AlkoholeChcesz zostać pilotem samolotu ultralekkiego?

Chcesz zostać pilotem samolotu ultralekkiego?

[

Chcesz zostać pilotem samolotu ultralekkiego?
Źródło zdjęć: © skydream.pl

Obraz

]( http://skydream.pl/ )

W Polsce istnieje ponad 400 miejsc, w których można wylądować samolotem ultralekkim. Bez problemu wylądujemy nad samym Bałtykiem, Jeziorem Nyskim, czy w samym sercu Bieszczad. Obowiązujące prawo dopuszcza nawet starty i lądowania z przydomowej działki. Te informacje świadczą o tym, że lekkie lotnictwo w dobie kryzysu rozwija się nadzwyczaj dynamicznie i pozwala na szybkie i komfortowe podróżowanie.

Chcąc w pełni wykorzystać uroki lotnictwa ultralekkiego należy zdobyć stosowne uprawnienia. Istotna wydaje się informacja, że nie będzie do tego potrzebna licencja pilota samolotowego, a jedynie świadectwo kwalifikacji pilota UACP z uprawnieniem pilota samolotu ultralekkiego. Do grupy samolotów ultralekkich zalicza się samoloty jedno lub dwumiejscowe, o maksymalnej masie startowej 472,5kg. Obecnie produkowane samoloty ultralekkie posiadają prędkości przelotowe dochodzące nawet do 270km/h, zasięg ponad 1500km, a nad bezpieczeństwem załogi czuwa spadochron ratunkowy dla całego samolotu.

Pierwszym krokiem do zdobycia świadectwa kwalifikacji są badania lekarskie prowadzone przez lekarzy orzeczników zatwierdzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Przyszły pilot musi spełnić wymagania zdrowotne na świadectwo kwalifikacji, które zbliżone są do obowiązujących wymagań zdrowotnych na prawo jazdy i nie są tak restrykcyjne jak dla pilotów liniowych, czy wojskowych.

Posiadając stosowne badania lekarskie należy znaleźć ośrodek szkolenia lotniczego. Ośrodki najczęściej zlokalizowane są na terenie lotnisk aeroklubowych. Wybierając ośrodek należy sugerować się nie tylko ceną szkolenia, ale też samolotem na jakim prowadzone jest szkolenie oraz renomą ośrodka. Zdecydowana większość ośrodków obecnie oferuje możliwość wyszkolenia w trybie indywidualnym, dopasowanym do możliwości czasowych przyszłego pilota. Jeśli przyszły pilot dysponuje wolnym czasem, pełne szkolenie lotnicze może zakończyć się nawet w czasie 1-go miesiąca.

W ośrodku szkolenia na nowego ucznia-pilota czekają dwie części szkolenia: teoretyczne i praktyczne. Szkolenie teoretyczne trwa ok. 60 godzin i obejmuje m.in. wiedzę z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, nawigacji, zasad i bezpieczeństwa lotu. Ośrodki szkolenia często umożliwiają przeprowadzenie części szkolenia teoretycznego w formie np. e-learningu. Zdobyte informacje są podstawą do dalszego szkolenia praktycznego.

Szkolenie praktyczne obejmuje minimum 28 godzin spędzonych w powietrzu. Na początku uczeń-pilot poznaje w praktyce podstawy pilotażu oraz uczy się zachowania samolotu w powietrzu. Następnym etapem jest nauka startów i lądowań z lotami w kręgu nadlotniskowym. W momencie, gdy instruktor uzna, że uczeń-pilot bezpiecznie wykonuje opisane czynności, następuje pierwszy wylot samodzielny. Kolejnymi etapami jest nauka przelotów nawigacyjnych na inne lotniska oraz ćwiczenie sytuacji awaryjnych - najpierw z instruktorem, a potem samodzielnie. Jeśli przyszły pilot opanuje wszystkie te umiejętności, oznacza to, że gotów jest przystąpić do egzaminu.

Egzaminy na świadectwo kwalifikacji zdaje się w ośrodku szkolenia z teorii i praktyki. W testowej części teoretycznej należy wykazać się wiedzą zdobytą podczas szkolenia z teorii. Część praktyczna obejmuje lot z egzaminatorem uznanym przez ULC. W czasie lotu pilot zobowiązany do bezpiecznego wykonania operacji lotniczych, których nauczył się podczas szkolenia. Po zdanym egzaminie świadectwo kwalifikacji zostanie wydane po ok. 2 tygodniach.

Otrzymane uprawnienie do pilotowania samolotu ultralekkiego ważne jest na 5 lat i przedłuża się je na podstawie sprawdzenia wiedzy i umiejętności przez instruktora w ośrodku szkolenia. Podstawowe uprawnienie pozwala na loty w dzień, w przestrzeni niekontrolowanej, tj. poza okolicami lotnisk komunikacyjnych. Na podstawie dodatkowych szkoleń specjalistycznych można uzyskać uprawnienia do lotów nocnych oraz lotów w przestrzeni kontrolowanej. Ponadto w momencie zdobycia 100 godzin nalotu dowódczego na samolotach ultralekkich, pilot może świadczyć odpłatnie usługi lotnicze takie jak hole szybowców, bannerów reklamowych, loty fotograficzne lub patrolowe.

Istotną informacją są koszty szkolenia, a później ewentualnego wynajmu lub zakupu samolotu ultralekkiego. Szkolenie teoretyczne i praktyczne kosztuje w sumie 10-13 tys. zł brutto w zależności od ośrodka szkolenia oraz samolotu na jakim prowadzone jest szkolenie. Jeśli po szkoleniu planujemy wynająć samolot ultralekki to ceny wynoszą 350-450zł/h brutto. Koszt zakupu nowego samolotu waha się między 250-450 tys. zł netto.

Więcej o samolotach ultralekkich na www.skydream.pl

Źródło artykułu:WP Facet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)