Trwa ładowanie...
d36wimt
Forma

Czy mężczyzna powinien być wegetarianinem?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Czy mężczyzna powinien być wegetarianinem?
(Thinkstockphotos)
d36wimt

Dieta wegetariańska ma wiele korzyści zdrowotnych. Wegetarianie mają zazwyczaj niższy poziom cholesterolu we krwi, obniżone ryzyko cukrzycy typu 2, chorób serca, nadciśnienia tętniczego, a także mniejszą zapadalność na nowotwory i niższy wskaźnik BMI.

To mężczyźni zwykle spożywają więcej mięsa oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego, a także nie dbają o swoją dietę, w związku z tym cierpią na szereg schorzeń. Przeciętna długość życia polskich mężczyzn jest średnio o 9 lat krótsza niż kobiet. Czy w obliczu dużej zachorowalności mężczyzn na schorzenia powiązane z niewłaściwą dietą i stylem życia, przejście na wegetarianizm jest dobrym rozwiązaniem?

Dieta wegetariańska polega na ograniczaniu się do spożywania pokarmów pochodzenia roślinnego, takich jak rośliny zbożowe, strączkowe, warzywa i owoce, orzechy, grzyby oraz rośliny oleiste, przy jednoczesnym wykluczaniu wszystkich bądź niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego. Czy częściowa rezygnacja z mięsa, mleka czy też jaj ma sens z dietetycznego punktu widzenia? Odpowiedź nie jest jednoznaczna - wegetarianizm ma swoje zalety, ale i wady.

d36wimt

* Mężczyzna na bezmięsnej diecie*

Panowie, którzy stosują zbilansowaną dietę wegetariańską odczuwają z pewnością wiele zalet zdrowotnych - mniejsze ryzyko otyłości, nowotworów, zaparć, chorób układu krążenia a nawet próchnicy zębów i co ciekawe - żyją dłużej!

Dieta wegetariańska ma znacznie mniej tłuszczu, cholesterolu i odkwasza organizm. Poza tym zawiera więcej błonnika pokarmowego, witaminy C, kwasów nienasyconych oraz węglowodanów złożonych, a więc wszystkich składników służących zdrowiu, samopoczuciu, sprawności umysłowej i dobrej kondycji fizycznej.

Jakie są mankamenty diety?

d36wimt

Większość mężczyzn przechodzących na wegetarianizm "na własną rękę" ma problem z pokryciem zapotrzebowania na energię i niedostateczną ilością białka, witaminy D, B12, a także składników mineralnych - wapnia, żelaza oraz cynku.

Długotrwałe niedobory składników odżywczych mogą doprowadzić do rozwoju niedokrwistości, osteoporozy, biegunek, a nawet zaburzeń neurologicznych. Dlatego też, łagodne formy diety wegetariańskiej jak najbardziej mogą być polecane mężczyznom chcącym zadbać o swoją sylwetkę, czy zmniejszyć ryzyko schorzeń cywilizacyjnych, ale całkowite wykluczenie mięsa, ryb, jaj i innych produktów pochodzenia zwierzęcego może przynieść więcej wad niż korzyści!

Jak zaplanować dietę wegetariańską?

W planowaniu zdrowej diety wegetariańskiej, a także ewentualnej suplementacji może pomóc Ci dietetyk. Fachowiec podpowie jakie produkty należy spożywać i jakie ilości są dla Ciebie optymalne.

d36wimt

Z pewnością, powinieneś wybierać różnorodne produkty, będące źródłem białka (soczewica, groch, fasola, orzechy, produkty zbożowe, niskotłuszczowy nabiał, jaja, sery), węglowodanów (kasze, makarony, ryż, pieczywo) oraz tłuszczu (oleje roślinne, orzechy). Włączając do jadłospisu różne owoce i warzywa, dostarczysz większości witamin i składników mineralnych. Ale uważaj! Wegetarianie często chcąc pokryć swoje zapotrzebowanie kaloryczne, przesadzają z ilością słodyczy, a także słonych przekąsek i smażonych produktów, będących źródłem szkodliwych dla zdrowia tłuszczów trans. Nie popełniaj takich błędów!

Podsumowując ...

Jeśli lubisz mięso, nie musisz całkowicie z niego zrezygnować, ale postaraj się żeby Twoja dieta jak najbardziej przypominała jadłospis wegetarian - dużo warzyw i owoców, orzechy, tłoczone na zimno oleje roślinne czy też rośliny strączkowe, korzystnie wpłyną na Twój nastrój, zdrowy wygląd i ogólną kondycję.

Jakie warzywa powinien jeść mężczyzna?

d36wimt

Pomidory

Świetnie oczyszczają organizm z toksyn, likwidują zaparcia i pobudzają trawienie. Zawierają silny przeciwutleniacz likopen, który zapobiega nowotworom. Według amerykańskich badań, mężczyźni spożywający pomidory mają aż o 34% mniejsze ryzyko prostaty!

Kapusta

Ma sporo potasu, a przy tym mało sodu - zalecana jest szczególnie dla mężczyzn z nadciśnieniem. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy (witamina A, C i E, beta-karoten i selen), kapusta nie tylko działa przeciwstresowo, ale również poprawia nastrój.

d36wimt

Cebula

Działa bakteriobójczo i uodparnia organizm. Najskuteczniej działa jedzona na surowo, np. jako dodatek do past, sałatek czy kanapki. Zapobiega nowotworom, dzięki obecności siarczków organicznych.

Pietruszka

Fantastyczny magazyn składników pokarmowych - zawiera dużo witaminy B12, brakującej u wegetarian. Ma więcej witaminy C niż cytrusy, niezbędnej przy powstawaniu kolagenu, który działa przeciwzmarszczkowo.

d36wimt

Szpinak

Zawiera cały kompleks witamin z grupy B i inne związki dodające energii, poprawiające pracę mięśni, a nawet libido!

Ziemniaki

Bez tłustych sosów i zasmażek ziemniaki nie tuczą. Jeden średni ziemniak to około 60 kcal. Białko w ziemniakach jest wyjątkowo łatwo przyswajalne - aż w 70%! Ziemniaki zawierają koenzym Q10 niwelujący uczucie zmęczenia i pobudzający metabolizm.

Seler naciowy

Warzywo na uspokojenie. Zawarte w selerze związki obniżają stężenie hormonów stresu i ciśnienie krwi. 2 gałązki dziennie polecane są w diecie wszystkich zestresowanych mężczyzn!

Warzywa strączkowe

Zawierają cynk, zapobiegający przerostowi prostaty. Dzięki zawartości enzymów ułatwiają trawienie, a połączone z produktami zbożowymi dostarczają pełnowartościowego białka. Polecane w diecie mężczyzn są: fasola, groch oraz soczewica.

Buraczki

Poprawiają krążenie, a jednocześnie skutecznie hamują apetyt na słodycze u łasuchów! Bogate w żelazo, witaminy z grupy B, witaminę C oraz potas i magnez.

Bakłażan

Odpowiada nie tylko za utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu, ale pomaga przy odchudzaniu! Szklanka pokrojonego w kostkę bakłażana to mniej niż 30 kcal! Dzięki dużej zawartości składników mineralnych może zwiększać sprawność seksualną!

Anna Kacperska/PFi
Autorka jest specjalistą ds. żywienia człowieka i dyplomowanym dietetykiem. Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobyła już w czasie studiów poprzez pracę w Poradni Dietetycznej SGGW. Odbyła także staż w Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu na Oddziale Pediatrii i Żywienia.

ZOBACZ: Dowiedz się więcej o wegetarianizmie. Poznaj jego wady oraz zalety!

d36wimt

Podziel się opinią

Share
d36wimt
d36wimt