21-10-2014 12:13
1z6
Ił-102 - podniebny czołg
Ił-102
Łącznie spędził w powietrzu 249 godzin podczas 367 lotów
Wielka masa i ogromne prędkości zazwyczaj nie idą ze sobą w parze - tym bardziej w lotnictwie, gdzie każda kolejna tona z założenia wymaga zwiększenia jeśli nie powierzchni nośnej, to przynajmniej mocy (lub ilości) silników. Niezwykłym przykładem latającego "słonia" czy nawet - jak czasami go nazywano - "latającego czołgu" był sowiecki samolot szturmowy Ił-102 z biura konstrukcyjnego Siergieja Iljuszyna.
Przedwojenne i powojenne wzorce
Pierwsze prace nad samolotem Ił-102 sięgają lat 70. ubiegłego wieku, choć gdyby się uprzeć, prapoczątków konstrukcji można doszukać się kilkadziesiąt lat wcześniej, kiedy w Związku Sowieckim powstawały takie maszyny, jak szturmowy Ił-2 z czasów II wojny światowej oraz zaprojektowany w latach 50. Ił-40.
Właśnie ten ostatni samolot posłużył jako bezpośredni wzorzec dla nowej oraz oczywiście lepszej (przynajmniej w zamysłach) konstrukcji.
Zobacz: Szczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziśSzczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziś