Black Hawki, Caracale? Przy tych projektach to złom

Obraz
Źródło zdjęć: © nationalinterest.org

/ 6Pięć nowych, futurystycznych maszyn

Obraz
© nationalinterest.org

„Przyszłość”, „przyszłościowy” – te słowa odmieniane są przez wszystkie przypadki w opisach nowych rewolucyjnych projektów śmigłowców, które buduje amerykańska armia. Program „Joint Multi-Role Technology Demonstrator” ma na celu wyznaczenie nowych celów i standardów, które sprawią, że lotnictwo roku 2030 będzie miało zupełnie odmienny charakter od tego, które znaliśmy do tej pory. Nowe śmigłowce mają zastąpić m.in. UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache oraz CH-47 Chinook. Pierwsze loty testowe odbędą się już w roku 2017.

W ramach programu „Future Vertical Lift”, części składowej wojskowego programu, ma powstać pięć różnych śmigłowców nowej generacji. Maszyny najpierw będą przechodzić testy naziemne, a następnie – i to już w roku 2017 – odbędą się loty testowe. Dan Bailey, dyrektor programu „Joint Multi-Role Technology Demonstrator”, podkreśla, że prace idą zgodnie z planem, a konstruktorzy i dostawcy poszczególnych technologii pracują zgodnie z oczekiwaniami i terminami.

/ 6Lepsze osiągi pod każdym względem

Obraz
© Tankowanie w locie śmigłowca HH-60 Pave Hawk / wikimedia commons

Co ma odróżniać futurystyczne helikoptery USA od znanych współcześnie konstrukcji? Szybsze, superzwrotne, zdolne polecieć dalej na jednym tankowaniu paliwa – takie maszyny mają zoptymalizować działania bojowe grup naziemnych, umożliwiając ich szybki transport w konkretne miejsce. Nowy projekt zakłada wykorzystanie najlepszych i najbardziej zaawansowanych sensorów oraz technologii „fly by wire” (sterowanie poprzez sygnał cyfrowy).

/ 6Bezpieczniejsze dla pilota

Obraz
© Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY

Szykuje się również spora rewolucja w kokpicie. Wszystko po to, by ułatwić pilotowi podejmowanie szybkich i trafnych decyzji. Docelowo systemy, w które będzie zaopatrzony śmigłowiec przyszłości, mają pozwolić na bezpieczny lot w sytuacji, gdy pilot jest ranny lub nieprzytomny, oraz na loty bezzałogowe – koordynowane ze stacji naziemnych.

/ 6Zawrotna prędkość

Obraz
© 1 marca 2016. Prezentacja śmigłowca Bell V-280 podczas targów HeliExpo 2016 w Louisville, Kentucky / wikimedia commons

I punkt najważniejszy: śmigłowce mają osiągać prędkości dotąd zarezerwowane dla samolotów – co najmniej 230 węzłów, czyli około 425 km/h. „230 węzłów to ustalony przez nas warunek konieczny. Chcemy popchnąć technologię do przodu i zmotywować ludzi, by byli bardziej kreatywni i tworzyli coraz to nowe konfiguracje” – oświadczył dyrektor programu.

Kolejną cechą projektu jest zasięg bojowy śmigłowca – minimalny promień to 434 kilometry. Maszyna musi mieć potencjał, by bezpiecznie operować w ciężkich warunkach atmosferycznych i zawisać przy temperaturach wynoszących nawet 35 stopni Celsjusza na pułapie 2000 metrów.

/ 6SB-1 Defiant

Obraz
© Grafika defence-blog.com

W kategorii średni śmigłowiec przyszłości Pentagon ma do wyboru dwa projekty: V-280 Valor oraz SB-1 Defiant. V-280 to zmiennopłat – hybryda łącząca w sobie potencjał śmigłowca (pionowy start i lądowanie) z prędkościami charakterystycznymi dla samolotów. W konstrukcji SB-1 wykorzystano m.in. rozwiązanie technologiczne zwane układem Kamowa (dwa wirniki obracające się w przeciwnych kierunkach w jednej osi), co pozwoliło znacząco zwiększyć prędkość oraz zasięg operacyjny (w porównaniu do standardowych śmigłowców). Wirniki mogą być również stosowane w roli „spadochronu” w przypadku lądowania awaryjnego.

/ 6V-280 Valor

Obraz
© Youtube.com

Który z nich zostanie wybrany? Prędkość przelotowa V-280 wynosi 520 km/h. SB-1 jest nieco wolniejszy (463 km/h), ale nie jest zmiennopłatem – co ma swoje wady i zalety, bo odwracane gondole silnikowe V-280 generują spore koszty. SB-1 jest znacznie tańszy w utrzymaniu. Firma, której projekt zostanie wybrany, może liczyć na zamówienie w liczbie nawet 4000 sztuk śmigłowców. Gra jest więc warta świeczki.

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę