Ferrari F12: najsilniejszy koń

Obraz
Źródło zdjęć: © Maxim

F12 Berlinetta to najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Arcydzieło włochów fantastycznie wygląda, fenomenalnie brzmi i gna jak stado dzikich rumaków.

Tego można się było spodziewać. Włosi sięgnęli do skarbnicy sobie tylko znanych sztuczek i wyczarowali najbardziej rasowy samochód z cyklu "super-high-performance". Jego nazwa brzmi dość imponująco i nie przez przypadek nawiązuje a do amerykańskich myśliwców, które od wielu lat kodowane są właśnie tak, jak najnowsze dziecko ze stajni Maranello. F12 - bo o nim mowa - to następca wspaniałego Ferrari 599 GTB. Ze swoimi 740 KM kontynuuje tradycję dwumiejscowego coupé w układzie napędu transaxle (silnik z przodu, napędzane tylne koła, skrzynia biegów przy tylnej osi).

Fabryczne odchudzenie

Wizualnie F12 opiera się na mniej dramatycznej formie niż np. Lamborghini Aventador - konkurent z podwórka, którego opisywaliśmy już na łamach Maxima. Technicznie jednak nie wykazuje żadnych powściągliwości! Dwanaście różnych stopów aluminium, karbon, ceramika - to tylko niektóre superlekkie materiały zastosowane przy budowie tego auta. Cel? Oszczędzić każdy kilogram, każdy gram, aby ograniczyć masę własną do minimum i wykorzystać ogromny potencjał całej konstrukcji. Nadwozie jest krótsze, niższe oraz węższe od karoserii 599 GTB i zostało tak ukształtowane, aby optymalnie wykorzystać prawa fizyki. Przy 200 km/h karoseria wytwarza siłę docisku równą 123 kg - o 76 proc. większą niż u poprzednika. W kabinie siedzi się ekstremalnie nisko, do dyspozycji są kubełkowe fotele, a kierownica i zestaw zegarów wyglądają imponująco. Wszystko jest wykończone materiałami najwyższej jakości, m.in. skórą i włóknem węglowym.

Ukryta moc

Pod maską znalazł się sztandarowy silnik Ferrari - V12. W F12 ma pojemność 6,2 l i wytwarza 740 KM. Co najważniejsze, robi to w sterylny sposób, bo nie znajdziemy tu ani doładowania, ani innych wspomagaczy, a maksymalny moment obrotowy 690 Nm sprawia, że auto przyspiesza ze zdumiewającą lekkością na każdym biegu. Sprint do setki trwa tylko 3,1 s, a 200 km/h osiągniesz w zaledwie 8,5 s. Prędkość maksymalna wynosi "powyżej 340 km/h" - została zmierzona do 340 km/h, ale konstruktorzy z Ferrari zapewniają, że F12 może pojechać jeszcze szybciej!

To jednak nie prędkość maksymalna kręci najbardziej podczas podróży tym autem. Prawdziwą przyjemność czerpie się z wycieczek do prawie 9000 obr./min za pomocą działającej jak błyskawica, siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej przekładni i kapitalnego układu jezdnego z elektronicznie sterowanymi nastawami. Nad bezpieczeństwem czuwają w pełni zintegrowane układ stabilizacji, sterownik mechanizmu różnicowego, wywodzący się z Formuły 1 system kontroli trakcji oraz rozkład mas przód/tył wynoszący 46/54 proc. Okrążenie fabrycznego toru Ferrari we Fiorano zajęło nowemu F12 1,23 min, czyli mniej niż jakiemukolwiek innemu drogowemu Ferrari. Gorsze były nawet najmocniejsze modele z silnikami umieszczonymi centralnie - Enzo i 430 Scuderia. Oczywiście, średnie spalanie 15 l/100 km zarówno podczas ekstremalnych wojaży torowych, jak i jazdy miejskiej jest mało realne.

Tekst: Marcin Matus

Źródło artykułu: Maxim

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę