Trwa ładowanie...
Maxim
25-07-2012 15:32

BMW i8 Spyder - ładuj z gniazdka i ciesz się słońcem

BMW i8 Spyder - ładuj z gniazdka i ciesz się słońcemŹródło: Maxim
d3e86rj
d3e86rj

Tekst: Marcin Matus

BMW i8 Spyder jest koncepcyjnym pojazdem z Bawarii łączącym wszystko, co najlepsze: piękno, moc 354 KM, spalanie 3 l/100 km i możliwość jazdy z otwartym dachem. To pierwsza hybryda plug-in otwarta na słońce!

Ekologia stała się trendy w motoryzacji, a producenci prześcigają się w projektowaniu "zielonych" samochodów. BMW i8 Spyder to wizja nowoczesnego sportowego auta bez dachu z zasilaniem hybrydowym typu plug-in, czyli auta hybrydowego (dwa silniki: elektryczny i spalinowy), a także elektrycznego, gdyż baterie można ładować ze zwykłego gniazdka (zasięg ok. 30 km). Jednostkę elektryczną zamontowano przy przedniej osi, natomiast motor spalinowy - przy tylnej. Oba źródła napędu mogą pracować oddzielnie, jak i w tandemie i, jak zapowiada producent, właśnie wspólne ich uzupełnianie się gwarantuje najlepszy efekt finalny. Moc zestawu wynosi aż 354 KM, z czego 223 KM generuje 3-cylindrowy benzyniak o pojemności 1,5 litra, a 131 KM silnik elektryczny. Warto dodać, że łączna wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi aż 550 Nm. Co to oznacza w praktyce? Spyder przyspiesza od 0 do 100 km w ok. 5 s i rozpędza się do prędkości 250 km/h. Minimalne zużycie paliwa ma wynosić tylko 3 l/100 km!

* Powrót do przyszłości * I8 Spyder prezentuje się i futurystycznie, i fantastycznie. Po mistrzowsku łączy nowoczesny styl i dynamiczny charakter z ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Przykład: karoserię zbudowano w układzie modułowym LifeDrive. Moduł napędowy (Drive) - wykonany głównie ze stopów aluminium - obejmuje napęd, zawieszenie oraz wszystkie elementy strukturalne, natomiast moduł pasażerski (Life) to lekki i bardzo wytrzymały monocoqe, który podobnie jak połacie karoserii wykonano z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknami węglowymi.

Szybki i ekologiczny

Do 2-osobowej kabiny dostajemy się przez drzwi unoszone do góry. Siedzi się tu nisko, jak w typowych rasowych sportowcach. Pod sobą mamy wydajne baterie litowo-jonowe, których umieszczenie korzystnie wpływa na rozkład mas - jest idealny: 50/50. Na ciekłokrystalicznych wyświetlaczach można śledzić aktywność źródeł napędu, a także odzyskiwanie energii np. podczas hamowania. Poza tym kierowca ma pełną dowolność wyboru trybu pracy układu hybrydowego oraz napędu na jedną oś lub 4x4. I8 Spyder wzorowo wpisuje się w ideę roadstera dla nowego pokolenia - intrygującego, szybkiego i przyjaznego środowisku. Choć termin prezentacji ostatecznej wersji modelu nie jest jeszcze znany, BMW poważnie podchodzi do tego projektu. Bardzo prawdopodobne, że już za rok podczas salonu w Genewie przedstawiona zostanie wersja produkcyjna. Czekamy z niecierpliwością!

d3e86rj

BMW I8 SPYDER

SILNIK:

Hybrydowy typu plug-in: silnik spalinowy 3-cylindrowy z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 1,5-litra - moc maksymalna 223 KM, silnik elektryczny - moc maksymalna 131 KM. Maksymalny moment obr. układu - 550 Nm.
NAPĘD:

Na jedną oś lub 4x4, silnik elektryczny umieszczony przy przedniej osi, silnik spalinowy zamontowany przy tylnej osi, skrzynia biegów bezstopniowa.
OSIĄGI/SPALANIE:

0-100 ok. 5 s,
prędkość maksymalna: 250 km/h
zużycie paliwa (średnie): ok. 3 l/100 km
WYMIARY/MASA

dł./szer./wys. 448/192/121 cm
rozstaw osi: 265 cm
masa własna: 1630 kg

d3e86rj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3e86rj