Trwa ładowanie...
Forma

Jak zacząć przygodę z MTB?

Share
Jak zacząć przygodę z MTB?
Źródło: fot. Tomasz Świerczyński
d16lxa6

Rowery górskie niezmiennie od lat sprzedają się w Polsce doskonale. Przez wielu uważane za uniwersalne, dobrze sprawdzają się w mieście oraz terenie. Stale rosnąca liczba zawodników w amatorskich wyścigach XC (cross-country) i maratonach MTB świadczy o tym, że jazda na rowerze w trudnym, górskim terenie kręci Polaków. Dowiedz się jak do nich dołączyć!

„Góral” idealny

Jeśli nie posiadamy roweru górskiego, czas wybrać się do sklepu. A w nich znajdziemy całą gamę modeli MTB z najróżniejszych półek cenowych. W społeczności rowerzystów funkcjonują dwie metody wybierania pierwszego roweru górskiego: albo kupujemy rower do 2,5 tyś. złotych albo wydajemy sumę, którą uznamy za stosowną (w zależności od grubości portfela). Zawsze istnieje szansa, że jazda na modelu górskim może nam się nie spodobać. Zbyt kosztowny sprzęt może okazać się również problematyczny w utrzymaniu – serwis czy wymiana części będą droższe i niestety nie każdego na to stać. Zarówno w przypadku tańszego, jak i droższego modelu ważna jest prawidłowe ustawienie wysokości kierownicy i siodełka. Nie inaczej jest w wypadku wielkości kół, eksperci są zgodni, że czas rowerów MTB na 26’’ kołach już minął. Zawodowcy ścigają się przede wszystkich na tych 29’’, ale jeśli nie czujesz się na nich komfortowo możesz sięgnąć po rower na 27,5’’ kołach, na pewno zda egzamin. Do wyboru mamy również modele z przednim
amortyzatorem tzw. hardtail oraz rowery z przednim i tylnym (full suspension).

d16lxa6

- Aktualnie wielu zawodników MTB ściga się na rowerach hardtail oraz full suspension. Miedzy tymi modelami jest mimo wszystko duża różnica. Rower hardtail lepiej się sprawdza na dłuższych podjazdach oraz może być lżejszy od full’a. Z kolei ten drugi jest zdecydowanie bardziej komfortowy podczas jazdy po nierównościach oraz samych zjazdach, warto mieć taki rower podczas wypadów w góry. Natomiast na wyścig preferuje rower hardtail, ponieważ jest sztywniejszy od full’a – mówi Bartek Wawak z Kross Racing Team, Mistrz Polski MTB 2015 (U23).

Przed zakupem/wymianą roweru musimy się również zastanowić nad tym jaki typ kolarstwa górskiego nas interesuje, ile czasu jesteśmy w stanie mu poświęcić oraz na jakim poziomie chcemy trenować. Na rowerze MTB możemy jeździć głównie dla własnej przyjemności, objeżdżając kolejne rejony Polski, cieszyć się kontaktem z naturą i szlifować kondycję. Dla tych, którzy lubią rywalizację na terenie całego kraju organizowane są amatorskie wyścigi MTB. W przypadku obu form uprawiania tego sportu niezbędne jest właściwe przygotowanie organizmu do wysiłku.

(( bigphoto http://i.wp.pl/a/f/jpeg/35599/foto1.jpeg #source=(fot. Tomasz Świerczyński)

# #size=649x434#)) Strój szyty na mistrza

d16lxa6

Wygodny strój na rower powinien przede wszystkim nie krępować ruchów. Z drugiej jednak strony ubrania nie mogą być zbyt luźne, bo wtedy łatwo zahaczyć nimi o gałąź w lesie. Dla osób bardziej zaawansowanych polecana jest specjalistyczna odzież dla kolarzy. Marka ma tutaj o wiele mniejsze znaczenie, ważne są materiały z których wykonany jest strój. Ubrania powinny być „oddychające”, dobrze odprowadzające pot. Dobrze mieć zawsze przy sobie kamizelkę lub pelerynkę, które przy zmiennej pogodzie w Polsce ochronią nas przed wychłodzeniem.

Dla początkujących kolarzy górskich na rower dobrym wyborem będzie sportowe obuwie. Dla tych, którym marzą się trudniejsze warunki lub chcą się pościgać przydadzą się pedały i buty SPD. To specjalistyczny sprzęt, dzięki któremu nie tylko naciskamy na pedał, ale również ciągniemy go w górę. Dzięki temu aktywujemy różne grupy mięśni, ale też mamy zdecydowanie większą kontrolę nad rowerem. Przed jazdą w butach SPD dobrze jest poćwiczyć trochę wpinanie i wypinanie z pedałów. Wymaga to bowiem wyrobienia sobie odruchu, który jest sprzeczny z naturalnym zdejmowaniem nogi z pedału (musimy piętę wysunąć na bok, nie do góry).

Technika jazdy

Odpowiednio ubrani i na dobrym sprzęcie możemy wybrać się na pierwszą przejażdżkę. Zacznijmy od łatwego, płaskiego terenu przez bardziej wymagające i leśne ścieżki. Jeśli poczujemy się gotowi czas na coś trudniejszego: singletracki. Tak w kolarstwie górskim nazywane są wąskie ścieżki, na których zmieści się jeden rower. Są wąskie, gładkie i bardzo szybkie, przejazd przez nie wymaga jednak większych umiejętności technicznych, które wyćwiczyć musimy przez jazdą. Aby zdobyć lepszą kontrolę nad rowerem możemy np. jeździć zygzakiem między ustalonymi punktami lub wyznaczyć start oraz metę i postarać się jak najwolniej pokonać ten odcinek bez dotykania podłoża.

d16lxa6

- Przede wszystkim trening, trening i jeszcze raz trening – to klucz do sukcesu. Kolarze górscy muszą ćwiczyć w zróżnicowanym terenie często zmieniając trasy. Ważne, żeby poprawiać błędy, które popełniamy podczas jazdy, tak abyśmy mogli czuć się pewnie na trudnych odcinkach technicznych. Warto do tego wykorzystywać pump tracki oraz bikeparki, w których każdy znajdzie coś dla siebie, i ten początkujący, i ten zaawansowany. Trening techniczny może czasami okazać się całkiem dobrą zabawą - dodaje Wawak.

Nieodłącznym elementem kolarstwa górskiego są również podjazdy i zjazdy. Na początku warto zmierzyć się z tymi pierwszymi. Punktem wyjścia powinny być mniej strome podjazdy, na którym możemy trenować wytrzymałość oraz technikę. Zaowocuje to również podczas zjazdów, wymagających bardziej złożonych umiejętności.

(( bigphoto http://i.wp.pl/a/f/jpeg/35599/foto2.jpeg #source=(fot. Tomasz Świerczyński)

# #size=650x435#)) Bądź bezpieczny!

d16lxa6

Adrenalina i radość związana z jazdą na „góralu” z pewnością wynagrodzi wszystkie upadki oraz otarcia, których doświadczymy. Jak w każdym sporcie należy zachować rozsądek, dlatego nadmierne forsowanie się czy jazda po trudnych trasach w sytuacji, gdy brakuje nam umiejętności, jest niewskazana. Pamiętajmy o kasku, to obowiązkowy element wyposażenia każdego kolarza, ponieważ tylko on ochroni głowę w momencie upadku. Na wąskich, nierównych ścieżkach nie trudno o nie, więc jazda bez kasku jest wykluczona.

d16lxa6

Podziel się opinią

Share
d16lxa6
d16lxa6