Jaki napęd w rowerze wybrać? Czy warto podążać za modą na jeden blat?

Pewnie wielu z was pamięta słynne przechwałki, kto i ile ma przerzutek w rowerze. Oczywiście przerzutki są dwie i zawsze chodziło o przełożenia, ale czasy kiedy producenci prześcigali się w tych wartościach mamy już za sobą. Od kilku lat napędy zmierzają w drugim kierunku, a jest nim połączenie prostoty z praktycznością. Coraz częściej rowery wyposaża się w jeden lub dwa blaty korby z przodu. Czy warto na to postawić?

Napęd 1x z przodu powinien być dobrze przemyślaną decyzjąNapęd 1x z przodu powinien być dobrze przemyślaną decyzją
Źródło zdjęć: © Własne | Wojciech Grzesiak

Plusy i minusy

Swojego czasu klasyką gatunku było połączenie 3 blatów korby i 7 do 9 zębatek z tyłu. Takie rozwiązanie sprawiało, że rower mógł być wygodnie użytkowany w każdym terenie. Powodowało to również konieczność regulacji dwóch przerzutek i na dodatek trzeba być uważnym, żeby odpowiednio dobrać przełożenia, bo inaczej łańcuch będzie ocierał o prowadnicę z przodu. Z czasem jednak liczba zębatek z tyłu zaczęła rosnąć, a koronek z przodu - maleć i doszło do tego, że w rowerach górskich niemal standardem jest teraz liczba przełożeń w systemie 1x. To wszystko za sprawą coraz bardziej rozbudowanych kaset, które mają 11, a nawet 12 zębatek. Czasami zostawia się 2 blaty z przodu, ale to spotyka się głównie w rowerach szosowych oraz gravelach. Na czym więc polega to całe szaleństwo?

Mniej znaczy więcej

Najważniejszą zaletą napędów 1x jest ich prostota, ponieważ odpada jedna linka, jedna przerzutka, jedna manetka i dwa blaty korby. Dzięki temu nie tylko można zyskać na masie, ale także łatwiej zapanować nad kwestiami regulacyjnymi i zadbać o higienę korby. Pierwsze napędy 1x pojawiły się już w 2012 r., ale dopiero w 2016 r. SRAM XX1 w układzie 1x12 rozpoczął prawdziwą rewolucję.

Pomimo braku przedniej przerzutki rower nadal jest szybki na zjazdach i łatwy do ogarnięcia na podjazdach. Kluczem jest dobór optymalnej liczby zębów z przodu. Oczywiście łańcuch nadal będzie się krzyżował przy skrajnych przełożeniach. Wcześniej w ryzach trzymała go przednia przerzutka, a teraz robi to zębatka, ponieważ zęby w blacie korby 1x są wykonane w taki sposób, że mamy przemieszane szerokie i wąskie zęby.

Potrzeba czy moda?

Jeżeli macie rower z napędem np. 3x9 i zastanawiacie się nad przesiadką na 1 blat z przodu, to najlepiej na początku przeprowadzić eksperyment, który pomoże wam podjąć decyzję. Starajcie się monitorować, jak często zmieniacie biegi z przodu na waszych stałych trasach. Jeżeli przez większość czasu używacie środkowego blatu i tylko od czasu do czasu zbijecie na największy lub najmniejszy, to zdecydowanie powinniście zmienić napęd na 1x.

Podczas przygotowań należy sprawdzić, jaki macie standard rozstawu śrub w korbie, co będzie istotne przy zakupie zębatki, a także sprawdźcie w specyfikacji, jak dużą kasetę możecie zainstalować na piaście. Może się zdarzyć, że przy rozstawie koronek większym niż 11 - 42 będzie potrzebny specjalny adapter. Przednią zębatkę należy dobrać do terenu, po którym zamierzacie się poruszać, pamiętając, że przy częstych podjazdach lepiej sprawdzi się 32t, 34t będzie zdrowym kompromisem, a 36t czy 38t to rzecz dla osób o mocnych nogach.

Dla kogo?

Napęd 1x jest przeznaczony dla tych, którzy naprawdę wiedzą, czego oczekują od roweru i doskonale znają swoje umiejętności i są w stanie określić przeznaczenie sprzętu. Najczęściej spotkacie je w sprzętach przeznaczonych do cross country, free ride, enduro i downhillu. W szosach, gravelach i rowerach turystycznych nadal królują konfiguracje 2x i już nieco rzadziej niż kiedyś 3x. Kupując rower górski do rekreacyjnej jazdy też lepiej pomyśleć o 2 lub 3 blatach z przodu, choć o takie konfiguracje w rowerach ze średniej i wysokiej półki jest już coraz trudniej. Oczywiście również czym innym jest przesiadka z napędu 3x na 1x, a czym innym będzie wejście w to od razu. Nie znając różnic, łatwiej jest się przystosować.

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę