None
Samochód o niezwykle prostej konstrukcji stał się dla wielu ikoną prawdziwej motoryzacji. Wyjątkowy styl pozwolił mu wdrapać się na ostatni stopień naszego rankingu.
Pod długą maską drzemie potężny silnik, który poradziłby sobie z napędzaniem niemałej ciężarówki. W Viperze zostaje zestawiony z dość lekkim nadwoziem, więc przyśpieszenie poraża intensywnością, a jednocześnie może bardzo szybko uzależnić.
Olbrzymi moment obrotowy zwalnia od konieczności dobierania optymalnych obrotów - wystarczy lekkie muśnięcie gazu, a Viper już jest na drugim końcu ulicy... Kooperacja silnika i potężnych hamulców pozwala rozpędzić maszynę do 160 km/h, a następnie wyhamować do zera w czasie 12 sekund! Ciasne wnętrze, rury wydechowe rozgrzewające progi do granic możliwości oraz niewyobrażalne zużycie paliwa czynią "Żmiję" samochodem dla prawdziwych koneserów motoryzacji zza Oceanu.
Silnik: 8,3 litra, 10-cylindrowy, widlasty
Moc silnika: 506 KM
Moment obrotowy: 711 Nm
Prędkość maksymalna: 310 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 3,7 s
Masa: 1546 kg
Cena: 109 000 EUR
BMW M6
Bawarski mocarz jest największym przegranym w rankingu. Zamiast emanować sportową agresją, jest technicznym fajerwerkiem.
M6 może poszczycić się wyjątkowo mocnym sercem, w którym drzemie dużo genów jednostek napędowych znanych z Formuły 1. 7-biegowa skrzynia SMG zmienia przełożenia w ciągu ułamków sekund dając poczucie obcowania z wyścigówką.
Jest również doskonałe zawieszenie oraz wydajny układ hamulcowy. Oba potrafią zapewnić przeciążenia przekraczające 1G. Jednak niezbyt pociągająca stylistyka nadwozia nie trafi we wszystkie gusta. Gwoździem do trumny jest wszechobecna elektronika.
Żeby zmienić ustawienia radia, czy nawigacji, kierowca musi wykonać kilkanaście ruchów przedziwnym pokrętłem na konsoli środkowej. Skrzynia biegów oraz zawieszenie również zostało wyposażone w kilkanaście trybów pracy. Mało tego, M6 wyjeżdżając z salonu dysponuje mocą 400 KM. Dopiero odszukanie przycisku na desce rozdzielczej lub eksploracja menu komputera pokładowego pozwala uaktywnić tryb sportowy z obiecywaną mocą 507 KM.
Wytwórca wciąż upiera się, że patenty miały ułatwić obsługę "eMki"...
Silnik: 5,0 litra, 10-cylindrowy, widlasty
Moc silnika: 507 KM
Moment obrotowy: 520 Nm
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,6 s
Masa: 1710 kg
Cena: 137 000 EUR
Corvette Corvette Z06
Amerykańska legenda liczy już ponad 50 lat. Kolejne modernizacje poprawiały osiągi oraz zachowanie na szosie.
Jednak pod względem zaawansowania technicznego Corvetta pozostawała o krok za konkurencją. Tym razem jest inaczej. Wariant z 7-litrowym silnikiem jest najmocniejszym samochodem osobowym w historii General Motors.
Powstał w oparciu o doświadczenia zebrane w wyścigach długodystansowych. W 8-cylindrowym silniku pojawiły się tytanowe i aluminiowe elementy, które uzupełniono częściami z kutej stali. Układ wydechowy ma dwa oblicza. Podczas codziennej jazdy cicho pomrukuje.
Nieznośnie głośny staje się dopiero na wyraźne życzenie kierowcy, którym jest dociśnięcie gazu do podłogi. O właściwą atmosferę w kabinie zadbał przycisk rozrusznika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz miernik przeciążeń, który na zakrętach potrafi wskazać ponad 1G.
Do rozciągnięcia uśmiechu kierowcy więcej nie potrzeba...
Silnik: 7,0 litra, 8-cylindrowy, widlasty
Moc silnika: 512 KM
Moment obrotowy: 637 Nm
Prędkość maksymalna: 320 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
Masa: 1420 kg
Cena: 79 950 EUR
Bentley Continental GT
Brytyjski arystokrata potrafi zaszokować swoją dynamiką niejednego, krzykliwego sportowca.
60-letnie doświadczenie zakładu z Crewe w połączeniu z techniką Volkswagena zaowocowało wyjątkową mieszanką luksusu, prestiżu i osiągów. Pod maską znalazło się miejsce dla potężnego silnika w układzie "W".
Dwie turbosprężarki katapultują wielkie coupe w tempie wyścigówki. Właściwą trakcję zapewnia napęd na wszystkie koła oraz pneumatyczne zawieszenie. Jednak prawdziwym smaczkiem są olbrzymie hamulce.
Przy przednich kołach aut z Diamond Series pojawiły się ceramiczne dyski o średnicy aż 420 mm! Na szczęście techniczna orgia ominęła wnętrze. Spoglądając do kabiny można odnieść wrażenie, iż czas się zatrzymał. Skórzane wykończenie, drewniane i aluminiowe inkrustacje oraz klubowe fotele trafiają do Bentleyów od lat.
Continental GT stanowi idealne rozwiązanie dla kierowców chcących przetransportować trójkę pasażerów w tempie niewiele odbiegającym od czasu podróży lotniczej...
Silnik: 6,0 litra, 12-cylindrowy, układ "W"
Moc silnika: 552 KM
Moment obrotowy: 650 Nm
Prędkość maksymalna: 318 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,8 s
Masa: 1710 kg
Cena: 160 000 EUR
Lamborghini Gallardo SE
Wybór między Lamborghini a Ferrari był od zawsze kwestią gustu. Osiągi maszyn obu producentów były niemal identyczne, a zawieszenia pozwalały na pokonywanie zakrętów z prędkościami daleko przekraczającymi granice zdrowego rozsądku.
Gallardo otrzymało napęd na cztery koła, którym nie dysponuje konkurencyjne F430... Czy to dobrze? Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo jazdy - jak najbardziej. Jednak nabywca sportowej maszyny zazwyczaj oczekuje, że pod karoserią będzie krył się dziki rumak.
Elektronika i napęd 4x4 ogranicza skłonności Lambo do szaleństw. Nie oznacza to jednak, że osiągi maszyny są niegodne jej ceny - rozpędzanie do "setki" w 4 sekundy zadowoli nawet najbardziej wybrednych nabywców.
Ktokolwiek liczy na możliwość dyskretnego przemieszczania się autem o niezwykle ostrych liniach nadwozia, bardzo się zawiedzie.
Silnik: 5,0 litra, 10-cylindrowy, widlasty
Moc silnika: 500 KM
Moment obrotowy: 500 Nm
Prędkość maksymalna: 315 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,0 s
Masa: 1427 kg
Cena: 141 500 EUR
Ferrari F430
Ferrari od zawsze uchodziło za wytwórcę jednych z najlepszych sportowych maszyn na świecie.
Nie inaczej jest w przypadku F430, którego doskonałe osiągi pozwalają na pozbawioną kompleksów jazdę po torze wyścigowym. Jednak ciasne wnętrze, twarde zawieszenie oraz głośny wydech utrudnia codzienną eksploatację.
Również krzykliwa stylistyka nie zawsze będzie zaletą. Podjechanie pod operę w tym krwistoczerwonym coupe byłoby równie na miejscu, jak wejście do środka ze złotymi łańcuchami na szyi. Wyposażenie auta przypomina osprzęt bolidu F1.
Na kierownicy sterczy przełącznik sterujący pracą układów kontroli trakcji i elektronicznego dyferencjału, podczas hamowania ceramiczne tarcze próbują zmiażdżyć żebra pasażerów o pasy bezpieczeństwa, a skrzynia biegów popisuje się zmianami przełożeń w 150 milisekund. Owszem, Ferrari jest doskonałą maszyną.
Jednak prawdziwą przyjemnością z jazdy będą cieszyły się jedynie osoby mieszkające w sąsiedztwie toru wyścigowego.
Silnik: 4,3 litra, 8-cylindrowy, widlasty
Moc silnika: 490 KM
Moment obrotowy: 465 Nm
Prędkość maksymalna: 315 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,0 s
Masa: 1450 kg
Cena: 149 700 EUR
Alfa Romeo 8C Competizione
Niebywale piękna Alfa wdarła się na czwartą pozycję, godząc odwiecznych rywali ze stajni Ferrari i Lamborghini.
Coupe są produkowane jedynie w czerwonym kolorze, który zdaniem producenta podkreśla piękno maszyny. Wyrafinowana stylistyka jest daleka od agresji, ekstrawagancji i kontrowersyjności pozostałych superbolidów. Zostanie uznana za piękną za 5, jak również 25 lat.
Karbonowa karoseria jest bardzo lekka, dzięki czemu widlasty silnik nie jest zmuszany do pracy ponad siły. Osiągi nawet za pół wieku będą zapierały dech w piersiach.
W niewielkim wnętrzu znalazło się miejsce dla skórzanej kierownicy i kubełkowych foteli, co wystarczy kierowcy do szczęścia. Ktokolwiek zaczął zastanawiać się nad zakupem, powinien jeszcze dziś wystąpić o kredyt - z fabryki wyjedzie jedynie 500 egzemplarzy wyjątkowego samochodu.
Przy walorach Alfy 8C cena na poziomie 150 000 euro jest możliwa do zaakceptowania, o ile coupe nie będzie miało skłonności do usterek, z których do niedawna słynęły śliczne maszyny włoskiego producenta...
Silnik: 4,7 litra, 8-cylindrowy, widlasty
Moc silnika: 450 KM
Moment obrotowy: 470 Nm
Prędkość maksymalna: 306 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,5 s
Masa: 1400 kg
Cena: 150 000 EUR
Aston Martin DB9
Ostatni stopień podium okupuje supermaszyna superagenta. Aston Martin pomagał Bondowi w wielu misjach, więc możesz być pewny, że nie zawiedzie również Ciebie.
Bez względu na to, czy postanowisz dojeżdżać nim do pracy, czy szaleć na torze wyścigowym. Karoseria została wykonana z aluminiowych paneli, a szkielet nadwozia wykazuje się największą sztywnością wśród produkowanych samochodów.
Wraz z idealnym rozkładem masy zapewnia to wyjątkową precyzję prowadzenia i pokonywania zakrętów. Emocje podnosi 6-biegowa skrzynia, której pracą sterują łopatki umieszczone za kierownicą. Linia nadwozia umiejętnie łączy charakterystyczną stylistykę Aston Martinów z nutką nowoczesności.
We wnętrzu urzeka zapach skóry oraz precyzja ręcznego montażu wszystkich elementów. Tego samochodu nie można uznać za szpanerski - jest po prostu piękny.
Silnik: 5,9 litra, 12-cylindrowy, widlasty
Moc silnika: 450 KM
Moment obrotowy: 570 Nm
Prędkość maksymalna: 298 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,9 s
Masa: 1710 kg
Cena: 150 000 EUR
TVR Sagaris
Zaszczytne, drugie miejsce przypadło prawdziwemu outsiderowi w renomowanym towarzystwie. Gdy w pracy pochwalisz się zakupem nowego TVR-a, większość spojrzy z pogardliwym uśmieszkiem.
Tym większym, jeżeli dodasz, że maszyna powstała w zakładzie wykupionym przez magnata z Rosji... TVR nie jest autem, o którym każdy słyszał, więc możesz być pewien, że nie ujrzysz go przed domem sąsiada. Karoseria wykonana w całości z włókna węglowego zredukowała masę wozu do nieprzyzwoitego minimum.
Dzięki temu 406 KM wystarcza do przekraczania 310 km/h. Surowe wnętrze ze zintegrowaną klatką bezpieczeństwa sprawi, że każda podróż da Ci wrażenie uczestnictwa w niezwykle ważnym wydarzeniu. O właściwą przyczepność dba wyjątkowo sztywne zawieszenie oraz karoseria dopracowana pod kątem aerodynamiki.
Zawsze można też liczyć na wielkie hamulce, które bez jakichkolwiek problemów radzą sobie z autem ważącym mniej niż Skoda Fabia.
Silnik: 4,0 litra, 6-cylindrowy, rzędowy
Moc silnika: 406 KM
Moment obrotowy: 473 Nm
Prędkość maksymalna: 315 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 3,7 s
Masa: 1078 kg
Cena: 75 000 EUR
Porsche 911 Turbo
Zwycięzca mógł być tylko jeden... Niemiecka doskonałość z ponad 40-letnią historią z roku na rok staje się coraz lepsza.
Moc silników nieustannie rośnie, mimo że pojemność pozostaje bez zmian. Zawieszenie idealnie wybierające nierówności jest wspomagane przez układ kierowniczy o precyzji skalpela sprawiając, że na torze wyścigowym Porsche 911 Turbo bez większych problemów upora się ze znacznie mocniejszymi samochodami. O ile kierowcy starczy odwagi, by wykorzystać wszystkie umiejętności maszyny o ponadczasowej linii nadwozia...
Klasą samą dla siebie jest automatyczna skrzynia biegów Tiptronic S. Zmienia przełożenia w tempie karabinu maszynowego, skracając czasy przyśpieszania o ułamki sekund. Gdy właściciel postanowi zakończyć zabawę, wystarczy lekkie kopnięcie w hamulec, a ceramiczne tarcze zadbają o intensywność hamowania, jakiego może dostarczyć tylko kotwica wyrzucona za samochód...
Silnik: 3,6 litra, 6-cylindrowy bokser
Moc silnika: 480 KM
Moment obrotowy: 680 Nm
Prędkość maksymalna: 310 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 3,7 s
Masa: 1620 kg
Cena: 160 128 EUR