MilitariaGrot-2 - dzięki niemu pożegnamy radziecki złom?

Grot-2 - dzięki niemu pożegnamy radziecki złom?

Według zapowiedzi Instytutu Technicznego Wojsk Lądowych już w 2015 roku nasi lotnicy wojskowi będą użytkować nowe samoloty - w dodatku rodzimej konstrukcji!

Grot-2 - dzięki niemu pożegnamy radziecki złom?
Źródło zdjęć: © zdj. prod./itwl.pl

11.10.2013 | aktual.: 13.10.2013 14:34

Biorąc pod uwagę pogłębiający się kryzys, jaki panuje w polskiej armii, i to, że na jej lotnicze wyposażenie składają się w większości radzieckie konstrukcje "odziedziczone" po PRL i zachodnie samoloty, które prawdziwie nowoczesne były dobrych parę lat temu, to może być prawdziwa rewolucja.

Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało rok temu, że do 2014 roku Su- 22 ma zostać wycofany ze służby w polskich siłach powietrznych. Część radzieckich staruszków zostanie prawdopodobnie zastąpiona przez samolot o nazwie Grot-2, nad którym pracują specjaliści z Politechniki Warszawskiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i Wojskowej Akademii Technicznej. Grot-2 ma być samolotem "szkolno-bojowym nowej generacji" dorównującym pod względem poziomu nowoczesności maszynom piątej generacji.

Konkurencyjność polskiej konstrukcji ma się zasadzać na jej technicznych parametrach - samolot ma mieć najwyższą prędkość maksymalną wśród podobnych maszyn poddźwiękowych. Grot-2 będzie operował na jednym silniku (producent do tej pory pozostaje nieokreślony), ale mimo tego jego prędkość wznoszenia będzie niewiele niższa niż w przypadku dwusilnikowego włoskiego M-346, który wznosi się z szybkością 106 metrów na sekundę. Do tego Grot-2 będzie charakteryzować "najniższa wśród konkurentów" długość rozbiegu, wysoka manewrowość i największy użytkowy zakres kątów natarcia. Ta ostatnia właściwość pozwala m. in. wykonywać "kobrę" - ryzykowną akrobację, podczas której samolot "staje dęba", a następnie wraca do położenia horyzontalnego.

Obraz

Grot-2 (fot. zdj. prod./itwl.pl)

Dodatkową - a w polskich warunkach być może kluczową - zaletą nowej maszyny ma być jej ekonomiczność: najniższe zużycie paliwa w locie szkoleniowym na minutę i ogólna niska cena konstrukcji, do zbudowania której posłuży włókno węglowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Grot-2 pojawi się na polskim niebie w 2015 roku i posłuży przez następne 35 lat. Miejmy nadzieję, że cel ten uda się zrealizować i Grot-2 nie skończy jak jego poprzednik. TS-16 Grot był polskim projektem samolotu myśliwsko-szturmowego i samolotu szkolno-treningowego powstałym pod koniec lat 50. Skończyło się na projekcie.

Obraz

na zdj. SU-22 (fot. PD)

KP/PFi, facet.wp.pl

Źródło artykułu:WP Facet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1515)