Jak wybrać radio samochodowe? Car audio w leciwym aucie
W przypadku nowych aut nie wyobrażamy sobie, żeby nie było w nich radia, a powoli standardem stają się dotykowe wyświetlacze, montowane nawet w najtańszych modelach. Kiedyś nie było to takie oczywiste, a polski park maszyn nadal nie należy do najmłodszych, dlatego rynek radioodbiorników samochodowych ma się nieźle. Co oferują obecnie sprzedawane urządzenia? Jak wybrać odpowiednie radio i nagłośnienie?
08.08.2023 | aktual.: 18.08.2023 10:41
W latach 90. ubiegłego stulecia radia samochodowe dopiero zaczynały stawać się standardem. Obniżenie cen na przełomie wieków sprawiło, że sprzedawcy chętnie dodawali je jako gratis wraz z dywanikami i innym wyposażeniem, które miało skusić do zakupu. Mówimy oczywiście o samochodach dla przeciętnego Kowalskiego. Jednak tego typu sprzęt jest już dość przestarzały i często nie pozwala np. na słuchanie muzyki z serwisów streamingowych. Dlatego inwestycja w nowoczesne radio to doskonały pomysł, po który sięgają też niektórzy właściciele youngtimerów i aut zabytkowych, choć nie przez wszystkich jest to dobrze widziane.
Co oferują nowoczesne radia?
Jeżeli chcecie poczuć się jak w nowoczesnym samochodzie, to powinniście wybrać radio z dotykowym ekranem oraz modułami pozwalającymi na komunikację ze smartfonem. Dzięki temu uzyskacie dostęp nie tylko do nawigowania na dużym wyświetlaczu, ale także do ulubionych playlist z serwisów streamingowych. Oczywiście można też postawić na tańszy model bez ekranu dotykowego, ale nadal wyposażony np. w moduł Bluetooth. Pozwala on nie tylko raczyć się muzyką i może służyć do prowadzenia rozmów, więc dodatkowo podnosi bezpieczeństwo.
Jak wybrać radio samochodowe?
Najpierw należy określić rozmiar radioodbiornika. Jak to zrobić? Kupując radio, spotkacie się z rozmiarami 1 DIN i 2 DIN. Choć oznaczenie to brzmi tajemniczo, to kryje się za nim norma określająca rozmiar wnęki na radio i tak oto 1 DIN to 180 x 50 mm. Tu warto wiedzieć, że jeśli macie wnękę w rozmiarze 1 DIN, to nadal możecie cieszyć się korzystaniem z multimedialnego wyświetlacza, ponieważ w sprzedaży są odbiorniki, które mają wysuwany ekran. Plusem tej opcji jest to, że są mniej atrakcyjne dla amatorów cudzej własności.
Co z nagłośnieniem?
Jeżeli chcecie zastąpić fabryczne głośniki, to zazwyczaj będziecie mieli dwie opcje. W standardowym nagłośnieniu najczęściej stosowano i do dziś stosuje się głośniki koaksjalne, gdzie głośnik niskotonowy i wysokotonowy są ze sobą zintegrowane. Możecie jednak zainwestować w zestaw odseparowany i wtedy na słupkach montuje się głośniki wysokotonowe zwane twitterami lub gwizdkami, a w drzwiach – głośniki średnioniskotonowe. Moc wyjściowa radia powinna być dobrana do mocy wyjściowej głośników, jeśli nie chcecie rozbudowywać instalacji.
Oczywiście można pójść dalej i zamontować jeszcze głośniki koaksjalne z tyłu dla uzupełnienia zestawu. Dalsza rozbudowa zazwyczaj wiąże się z dodaniem wzmacniacza i skrzyni basowej. Tu ważna będzie liczba złączy RCA w radioodbiorniku i wzmacniaczu. Dla zestawu składającego się z głośników przednich i skrzyni basowej wystarczy para złączy RCA i złącze dla subwoofera. Jeżeli do tego dojdą tylne głośniki, to powinny być dwie pary złączy RCA i złącze dla skrzyni basowej. Przy bardziej zaawansowanych zestawach warto wygłuszyć drzwi i klapę bagażnika z pomocą mat bitumicznych.