None
Ostatnie miejsce w rankingu najlepszych bombowców na świecie zajął ciężki samolot bombowy Boeing B-17G Flying Fortress. B-17 Flying Fortress zadebiutowały w wojnie z Japonią w grudniu 1941 roku. Amerykanie starli się z Japończykami w czasie ataku na Filipiny. Amerykanie zgromadzili na tych wyspach 35 bombowców B-17, z zamiarem zniechęcenia Japonii od rozpoczęcia wojny. Połowa z nich została zniszczona przez niespodziewany japoński nalot już 8 grudnia, 1941. Przez pierwszy okres wojny Amerykanie pokładali wielkie nadzieje w B-17 jako broni przeciwko okrętom, jednak szybko okazało się, że zrzucanie przez B-17 bomb z wysokiego pułapu na manewrujące okręty przynosiło mierne rezultaty.
Samolot okazał się za to bardzo skuteczny w bombardowaniu celów naziemnych i zdolny do skutecznego odpierania słabo opancerzonych i uzbrojonych myśliwców japońskich. Ta maszyna była dolnopłatem z usterzeniem klasycznym. Napęd stanowiły 4 silniki gwiazdowe, śmigła trójłopatowe metalowe, przestawialne. W przedniej części kadłuba znajdowała się stanowisko bombardiera, nawigatora i strzelca pokładowego, za nim kabina pilotów, w środkowej części komora bombowa i stanowisko radiooperatora. W osobnych stanowiskach strzelcy pokładowi.
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
9. Handley Page 0/100
Handley Page Ltd. to brytyjska wytwórnia samolotów. Fabryka specjalizowała się w budowie ciężkich bombowców i samolotów komunikacyjnych. Firmę założył Frederick Handley Page w 1909, jako jedną z pierwszych wytwórni lotniczych na świecie. Rozgłos firmie przyniosła seria ciężkich dwupłatowych bombowców, produkowanych podczas I wojny światowej. Pierwszym z nich był dwusilnikowy O/100, który znalazł się w zestawieniu ekspertów Discovery, pomimo tego, że jego następcą był szczególnie udany O/400 z 1916, wyprodukowany w ilości 800 sztuk.
O/100 był bombowcem, który powstał już 10 lat po tym jak wynaleziono samoloty. Założeniem był rewanż na niemieckich Zeppelinach, które bezlitośnie mogły atakować Londyn. Bombowiec miał dwa silniki Rols Royca, osiągał prędkość ok. 100 km/h
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
8. Junkers Ju-88
Ju-88 dla wielu obserwatorów mógłby zająć pierwsze miejsce w rankingu TOP Ten. W1936 roku oblatywanie samolotu utrzymywane było w ścisłej tajemnicy. To dobrze, bowiem Ju-88 V1 rozbił się podczas startu do lotu, w czasie którego miano zademonstrować jego maksymalną prędkość. Ostatnim prototypem zbudowanym od podstaw był Ju-88 V5 udoskonalony dla uzyskania minimalnego oporu i oblatany w kwietniu 1938 roku. Ten właśnie samolot ustalił rekord prędkości lotu na odcinku 1000 km z ładunkiem 2000 kg wynoszący 517 km/h w roku 1939.
Ju-88 V4 miał już fotele dla całej czteroosobowej załogi, duży przeszklony nos, złożony z 20 płaskich elementów, oraz dolne stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym MG 15. Ju-88 niemiecki dwusilnikowy samolot z okresu II wojny światowej. Był jednym z najbardziej wszechstronnych samolotów tego konfliktu, zaprojektowany jako szybki bombowiec - bezkonkurencyjny w atakach z niewielkiej wysokości i płytkiego lotu nurkowego. Mógł też pełnić rolę nocnego myśliwca, bombowca torpedowego i samolotu rozpoznawczego. Prędkością, pułapem, udźwigiem bomb oraz uzbrojeniem pokładowym przewyższał standardowy niemiecki bombowiec taktyczny Heinkel He 111.
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
7. Tupolev Tu-95
Tu-95 – według amerykańskich i brytyjskich ekspertów, maszyna która zasłużyła na miejsce w rankingu TOP Ten bombowców. Tu-95 to radziecki strategiczny samolot bombowy dalekiego zasięgu opracowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa. W służbie od 1956. Obok Tu-160 stanowi podstawowe uzbrojenie rosyjskiego lotnictwa strategicznego. Morska wersja nosi oznaczenie Tu-142.
