Znane marki z długą historią
Długowieczność marki nie jest jednak równoznaczna z tym, jak dobrze jest ona rozpoznawana. Lokalny zasięg działalności w przypadku najstarszych restauracji czy hoteli oraz ograniczona mobilność uniemożliwiały ich prezentację większej publiczności. Walkę o sławę wygrały dobra konsumpcyjne.
Na początku dostępne jedynie w miejscu produkcji, z czasem, w wyniku rozwoju cywilizacji i technik promocji, stały się znane niemal wszędzie. Wśród starych, powszechnie rozpoznawalny marek, najczęściej występuje piwo. Królują tutaj marki z krajów o bogatej kulturze biesiadowania – Czech i Niemiec. Marka Budweiser, powstała w 1265 r., kiedy król Przemysł Otokar II założył miasto Česku Budějovice, wcześniej znane jako Budweis. Kolejni właściciele browaru dbali o jego rozwój.
Przez wieki udoskonalano metody produkcji. Od 1920 r. browar zdobywał znaczące udziały w rynkach wszystkich kontynentów. W 1930 r. zarejestrowano znak „Budvar”, który do dziś jest synonimem „najwyższej jakości”. Większość najbardziej popularnych marek powstało w ubiegłym wieku. Wyjątkiem jest BOLS, najstarsza, funkcjonująca nieprzerwanie od 1575 r. marka alkoholowa świata.
Ta rodzinna firma, od czasu powstania pierwszej destylarni w Amsterdamie, specjalizowała się w wytwarzaniu likierów. Najpopularniejsze receptury tworzył sam Lucas Bols zainspirowany drogocennymi przyprawami, które przypływały na statkach z dalekich krajów.
Polski akcent
W 1664 r. w destylarni rozpoczęto produkcję pierwszego destylatu ze słodu zbożowego z dodatkiem jagód jałowca, nazwanego Genever (Original Fine Dutch Gin), obecnie składnika wielu znakomitych drinków. Sam napój połączył również Lucasa Bolsa z innym wielkim człowiekiem epoki – malarzem Rembrandtem van Rijn. Obaj panowie byli sąsiadami i często spotykali się na degustacjach.
Wynikiem tej znajomości jest specjalna edycja jałowcowego destylatu „Rembrandt Genever”, z widocznym na etykiecie wizerunkiem malarza.
Po latach rozkwitu destylarnia weszła w proces zmian. W 1816 roku zmarł ostatni męski potomek rodziny Bols. Rodzinny interes sprzedano z zastrzeżeniem zachowania oryginalnej nazwy ‘Lucas Bols’. Nowy właściciel otrzymał niezwykły spadek – ponad 250 oryginalnych rękopisów z przepisami na produkowane w destylarni specjały. Z roku na rok sława marki Bols rosła w siłę. W 1850 r.
Smakosze trunków z wielu krajów znali już i delektowali się likierami. W kolejnych latach na rynku pojawiały się nowe marki: Bokma, Hartevelt, Coebergh, Pisang Ambon, Goldstrike, Hoppe, Henkes. W 2000 r. firma została przejęta przez Rémy Cointreau, a w 2006 r. przez ABN AMRO Capital i powróciła do Amsterdamu. Dzisiaj marka Bols jest znana w ponad 110 państwach. Posiada największą na świecie bazę przepisów na koktajle.
Większość z 60 klasycznych koktajli stworzył sam Lucas Bols. Firma jest współfundatorem Międzynarodowego Stowarzyszenia Barmanów (The International Bartender Association) oraz fundatorem Akademii Barmańskiej Bolsa (The Bols Bartending Academy).
Polski akcent
Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie, czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości około 300 km usytuowano na 9 poziomach, sięgających do głębokości 327 m ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych.
Tak brzmi fragment uzasadnienia wpisu Kopalni Soli „Wieliczka” w dniu 8 września 1978 na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO, wśród pierwszych 12. obiektów z całego świata. Istotnie, historia Wieliczki, sięgająca czasów średniowiecza stanowi zwierciadło rozwoju technik górniczych, kształtowania się organizacji pracy i zarządzania, powstawania uregulowań prawnych w przemyśle, a także lekcję patriotyzmu i umiłowania wolności.
Najstarszy z dokumentów rzucający światło na dzieje kopalni to przywilej Kazimierza I z 1044 roku, nazywający Wieliczkę „magnum sal alias Wieliczka”.
Polska ma się czym pochwalić także na rynku piwowarskim. Posiadamy dwa stare browary, które wytwarzają produkty popularne w kraju i za granicą. Pierwszym z nich jest browar w Warce, gdzie piwo warzone jest od 1478 r. a drugim browary Tyskie założone w 1629 r.
Rodowód Tyskich Browarów Książęcych sięga początków XVII wieku. Pierwsze zapiski na jego temat pochodzą z 1613 roku; browar był wówczas własnością rodu Promniców. Pod koniec XIX wieku tyski browar uchodził za jeden z największych i najnowocześniejszych w Europie.
Polski akcent
Budynki Tyskich Browarów Książęcych spinają klamrą historię Tychów - zabytkowe budowle po jednej strony ulicy należą do najstarszych i bodaj najbardziej urokliwych w mieście, natomiast obiekty oddane do użytku w 1998 r. po drugiej stronie - do najnowocześniejszych.
Podczas prac konserwatorskich przeprowadzanych dwa lata temu w Tyskich Browarach Książęcych została odnaleziona butelka z listem datowanym na 1927 rok. Fakty dotyczące jej odnalezienia jednoznacznie wskazują, że znalezisko to nie jest dziełem przypadku, lecz celowym działaniem autora listu.
Ukryta w drewnianej konstrukcji budynku butelka przetrwała bez najmniejszego uszczerbku. Sam dokument w postaci zapisanego zwykłym, kopiowym ołówkiem papieru w szeroka linię, zachował się równie znakomicie dzięki warunkom naturalnym, w których się znajdował (stabilna, dodatnia temperatura i suche powietrze) oraz szczelnemu zamknięciu butelki zwitkiem papieru.
Wartym uwagi jest fakt, że pierwszą zarejestrowaną na świecie marką wódki była Wódka Wyborowa (1927 r). Przypadek „Wyborowej” jest szczególny: ta marka wódki, od lat należąca do „Klubu Milionerów” (marki alkoholi, których sprzedaż na świecie przekroczyła milion 9.litrowych skrzynek), ostatnio triumfująca na rynku chińskim, nie znalazła uznania na rodzimym rynku - nie ma jej wśród wódek najchętniej kupowanych w Polsce.
Firmy, które utrzymują się na rynku od wieków łączy kilka cech. Z jednej strony umiejętne czerpanie z tradycji, starych receptur i metod przy utrzymaniu najwyższych standardów produkcji. Z drugiej nie ustawanie w rozwoju. Wszystkie są otwarte na nowoczesne rozwiązania i ciągle dostosowują się do zmieniającego się świata.
Nasze Najlepsze
W 2002 i 2005 roku piwo Tyskie zdobyło złoty medal i Grand Prix – najcenniejsze wyróżnienia w najbardziej prestiżowym konkursie piwnym świata – The Brewing Industry International Awards w Burtonon- Trent w Wielkiej Brytanii, często nazywanym „Piwnymi Oscarami”.
Zdobyte medale ukoronowały szereg wyróżnień zdobywanych przez markę Tyskie w latach poprzednich, między innymi w Brukseli, Chicago, Australii i podczas najważniejszych konkursów krajowych. W tym roku Tyskie zdobyło tytuł Wybitnego Polskiego Eksportera oraz Mistera i Juniora Eksportu.
Superbrands
W połowie lat 90. ubiegłego stulecia, została powołana do życia organizacja Superbrands. Jej celem stało się promowanie idei brandingu. Superbrands uznało, że najskuteczniejszą metodą jest pokazywanie szczegółowych studiów przypadku tych marek, które osiągnęły sukces. Początkowo Superbrands było audycją radiową w stacji BBC London. Obecnie jest to międzynarodowa organizacja analizująca case studies w swoich publikacjach, często nazywanych bibliami brandingu. Pierwsza publikacja Superbrands została wydana w 1994 r. Organizacja działa już w 70 krajach, w tym roku po raz pierwszy wydała swój album także w Polsce.
W sekcji „Marki” zamieszczone są informacje o wszystkich markach, które znalazły się w pierwszej polskiej edycji albumu Superbrands.
1040 r. Weihenstephan, Niemcy, browar
Najstarszy czynny browar – założony w 725 r. w opactwie benedyktyńskim w bawarskim mieście Freising. Obecnie nazywany Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan należy do Rządu Bawarii i jest najstarszym do dziś działającym browarem. Ściśle współpracuje z pobliską uczelnią przy organizacji studiów specjalizacyjnych z browarnictwa.
Kompania Piwowarska
Z połączenia LECH Browary Wielkopolski i Tyskich Browarów Książęcych w 1999 r. powstała Kompania Piwowarska z siedzibą w Poznaniu. W 2003 roku dołączył do niej Browar Dojlidy w Biąłymstoku. Kompania Piwowarska jest największym i najbardziej zyskownym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce – liderem branży piwowarskiej i właścicielem największej polskiej marki piwa – Tyskie.
1000 r. Marinelli, Włochy, odlewnia dzwonów
Firma rodzinna, będąca oficjalnym dostawcą dzwonów do Watykanu. Pozostaje w rękach rodziny. Specjalizuje się w produkcji dzwonów upamiętniających ważne wydarzenia, słynnych ze względu na bogatą ornamentykę. Wyprodukowała w 1995 Dzwon Pokoju Narodów Zjednoczonych oraz siedem dzwonów upamiętniających rok 2000 dla Bazyliki Św. Piotra. Obecnie, firma rozszerza działalność - posiada własne muzeum, skupiające cenne eksponaty rodzinne.
Najcenniejsza marka w Polsce
28 listopada 2006 r. na łamach Rzeczpospolitej została ogłoszona trzecia edycja rankingu Najcenniejszych Polskich Marek. Tyskie zajęło w nim pierwsze miejsce w kategorii marek FMCG. Tyskie uhonorowane zostało także tytułem PremiumBrand.
Pierwsza dziesiątka
578Kongō Gumi Budownictwo Japonia
717Hoshi Ryokan Hotel Japonia
803Haslauer Restauracja Austria
1000 Goulaine Winiarnia Francja
1000Marinelli Odlewnictwo Dzwonów Włochy
1040Weihenstephan Browar Niemcy
1044Kopalnia Soli „;Wieliczka” Kopalnia Polska
1050Weltenburger Browar Niemcy
1074 Affligem Browar Belgia
1120 Zum Roten Batten Hotel Niemcy