WAŻNE
TERAZ

Dron nad budynkami rządowymi. Jest komunikat premiera

Ił-102 - podniebny czołg

Łącznie spędził w powietrzu 249 godzin podczas 367 lotów

Obraz

/ 5Ił-102

Obraz
© worldweapon.ru

Pierwsze prace nad samolotem Ił-102 sięgają lat 70. ubiegłego wieku, choć gdyby się uprzeć, prapoczątków konstrukcji można doszukać się kilkadziesiąt lat wcześniej, kiedy w Związku Sowieckim powstawały takie maszyny, jak szturmowy Ił-2 z czasów II wojny światowej oraz zaprojektowany w latach 50. Ił-40.

Właśnie ten ostatni samolot posłużył jako bezpośredni wzorzec dla nowej oraz oczywiście lepszej (przynajmniej w zamysłach) konstrukcji.

Zobacz: Szczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziśSzczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziś

/ 5Cięższy od czołgu

Obraz
© worldweapon.ru

Mimo stosunkowo niedużych rozmiarów (około 18 metrów długości i 17 metrów rozpiętości skrzydeł) Ił-102 można zakwalifikować do wagi superciężkiej: pusta konstrukcja ważyła 13 ton, podczas gdy maksymalną masę startową obliczono aż na 22 tony - to o dwie tony więcej niż widełki masy dla czołgów klasy lekkiej (8-20 ton).

Nic dziwnego, że taki ciężar wymagał szeregu specjalnych rozwiązań technicznych: przede wszystkim zdecydowano się na zastosowanie dwóch silników turboodrzutowych RD-33I ze zwiększonym o 60 procent ciągiem.

Zobacz: Szczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziśSzczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziś

/ 5Nietypowe opancerzenie

Obraz
© worldweapon.ru

Ze względu na masę samolotu konstruktorzy zdecydowali się również na znaczne modyfikacje w systemie opancerzenia - w przeciwieństwie od poprzednich konstrukcji z biura Iljuszyna, które często dysponowały zintegrowanym opancerzeniem wszystkich kluczowych elementów, Ił-102 miał zabezpieczone jedynie kokpit, silniki i układ zasilania silników.

Opancerzenia były pozbawione baki z paliwem, co teoretycznie czyniło samolot bardziej podatnym na uszkodzenia i zwiększało ryzyko katastrofy podczas działań bojowych. Mimo to właśnie ze względu na osłony oraz stosunkowo dużą masę do konstrukcji przylgnęło określenie podniebnego "czołgu".

Zobacz: Szczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziśSzczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziś

/ 5Bomby, rakiety, działka

Obraz
© worldweapon.ru

Jak przystało na samolot szturmowy, Ił-102 był uzbrojony właściwie po zęby - łącznie mógł przenosić bomby o masie do 7200 kilogramów: kierowane rakiety powietrze-powietrze R- 60M i R-73, kierowane rakiety powietrze-ziemia Ch-23, Ch-25, Ch-29 i Ch-58, a także niekierowane pociski lotnicze wszystkich typów.

Dodatkowo samolot mógł być wyposażony w trzy działka (obsługiwane przez dodatkową osobę na pokładzie): jedną sztukę 9A-4071K (500 pocisków) oraz dwa ogonowe GSz-2-23 (po 60 pocisków). Umiejscowienie działek w tylnej części samolotu zmusiło konstruktorów do umieszczenia tam również osobnej kabiny dla strzelca.

Co ciekawe, w przypadku awarii nie miał on możliwości uruchomienia katapulty i był pod tym względem w pełni zależny od decyzji pilota (który mógł katapultować jednocześnie całą dwuosobową załogę).

Zobacz: Szczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziśSzczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziś

/ 5Bezawaryjny i przegrany

Obraz
© worldweapon.ru

Pierwszy lot Ił-102 odbył 25 września 1982 roku. Łącznie spędził w powietrzu 249 godzin podczas 367 lotów, w trackie których nie odnotowano praktycznie żadnych poważniejszych usterek czy awarii.

Mimo to maszyna nie weszła do produkcji seryjnej, przegrywając miejsce w sowieckich siłach powietrznych na rzecz konkurencyjnego Su-25. Jedyny zbudowany egzemplarz iła 102 ma obecnie charakter muzealny.

Zobacz: Szczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziśSzczegółowy opis 50 najważniejszych czołgów i bojowych wozów opancerzonych od roku 1918 do dziś

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę