Trwa ładowanie...
d1f5ecv
Styl

Bądź modny w biurze

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Bądź modny w biurze
(FotoChannels.com)
d1f5ecv

Dress code –bądź modny w biurze (jak umiejętnie grać strojem, żeby połączyć elegancję z wymogami i jednocześnie nie być nudziarzem, co i jak ubierać na dane okazje – bankiet, spotkanie z kontrahentem, rozmowa z przełożonym).

Mężczyzna lubi bawić się dłuuugo, ale nie wyobraża sobie żeby kompletowanie stroju do pracy miało trwać tyle samo co dobra impreza! Podobnie nie zniósłby długiego stania przed szafą i zastanawiania się czy wzorek na tej koszuli na pewno pasuje do tego krawata lub czy szerokość klap jego marynarki na pewno jest najmodniejsza w tym sezonie… Mężczyzna nie ekscytuje się modą. Dla niego ważniejsze są konkretne reguły co wolno, a czego nie powinno się nosić w pracy. W kalendarzu współczesnego mężczyzny nie znajdzie się również miejsce na drobiazgowe przeglądanie swojej garderoby. Poza tym, funkcje męskiej garderoby bardzo często spełnia najbliższy fotel lub tapczan – bo… tak jest wygodnie i wszystko jest w zasięgu ręki - więc po co przeglądać?

Po co jest dress code?

Żaden mężczyzna nie chciałby być odebrany jako nudziarz, ani nie ryzykowałby ośmieszenia się przez założenie niewłaściwego ubrania do pracy. Jednak szukając konkretnych reguł odnoszących się do strojów zakładanych na różne okazje w pracy można znaleźć się w kłopotliwym położeniu. Dlaczego? Bo dziś takich rygorystycznych reguł już nie ma. Dawniej etykieta towarzyska wyraźnie określała, co można, a co jest w złym guście. Ba, wyróżniała nawet kilkanaście strojów dziennych. Była więc np.: odrębna garderoba na spacer poranny, przejażdżkę tramwajem, popołudniowe spotkanie dżentelmenów w palarni, czy wieczór karciany…
Dziś nikt nie ma czasu na przebieranie się kilka razy w ciągu dnia. Dziś ludzie cenią sobie wygodę i najchętniej sięgają po ubrania, które zapewniają im maksimum komfortu. Wybieramy więc stroje, które umożliwiają „oddychanie” skórze (nikt nie lubi odczucia jakby był zapakowany w folię). Sięgamy po ubrania, które łatwo się prasują (a najlepiej żeby wcale nie trzeba było ich prasować), które są lekkie i przyjemne w dotyku. A jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach – tak więc w tym powszechnym umiłowaniu wygody też może tkwić niebezpieczeństwo. Dochodzi do niego wtedy, kiedy mężczyzna - w imię własnego komfortu - zaczyna zbyt swobodnie interpretować „ubraniową etykietę”. A to najczęściej prowadzi do - delikatnie mówiąc – wyglądu zbyt swobodnego i niedbałego.

Czy współczesny mężczyzna pracujący zawodowo może sobie pozwolić na zaniedbanie własnego wizerunku?
Otóż nie! Dziś, kiedy o dobrą pracę jest coraz trudniej, gdy stale rośnie konkurencja, od pracowników wymaga się także coraz więcej. Na całym świecie przyjęte jest, że mężczyzna pracujący zawodowo to mężczyzna zadbany i nie lekceważący swojego wyglądu. Co więcej, odpowiednim strojem przekazuje on szacunek wobec swoich współpracowników oraz klientów, z którymi spotyka się w pracy.

Jak ubierać się do pracy? Jak zróżnicować swój strój?
Najlepiej opracować sobie dobry plan i zaopatrzyć się w rzeczy, które będą przydatne do zestawów na różne okazje.