Bombowce Tu-95 w modyfikowanych do 1980 roku wersjach służą armii rosyjskiej do dzisiaj. Doczekały się dwóch wersji. Pierwsza przenosi sześć pocisków Kh-55 (AS-15A) w komorze bombowej, a druga jest ponadto przystosowana do przenoszenia dalszych dziesięciu pocisków umieszczonych na zewnątrz kadłuba. Ogółem 72 egzemplarze mogą przenieść 704 pociski, każdy z jedną głowicą jądrową, co stanowi obecnie piątą część rosyjskich strategicznych głowic jądrowych. Samolot ma pozostać w służbie co najmniej do 2015. Tak długą służbę zawdzięcza udanej i podatnej na modernizacje konstrukcji, jak również temu że wznowienie produkcji nowoczesnych bombowców Tu-160 byłoby zbyt drogie. Bombowce Tu-95 są obecnie bazowane na dwóch lotniskach: Engels (Obwód saratowski) i Ukrainka (Kraj Chabarowsk).
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
6. Boeing B-47 Stratojet
B-47 Stratojet – jest odrzutowym samolotem bombowym wyprodukowanym przez Amerykanów w 1947 roku i szybko okrzyknięty gwiazdą podniebnego designu. Tecnlogię swept-wing zapożyczył od Niemców. B-47 to maszyna średniego zasięgu, osiąga prędkości zbliżone do prędkości dźwięku. Piloci oblatywacze wysyłali sygnały do wieży, że nie mogą utrzymać tych samolotów na wodzy...Został skonstruowany po to by w czasach zimnej wojny wykonywać także zwiadowcze lub zaczepne loty nad terytorium Związku Radzieckiego.
W czasach zimnej wojny Amerykanie wyprodukowali 2000 B-47. Były one podstawą amerykańskich sił uderzeniowych w latach 50, zastąpiony potem przez B-52. B-47: Prędkość maksymalna: 975 km/h Pułap praktyczny: 12 350 m Maksymalny zasięg: 6440 km Uzbrojenie: ładunek bomb do 10 t, dwa działka 20 mm Napęd: sześć silników odrzutowych General Electric J47-GE-25, każdy o sile ciągu 3266 kp Załoga: 3 osoby
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
5. Avro Lancaster
Avro Lancaster to ciężki czterosilnikowy brytyjski samolot bombowy z okresu II wojny światowej, powstały w zakładach A. V. Roe (Avro), używany od 1942. Avro Lancastery miały na koncie spektakularne sukcey – np. udział w zniszczeniu niemieckiego pancernika Tirpitza. Jednak według obliczeń ekspertów, sukcesy były przypłacone także ogromymi stratami – ponad 55 tys. Części wyposażenia Lancasterów zostały zniszczone podczas II wojny światowej
Wszystkie wersje z wyjątkiem Mk. II napędzane były silnikami rzędowymi Merlin. Ogółem, do 2 lutego 1946 zbudowano 7377 Lancasterów. Jedną z zalet Lancastera była duża komora bombowa w kadłubie, długości 10,05 m. Maksymalny udźwig normalnych wersji bombowych wynosił 6356 kg bomb w różnych konfiguracjach. Początkowo najcięższą przenoszoną bombą była bomba o masie 1818 kg. Wersje Lancasterów ze specjalnie pogłębioną komorą bombową zabierały ciężką bombę o masie 3632 kg lub bombę 'Tall Boy' o masie 5448 kg. W 1945 powstała specjalna wersja B.Mk. I (Special), z wyciętą podłogą komory bombowej i usuniętą częścią wyposażenia, przeznaczona do przenoszenia najcięższej bomby II wojny światowej 'Grand Slam' o masie 9979 kg.
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
4. De Havilland Mosquito
De Havilland Mosquito – Zaprojektowany w firmie de Havilland i zbudowany głównie z drewna. Jednak posiadał nowatorską konstrukcję. To kolejny w tym rankingu brytyjski, bombowiec. Popularny „Komar” to dwusilnikowy, dwumiejscowy samolot wojskowy z okresu II wojny światowej, produkowany w różnych wersjach nawet jako samolot myśliwski, myśliwsko-bombowy, nocny myśliwiec i samolot rozpoznania fotograficznego. Uznawany za jeden z najbardziej udanych samolotów używanych podczas II wojny światowej. Jedną z najbardziej śmiałych misji samolotów Mosquito była Operacja Jerycho polegająca na zniszczeniu murów i kwater strażników więzienia w Amiens, celem umożliwienia ucieczki członkom francuskiego ruchu oporu.
Kolejnym zuchwałym zadaniem tych maszyn był rajd na Berlin mający dowieść społeczeństwu Niemiec, że marszałek Rzeszy Hermann Göring kłamie twierdząc iż taka operacja nie jest możliwa. Równie spektakularne było przeprowadzone z niskiego pułapu bombardowanie siedziby Gestapo w Kopenhadze w Danii, podczas którego zniszczono wszystkie akta i uwolniono wielu więźniów.
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
3. Boeing B-29 Super Fortress
Boeing B-29 Superfortress, (B-29 Superforteca) – bombowiec użytkowanego przez lotnictwo armii Stanów Zjednoczonych podczas II wojny światowej oraz po jej zakończeniu., także przez Wielką Brytanię Był to samolot bombowy w którym zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań technicznych. Jednak wraz nowinkami i coraz większymi oczekiwaniami masa samolotu rosła w tempie zastraszającym. Z początkowych 21 ton zwiększyła się do 54 ton co oznaczało zwiększenie obciążenia powierzchni nośnej do 336 kg/m2 czyli ponad dwa razy więcej niż zakładały ówczesne limity. W sierpniu 1940 prace ruszyły pełną parą
Pierwszym zadaniem bojowym tego samolotu był nalot na Bangkok 5 czerwca 1944 roku. Już w październiku 1944 pierwsze B-29 wchodzące w skład 20 Armii Powietrznej USA wylądowały na świeżo zdobytych wyspach Guam, Tinian i Saipan. Najsłynniejszą akcją tych maszyn było zrzucenie bomb zapalających na Tokio. Innymi słynnymi nalotami były zrzucenie bomby atomowej Little Boy na Hiroszimę i bomby Fat Man na Nagasaki. Obecnie tylko jeden Boeing B-29, Fifi, jest zdolny do lotu.
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
2. Nothrup Grumman B-2 Stealth Bomber
Koncepcja budowy B-2 powstała w latach siedemdziesiątych w wyniku stałego rozwoju radzieckich technologii radiolokacyjnych. Program rozwoju i budowy bombowca B-2 rozpoczęto już w roku 1981. Sześć lat później Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych złożyły zamówienie na 132 egzemplarze tego bombowca. Upadek ZSRR i zakończenie wyścigu zbrojeń spowodowało znaczne ograniczenie programu. B-2 amerykański bombowiec strategiczny wykonany w technologii stealth, zdolny do przenoszenia bomb konwencjonalnych i jądrowych. Konstrukcja samolotu oparta jest na układzie latającego skrzydła. B-2 Spirit napędzany jest czterema turbinowymi silnikami dwuprzepływowymi firmy General Electric.
Główny atut B-2 to globalny zasięg (dzięki tankowaniom w powietrzu) pozwalający mu wykonywać 30-godzinne misje, startujące z lotnisk w kontynentalnych Stanach Zjednoczonych, przeciwko celom na całej kuli ziemskiej (rekord trwania misji wynosi około 50 godzin). Kształt samolotu czyni go nie tylko mniej widzialnym dla radaru, ale daje mu też bardzo dobry zasięg wynoszący około 11,000 km bez tankowania. Chrzest bojowy samolotu B-2 Spirit miał miejsce podczas operacji "Sprzymierzona Siła" (ang. Allied Force) w Kosowie w 1999 roku. Wówczas B-2 Spirit sprawdził się bardzo dobrze. Od tego czasu samoloty Spirit brały udział podczas operacji "Trwała Wolność" (ang. Enduring Freedom) w Afganistanie w latach 2001-2002 oraz operacji "Iracka Wolność" (ang. Iraqi Freedom) w Iraku.
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*
1. Boeing B-52 Stratofortress
I oto zwycięzca rankingu Bombowiec B-52. Na początku swojej służby były trzonem amerykańskich sił strategicznych. W szczytowym okresie służby samolotu, w 1963, lotnictwo strategiczne USA miało 650 B-52, zgrupowanych w 42 dywizjonach na 38 lotniskach.
B-52 wyposażone są m.in. w pociski samosterujące które pozwalały atakować z większych odległości. Z tych powodów z biegiem czasu B-52 zaczęły odgrywać coraz większą rolę jako bombowce konwencjonalne. W chwili obecnej w lotnictwie USA nadal służą 93 egzemplarze wersji B-52H, budowanej między 1960 i 1962. Armia amerykańska nie zamierza wycofać tego modelu z użytkowania przed rokiem 2045, co będzie swoistym rekordem. Pierwszy lot prototypu YB-52 odbył się 15 kwietnia 1952. Bombowce B-52 weszły na wyposażenie amerykańskiego lotnictwa w roku 1955 B-52 zostały mocno doświadczone podczas walk powietrznych nad Wietnamem. Kiedy to 17 samolotów B-52 zostało strąconych przez wojska Północnego Wietnamu. Więcej tak spektakularnych wpadek nie miały, no może 17 stycznia 1966 w pobliżu hiszpańskiej wsi Palomares (Andaluzja) nad Morzem Śródziemnym gdy B-52 w czasie tankowania w powietrzu uległ kolizji z cysterną KC-135. Obydwa samoloty zapaliły się i uległy katastrofie. 7-osobowa załoga B-52 (z której czterech członków
zginęło w katastrofie) zdążyła jednak z samolotu spadającego z wysokości 31000 stóp (ponad 9 kilometrów) wyrzucić na spadochronach cztery znajdujące się na pokładzie ponad jednomegatonowe bomby wodorowe. Wszystkie je później odnaleziono, a częściowo skażoną okolicę Palomares – zdezaktywowano wywożąc wierzchnią warstwę gleby.
*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*