Dlaczego szkolne przyjaźnie nie wytrzymują próby czasu?
Większości przyjaźni zawartych w podstawówce nie udaje nam się utrzymać - dowodzą badacze z prestiżowego magazynu "Psychological Science", a tę smutną prawdę może potwierdzić wielu z nas. Dlaczego tak się dzieje?
Badania prowadzone były w Stanach przez Amy C. Hartl z Florida Atlantic University, która, śledząc losy 410 absolwentów klas siódmych (czyli dzieciaków w wieku 13-14 lat), raz do roku spotykała się z nimi aż do czasu, kiedy kończyli liceum, czyli osiągali wiek 18 lat. Okazało się, że tylko jednemu procentowi z nich udało się utrzymać zawarte na początku przyjaźnie.
Powody, dlaczego znajomości te wraz z upływem czasu rozpadały się, wcale nie są przesadnie szokujące. Chodzi po prostu o zmiany, jakie w nas zachodzą. Hartl i jej współpracownicy badali, czy pewne indywidualne cechy - takie jak płeć, wiek, pochodzenie etniczne, poziom tkwiącej w dziecku agresji czy akceptacji przez grono rówieśników oraz wyników w nauczaniu - mogą mieć wpływ na umiejętność utrzymywania szkolnych przyjaźni. Okazało się, że nie. Uczeń, który nie cieszył się w klasie popularnością, tak samo często zrywał znajomości z kolegami jak szkolna „gwiazda”. Odkryto za to inną zależność - najczęściej rozpadały się przyjaźnie zawiązywane między sobą przez uczniów bardzo dobrych i przeciętnych, a także bliskie znajomości zawiązywane między dziewczynkami i chłopcami.
Badaczka zauważa także, że choć kończenie przyjaźni w każdym wieku jest przykre i smutne, to w okresie dorastania nastolatków wiąże się ze szczególnie bolesnymi emocjami. To czas, w którym młodzi ludzie coraz bardziej uniezależniają się od rodziców, a co za tym idzie – coraz większą wagę przywiązują do innego typu relacji, zwłaszcza tych koleżeńskich. Przyjaźnie przez nich zawierane w tym okresie znaczą dla nastolatków znacznie więcej, niż kiedykolwiek wcześniej. Więc jeśli (lub - co bardziej prawdopodobne - kiedy) się rozpadają, także ranią ze zdwojoną siłą.
Przeprowadzone przez Hartl badania odkryły także kilka innych ciekawych prawidłowości:
• Około połowa wszystkich przyjaźni zawartych przez uczniów w wieku 10-14 lat nie przetrwała nawet roku (i to szkolnego)
• Przyjaźnie, które zawiązują się w ostatniej klasie podstawówki, bardzo rzadko wytrzymują próbę, jaką jest zmiana szkoły (w USA z elementary school na middle school, w Polsce ze szkoły podstawowej na gimnazjum)
• Analogicznie sytuacja ma się w przypadku przyjaźni zaczynających się na przełomie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
Jednym słowem: jeśli udało ci się do dziś utrzymać przyjaźń zawiązaną w tak młodym wieku, wiedz, że jesteś wielkim szczęściarzem i pielęgnuj ją najlepiej jak potrafisz.
[
]( http://gryonline.wp.pl )