• Po pierwsze garnitur:

Trudno sobie wyobrazić męskie życie bez garnituru. Prawdziwy szyk mężczyźnie zawsze zapewni dobrze dobrany garnitur. To on nada (lub przywróci) męskiej sylwetce idealne proporcje. Dobrze skrojony garnitur pozwala na swobodę ruchów, idealnie układa się na sylwetce, Nie trzeba myśleć o tym, że marynarka odstaje na plecach, że trzeba wciągnąć brzuch żeby się zapiąć, itp.
W garniturze najważniejsza jest okolica ramion. Jeśli marynarka ma zbyt szerokie ramiona, to sprawia wrażenie, że mężczyźnie nagle wyrosły mu „ramiona drwala”. A to optycznie skraca sylwetkę. Z kolei, marynarka zbyt ciasna w okolicy ramion przyczynia się do powstawania na plecach poprzecznych fałdek, które nieprzyjemnie ciągną przy każdym ruchu. Wybierając garnitur najbezpieczniej jest więc sięgać po marynarkę, która ma naturalne ramiona, lekkie zaszewki w okolicy talii, niezbyt duże klapy oraz dwa rozcięcia po bokach lub jedno rozcięcie z tyłu. Rozcięcia te ułatwiają poruszanie się, siadanie i sięganie ręką do kieszeni. Szukając spodni najlepiej jest wybrać proste, bez zaszewek przy pasku i bez mankietów. Jaki kolor garnituru? Najbardziej uniwersalny jest granat, który można zakładać na wszystkie okazje (nawet na wieczór). Podobnie jest też z garniturem w kolorze ciemno szarym. W okresie letnim można nosić jaśniejsze kolory: jasny szary lub piaskowy. Natomiast garnitur czarny powinien być zakładany tylko na
okazje wieczorowe.

• Po drugie koszula:

d1f5ecv

Czysta, uprasowana koszula jest uzupełnieniem garnituru. Przy wyborze koszuli ważne są dwa elementy: kołnierzyk i jej kolor. Dobrze dobrany kołnierzyk potrafi pięknie wyeksponować twarz, źle dobrany może sprawić, że twoja szyja będzie przypominać wyciśniętą tubkę pasty do zębów. Aby do tego nie dopuścić pamiętaj, że pomiędzy kołnierzyk koszuli a twoją szyję powinieneś swobodnie włożyć jeden palec. Kolor koszuli powinien być dobierany w zależności od okazji.

Jak dobierać kolor koszuli na różne okazje?
• najbardziej elegancka jest gładka, biała koszula
• na sytuacje nieco mniej oficjalne możesz zakładać koszule pastelowe: jasno różową, kremową, błękitną, jasno szarą
• gdy koszula jest wzorzysta staje się mniej elegancka, dotyczy to drobnych prążków (np.: biała koszula w błękitny, granatowy lub czerwony prążek)
• gdy na koszuli jest kratka, staje się ona jeszcze mniej oficjalna od koszuli w prążek
• pamiętaj: im większy wzór na koszuli, tym mniej elegancka koszula i nadaje się na swobodniejsze sytuacje w pracy

• Po trzecie krawat:

Pierwsze spojrzenie zawsze pada na krawat. To najbardziej kolorowa część męskiej garderoby i zawsze przyciąga wzrok. Krawat powinien być zawsze nieskazitelnie czysty. Najlepsze i najtrwalsze są krawaty jedwabne. Jaki wybrać krawat, wzorzysty czy gładki? Najlepiej mieć kilka krawatów takich i takich.

miniporadnik gładkiego krawata:
• gładkie, ciemne krawaty (granat, czerwień, bordo, grafit) noszone z jasnymi koszulami stworzą bardzo elegancki wizerunek – idealny na wszystkie oficjalne okazje
• jaśniejsze krawaty (niebieski, błękit, jasno różowy, jasno szary) zakładane do pastelowych koszul stworzą wizerunek bardziej przyjazny – idealny na mniej oficjalne sytuacje w pracy

miniporadnik wzorzystego krawata:
• krawat w kropeczki jest bardzo elegancki; idealny na spotkania biznesowe
• krawat w paski jest uniwersalny; im ciemniejsze paski na jasnym tle tym bardziej elegancki krawat (na oficjalne okazje); krawat w pastelowe paski jest odpowiedni na sytuacje mniej formalne
• krawat we wzory geometryczne jest elegancki jeśli wzory są delikatne i równomiernie rozmieszczone
• krawat w kratę jest bardziej sportowy, pasuje do wełnianych i lnianych marynarek
• Pamiętaj: krawaty w większe, krzykliwe symbole, jak kwiaty, palmy, samochody, nadruki z myszką Miki i kaczorem Donaldem nie nadają się do ubrań biznesowych – chyba że pracujesz w Disney Landzie.

