczącej maszyny, która nie będzie dostępna przez lata". Aktualnie rekord prędkości dla śmigłowców wynosi 487 km/h i należy do francuskiego Eurocoptera X3
Podstawowe parametry AH-56:
* Maksymalna masa startowa:* 11 740 kg
* Prędkość przelotowa:* 362 km/h
* Pułap praktyczny:* 6 100 m
* Zasięg:* 1 971 km
Gigant: Mi-26
Mi-26 to największy seryjnie produkowany śmigłowiec wszech czasów. Sowiecka konstrukcja po raz pierwszy wzbiła się w powietrze w 1977 roku i od tej pory pozostaje niekwestionowanym liderem przestworzy.
Średnica głównego wirnika maszyny wynosi aż 32 metry, ale imponuje przede wszystkim swoim rekordowym jak na śmigłowiec udźwigiem: aż 20 ton! Pozwala to na transport 80 uzbrojonych żołnierzy, 60 rannych na noszach, 20 ton ładunku w kabinie lub 18,5 ton ładunku "podwieszonego" na linach.
Potencjał transportowy Mi-26 był wykorzystywany w wielu nietypowych akcjach: to z jego pomocą ściągano z Afganistanu uszkodzony amerykański śmigłowiec Chinook, a w 1986 roku po awarii w Czarnobylu zasypywano pechowy reaktor. Najbardziej nietypowym cargo z pewnością był jednak znaleziony na Syberii zamarznięty w lodzie... mamut.
Maksymalna masa startowa: 56 000 kg
* Prędkość przelotowa:* 255 km/h
Pułap praktyczny: 4 600 m
* Zasięg:* 800 km (475 km przy maksymalnej ilości ładunku)
KP/PFi, facet.wp.pl