Jak wybrać buty na rower? Obuwie na gravela, górala i szosę
25.07.2022 16:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Obuwie rowerowe to rzecz, którą wiele osób bagatelizuje. O ile nie ma ono większego znaczenia, jeśli dojeżdżacie tylko kawałek do pracy lub do sklepu, o tyle myśląc o dłuższych przejażdżkach lub traktując rower jako sport, należy zwrócić uwagę na ten element ubioru. To od niego zależą wygoda i wyniki.
System
Jeżeli chcecie korzystać z pedałów zatrzaskowych, należy zwrócić uwagę na kompatybilność buta z blokami od systemu, które posiadacie. Najczęściej spotykane są oczywiście SPD i SPD-SL, których używa się kolejno na rowerze górskim, turystycznym lub gravelu oraz na rowerze szosowym. Dalej mamy francuski system Look, który pojawił się na rynku jako pierwszy. Później dołączyli tacy producenci jak Crank Brothers i Time, a także Wahoo ze swoim Speedplay. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że każdy z nich robi to samo, ale inaczej.
Jazda w terenie
Obuwie rowerowe różni się budową ze względu na jego przeznaczenie. Jeżeli kupujecie rower górski, trekingowy lub gravela, to zdecydowanie należy postawić na obuwie z bieżnikiem i miękką podeszwą. Sklepy określają je po prostu jako buty do rowerów górskich. Dzięki temu będziecie mogli nie tylko sprawnie oraz wygodnie pedałować i manewrować rowerem na wąskich szlakach, ale jeżeli zamierzacie podróżować, to takie buty zapewnią wam komfort w trakcie chodzenia. Bloki są zazwyczaj na wysokości bieżnika, co zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia i podnosi komfort w trakcie spacerów. Odpowiednia podeszwa ma też znaczenie w błotnistym terenie, gdzie będziecie mogli sprawnie przepchnąć rower, gdy np. "pokona" was podjazd. Niektórzy producenci odpowiednio oznaczają twardość podeszwy, dzięki czemu będziecie wiedzieć, czego możecie się spodziewać.
Buty różnią się sposobem wiązania - mamy klasyczne sznurowadła, ale są też wygodne rzepy, pokrętła, linki i sprzączki. Obuwie do jazdy turystycznej będzie mniej zapobiegało poruszaniu się stopy na boki. Sportowo-rekreacyjne i wyścigowe jest sztywne, posiada różne systemy zapięć, podeszwa bywa wykonana ze sztywnych materiałów i do jej budowy używa się np. plastiku. Te pierwsze to kompromis pomiędzy osiągami i wygodą, a drugie mają zapewnić jak najlepsze wyniki w wyścigach, choć przy odpowiednim dopasowaniu można ich używać do jazdy rekreacyjnej.
Szosa
Na drugim biegunie mamy buty szosowe, które są sztywne, lekkie, dobrze wentylowane i służą w zasadzie tylko do jeżdżenia. Chodzenie w nich nawet na dystansie od bramy garażu do furtki wyjściowej z posesji nie należy do najprzyjemniejszych czynności. Brak bieżnika i całkowite wypłaszczenie podeszwy sprawiają, że chodzi się częściowo "na blokach". Takie połączenie ma jednak swój cel, a jest nim możliwie najlepsze wykorzystanie energii podczas pedałowania. Producenci prześcigają się w stosowaniu lekkich materiałów i poprawianiu aerodynamiki, dlatego spotkacie tu np. podeszwy z włókna węglowego.
Dopasowanie
Przy zakupie butów oczywiście najpierw należy kierować się rozmiarem, biorąc poprawkę na to, że niektóre mogą wypadać większe, a niektóre mniejsze. Za małe po prostu będą uciskać i powodować dyskomfort, a zbyt duże spowodują utratę części mocy. W kwestii sztywności wszystko zależy od indywidualnych upodobań oraz stylu jazdy. Warto też zwrócić uwagę na zastosowane materiały w przypadku poszukiwania obuwia, które będzie wodoodporne i wiatroodporne - wtedy najlepiej sprawdzi się membrana. Najlepiej mieć dwie pary butów - na chłodne i ciepłe dni. W ostateczności możecie kupić buty z dobrą wentylacją i posiłkować się nakładkami zapewniającymi suchość i komfort termiczny jesienią oraz zimą.