• Po czwarte buty i skarpetki:

Dla niektórych panów buty i skarpetki to sprawa drugoplanowa, tymczasem te dwa elementy mogą „zrujnować” całość! Buty zawsze powinny być czyste, ciemne, skórzane i sznurowane. Mężczyzna w butach zniszczonych, ze „zjedzoną” podeszwą, wygiętymi do góry noskami buta po prostu naraża się na śmieszność. Skarpety powinny być zawsze jak najlepszej jakości. Najlepiej, jeśli będzie to bawełna i wełna. Nigdy nie kupuj skarpet poliestrowych, które dają wrażenie trzymania stóp w woreczkach foliowych. Pamiętaj, że męska skarpeta ma za zadanie zagospodarować przestrzeń między nogawką spodni a butem. Nie kupuj krótkich skarpet! Najlepsze są te długie aż do kolan. Przenigdy nie zakładaj do pracy białych skarpet! Ich miejsce jest tylko na sali gimnastycznej.

Co powinieneś wiedzieć kompletując strój do pracy na różne okazje?
W pracy obowiązuje korporacyjna uniformizacja - dress code. Dzięki niemu strój biznesowy ściśle odzwierciedla miejsce na szczeblach drabiny rozwoju zawodowego. Ubiór w pracy jest tak samo ważny jak opakowanie produktu, który zamierzasz kupić. Opakowanie może zachęcić do kupna lub wręcz przeciwnie. Tak samo „działa” Twoje ubranie.

Oto kilka porad czym kierować się przy wyborze stroju:
1. Rozmowa z przełożonym:
Tu najlepiej sprawdzi się klasyka i dyskretna elegancja, np.: granatowy lub szary garnitur + biała koszula + ciemny krawat (granat, grafit, bordo) + świeżo wypastowane czarne półbuty i czarne skarpetki.

2. Spotkanie z kontrahentem:
To wydarzenie tak samo ważne jak spotkanie z szefem, więc obowiązuje ten sam strój Jeśli nie pracujesz w firmie, w której dopuszczalne są tylko białe koszule, możesz też wybrać koszulę pastelową: jasno różową + bordowy krawat, jasno żółtą + granatowy krawat, błękitną + granatowy lub czerwony krawat.

3. Bankiet:
Uroczysty charakter tej okazji może podkreślić bardziej elegancka koszula – z mankietami na spinki. Jeśli bankiet jest wieczorem możesz ubrać czarny garnitur. Do tego tylko biała koszula z gładkim krawatem: ciemnym (czarny, granat, fiolet, bordo) lub jasnym (błękit, srebrny, jasno szary). Obuwie zawsze czarne z czarnymi skarpetami.

Wiedza o sposobie ubierania się, pozwalająca uatrakcyjnić swój wizerunek, należy dzisiaj do najchętniej zgłębianych zagadnień nie tylko przez osoby występujące publicznie. Polecam ją wszystkim, którym zależy na dobrej prezencji. Tym, którzy wiedzą że odpowiednia autoprezentacja jest dziś niezbędnym uzupełnieniem zawodowych kompetencji. Informacje na ten temat można znaleźć uczestnicząc w szkoleniach na temat: sztuki autoprezentacji, dress code’u, sztuki elegancji i savoir-vivre’u ubioru w pracy.

Agnieszka Jelonkiewicz
Konsultantka ds. wizerunku, trener, historyk sztuki, szkoli firmy i przedstawicieli Top Managementu, organizuje warsztaty dla kobiet, prowadzi zajęcia dydaktyczne dla studentów

d1f5ecv

Podziel się opinią

Share

d1f5ecv

d1f5ecv