Czy w Polsce zapanowała moda na patriotyzm?
Patriotyzm po polsku. Chwilowy trend czy autentyczny powrót do wartości?
Nosimy koszulki z orłem, na ciele tatuujemy symbole związane z „żołnierzami wyklętymi” i śpimy w pościeli z nadrukowanymi zdjęciami zniszczonej przez Niemców Warszawy – trudno nie zauważyć, że w Polsce zapanowała moda na patriotyzm. To chwilowy trend czy autentyczny powrót do wartości narodowych? A może pierwszy krok w stronę nacjonalizmu?
Na sklepowych półkach niebawem ma pojawić się napój energetyczny nowej marki – „Żołnierze Wyklęci”, wymyślonej przez toruńską agencję interaktywną 8K, która ma już w portfolio kontrowersyjnego „Super Ruch*cza” [cenzura redakcji] - emisji spotów promujących ten „zaje*isty napój energetyczny pozwalający wyrywać zaje*iste kociaki” zakazano, ponieważ Komisja Etyki Reklamy uznała je za obsceniczne i poniżające kobiety.
Marek Bartosiński, szef 8K przyznaje w wywiadach, że do wypuszczenia na rynek energetyka w puszkach ozdobionych „żołnierzami wyklętymi” zainspirowała go moda na odzież i gadżety patriotyczne. „Widzieliśmy już pościel z symbolem Polski Walczącej i obrazem zgliszcz Warszawy po powstaniu. A wiadomo, co często robi się w pościeli. Napój energetyczny nie jest gorszy od pościeli albo podkoszulka, który po latach użytkowania może służyć za ścierkę do kurzu, kiedy się już zużyje” – przekonuje Bartosiński na łamach „Gazety Wyborczej”.
Czy nowy produkt odniesie sukces? Niewątpliwie ma duże szanse, ponieważ rynek napojów energetycznych rośnie w błyskawicznym tempie – w minionych dwunastu miesiącach wydaliśmy na nie blisko 1,2 mld zł. Natomiast akcent historyczny może być tylko atutem, bo ostatnio Polacy bardzo chętnie manifestują patriotyzm. Na różne sposoby…