Auto, w którym stracisz słuch
28.01.2011 13:43, aktual.: 17.02.2016 19:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jakiś czas temu magazyn "Playboy" wybrał najlepsze motoryzacyjne propozycje tego roku. Pośród wielu aut znalazły się również kabriolety. Problem w tym, że jak ukazują najnowsze badania, pojazdy wyposażone w ten typ nadwozia mogą prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych.
Dla relaksu skupmy się jednak na wyborach prestiżowego miesięcznika. Pierwsze miejsce w ogólnej klasyfikacji zdobył Mercedes-Benz SLS AMG. Trudno odgadnąć, co bardziej przekonało jurorów, stylizacja, czy osiągi? 2011 SLS AMG wzorowany jest na modelu 300 SL z lat 50. SLS AMG wygląda jak maszyna latająca z XXII wieku. Umiejętne połączenie stylu retro z nowoczesnością może zachwycać. Parametry nie ustępują designowi. Silnik V8 o mocy 571 KM i momencie obrotowym 650 Nm rozpędza sportowy wehikuł od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 315 km/h.
[
]( #opinions )
Nowa Honda CR-Z zwyciężyła w kategorii samochodów hybrydowych. Porsche Boxster Spyder został ogłoszony najlepszym kabrioletem. Cadillac CTS-V Coupe zdobył tytuł najlepszego Coupe. Mazda2 została uznana najbardziej opłacalnym zakupem. Aston Martin Rapide zdobył miano najlepszego sportowego sedana. Jeep Grand Cherokee to zwycięzca w wśród pojazdów typu SUV. Hyundai'a Equus uznano za konstrukcję, która rokuje największe szanse na sukces. Chevrolet Volt został wybrany najlepszym samochodem z napędem elektrycznym.
Wracając jednak do niebezpieczeństw wynikających z jazdy samochodem bez dachu, okazuje się, że może ona uszkadzać słuch. Tak przynajmniej uważają amerykańscy uczeni, którzy wykonali pomiary hałasu w autach z otwartą górą. Badanie zespołu z Saint Louis University School of Medicine pokazało, że w kabrioletach jest naprawdę głośno. W 80 proc. zbadanych pojazdów, poziom hałasu przekraczał 85 decybeli, przy prędkości 90 km/h. Prędkość 120 km/h oznacza wystawienie uszu na hałas o sile prawie 90 decybeli.
Ekspozycja na dźwięk o takiej sile jest szkodliwa dla słuchu i niekorzystnie wpływa na cały organizm.
[
]( #opinions )
Źródłem tak wysokiego natężenia dźwięku była wyłącznie jazda samochodu. Eksperyment prowadzono w dogodnych warunkach pogodowych, radio było wyłączone, nie używano klaksonu i nie prowadzono żadnych rozmów. Dodatkowo, pasażerowie otwartych samochodów są narażeni na krótkotrwałe ataki bardzo głośnego hałasu, pochodzącego z innych pojazdów, np. z przejeżdżających obok motocykli.
Dodatkowe kłopoty może spowodować muzyka. Aby usłyszeć ją w kabriolecie, trzeba jej słuchać bardzo głośno. Badacze z St Louis nie namawiają do odstawienia kabrioletów na złom. Zalecają tylko, aby nie przekraczać prędkości 90 km/h przy złożonym dachu. Przy wyższych prędkościach pasażerów skutecznie chroni jego rozłożenie.
(PAP), menonwaves /PFi