An-225 "Mrija". To bezapelacyjnie największy samolot na świecie

An-225 "Mrija". To bezapelacyjnie największy samolot na świecie
Źródło zdjęć: © PD

Niedawno porównywaliśmy największy samolot transportowy na służbie USA C-5 Galaxy z jego rosyjskim odpowiednikiem czyli An-124 "Rusłanem". Oba samoloty to transportowe giganty wszech czasów. Warto jednak zaznaczyć, że jest jeden jedyny (dosłownie) samolot, który góruje nad nimi pod względem rozmiarów i masy. Nie lata jednak ani dla USA, ani dla Rosji, tylko dla ukraińskich towarowych linii lotniczych - mowa o An-225 "Mrija".

"Mrija" oznacza po ukraińsku marzenie. W tym przypadku możemy mówić o spełnionym marzeniu konstruktorów stworzenia największego i najcięższego samolotu wszech czasów, zdolnego do bicia różnorakich rekordów - An-225 jest w tym naprawdę dobry: z 240 rekordami na koncie w 2004 roku znalazł się w Księdze Guinessa jako samolot, za pomocą którego ustanowiono największą ilość... rekordów.

Impulsem do stworzenia An-225 był program kosmiczny "Buran" realizowany przez Związek Sowiecki od 1976 roku. W drugiej połowie lat 80. zaistniała konieczność budowy konstrukcji, która byłaby w stanie transportować ciężkie elementy z fabryk do planowego miejsca startu wahadłowca - tak powstała "Mrija". Uwieńczeniem jej udziału w sowieckim programie kosmicznym było przetransportowanie przymocowanego do górnej części kadłuba promu "Buran" na kosmodrom w Kazachstanie. W 1989 roku niezwykły widok dwóch "przytulonych" do siebie statków powietrznych mogli podziwiać widzowie Paris Airshow.

Po spektakularnych początkach dla An-225 nastały złe czasy - zawierucha polityczno- organizacyjna związana z rozpadem Związku Sowieckiego ostatecznie przesądziła o wycofaniu z eksploatacji powietrznego giganta, który w 1994 roku wykonał swój ostatni lot. An-225 na długie lata zniknął z nieba, a jego części (m.in. silniki) wykorzystano w konstrukcji innego giganta - wspomnianego "Rusłana". I gdy zdawało się, że "Mrija"- marzenie stanie się "Mriją"-majakiem i ostatecznie odejdzie w zapomnienie, w 2001 roku nieoczekiwanie powróciła do gry o największą i najcięższą stawkę. O odbudowę i modernizację samolotu zatroszczyły się ukraińskie przedsiębiorstwa i maszyna do dziś lata w barwach "macierzystych" Antonov Airlines - ukraińskich linii cargo.

"Mrija" przewyższa rozmiarem i amerykańskiego C-5 Galaxy, i "Rusłana": ma 84 metry długości, czyli jest prawie 10 metrów dłuższy niż C-5 i 15 metrów dłuższy niż "Rusłan". Rozpiętość skrzydeł dochodzi do 88,4 metra - to ponad 20 metrów więcej niż amerykański samolot i około 15 metrów więcej niż "Rusłan". Imponuje jednak przede wszystkim udźwigiem i masą przewożonego ładunku. "Mrija" jest w stanie przewieźć na kadłubie cargo o masie 200 ton, a w ładowni - nawet 250 ton. To tyle samo, co jej własna masa (gdy jest pusta) i ponad 100 ton więcej niż C-5 czy "Rusłan". Lot z taką ilością ładunku odbył się w 2004 roku na trasie Praga-Taszkient (z międzylądowaniem w Samarze), a w 2009 roku "Mrija" pobiła rekord pod względem masy pojedynczego ładunku, transportując generator ważący 187,6 tony z Frankfurtu do Erewania.

Co jakiś czas pojawiają się głosy, że zostanie zbudowany drugi egzemplarz najpotężniejszego samolotu na świecie - tym bardziej, że niejako w spadku po rozpadzie Związku Sowieckiego w zakładach Antonowa znajduje się część kadłuba, centropłat i skrzydło drugiego nieukończonego egzemplarza "Mriji", którego budowę rozpoczęto pod koniec lat 80. Szacuje się, że do ukończenia produkcji, potrzeba 90-120 milionów dolarów. Póki co takiej sumy nie pali się wyłożyć nawet rosyjskie Ministerstwo Obrony, które w 2011 roku interesowało się możliwością ukończenia drugiego egzemplarza, ale nie uwzględniło środków na ten cel w programie rozwoju na lata 2011-2020.

Wychodzi zatem na to, że "królowa jest tylko jedna" i szybko się to nie zmieni.

KP/PFi, facet.wp.pl

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę