Anna Leska-Daab. Pierwsza kobieta w ATA

Anna Leska-Daab. Pierwsza kobieta w ATA
Źródło zdjęć: © lotniczapolska.pl/ Muzeum Lotnictwa Polskiego

Anna Leska-Daab była pierwszą kobietą i jedną z trzech Polek w Air Transport Auxiliary. Już jako osiemnastolatka, posiadała uprawnienia do pilotowania szybowców i balonów, wkrótce także samolotów. Po wybuchu wojny, udało się jej uciec samolotem z zajętego przez Niemców lotniska polowego.

Anna Leska-Daab (1910-1998) służyła jako pierwsza kobieta w Air Transport Auxiliary (brytyjskiej pomocniczej lotniczej służbie transportowej). W czasie wojny dowodziła eskadrą kobiecą.

Mając 18 lat, uzyskała kategorię A i B pilotażu szybowców i licencję na pilotowanie balonów w Aeroklubie Warszawskim, gdzie uzyskała sportową licencję pilota. W czerwcu 1939 roku mogła już wykonywać loty na samolocie RWD-8.

We wrześniu 1939 roku służyła w Eskadrze Sztabowej Dowództwa Lotnictwa. Udało się jej uciec samolotem z zajętego przez Niemców lotniska polowego. Przez Rumunię i Francję trafiła do Anglii, gdzie po wyczerpującym przeszkoleniu została członkiem w szeregach Air Transport Auxiliary (brytyjskiej pomocniczej lotniczej służbie transportowej). W niej to stworzona zostaje sekcja kobieca, do której trafiła Leska.

Od początku 1941 roku pilotowała samoloty RAF z fabryk i warsztatów remontowych na lotniska polowe, uczestniczyła w przerzutach sprzętu latającego. Warto zaznaczyć, że służbę w ATA pełniły tylko trzy Polki - Anna Leska, Jadwiga Piłsudska (córka Józefa Piłsudskiego)
i Stefania Wojtulanis (wszystkie na fotografii tytułowej, od lewej). Bardzo często pilotowały one bombowce, dostarczając je z lotnisk przyfabrycznych na lotniska dywizjonów bombowych na terenie całej Wielkiej Brytanii.

Obraz

(fot. kadr z filmu Córki Przestworzy)

Przez cały okres wojny, w szeregach ATA służyły 183 pilotki. Najwięcej Angielek, sporo - bo 27 - Amerykanek, a także Kanadyjki, Nowozelandki, pilotki z Południowej Afryki, niewielka liczba Holenderek i - trzy Polki.

Anna Leska-Daab została odznaczona honorową odznaką Golden Wings przyznawaną starszym oficerom, a lotnikom ze stażem powyżej 6000 godzin w powietrzu.

* Źródło:* Muzeum Lotnictwa Polskiego / PFi

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę