Trwa ładowanie...
09-11-2006 08:29

Jaki wybrać motocykl?

Jaki wybrać motocykl?
d3jvr1y
d3jvr1y

Jaki wybrać motocykl? Oto jest pytanie. Czy ma to być lekki dwusuw (2T) czy cięższy czterosuw (4T)? Przed takim dylematem staje wielu z Was, gdy zamierza „przeskoczyć” o klasę wyżej lub w końcu zdecyduje się na kupno pierwszego w swoim życiu prawdziwego, wyczynowego motocykla off-roadowego.

(fot. motox.com.pl / Katarzyna Gajos)

Decyzja jest poważna, ponieważ motocross i enduro, to nie zabawa w piaskownicy, lecz motocyklowy extreme! Ten rodzaj sportu może okazać się niebezpieczny, gdy się potraktuje go brawurowo i bez należytego przygotowania. Może także dostarczać niesamowitą radość i satysfakcję, nieosiągalną w żadnej inne dyscyplinie, pod warunkiem właściwego przygotowania. Ten artykuł jest przeznaczony raczej dla osób, które posiadają już pewne doświadczenie z motocyklami. Jeżeli zamierzasz przesiąść się na 125 2T lub 250 4T, to jest kilka spraw, które powinieneś rozważyć.

d3jvr1y

Wzrost i waga
Najważniejsze są Twoje warunki fizyczne, czyli wzrost i waga. Na nowym motocyklu powinieneś czuć się swobodnie. Tylko wtedy będziesz mógł jeździć szybko i bezpiecznie. Dobrze gdy jesteś w stanie samodzielnie sięgnąć stopami do ziemi oraz czujesz się pewnie przy wykonywaniu manewrów, np. zakręty lub skoki. Ty i motocykl powinniście (oczywiście po pewnym czasie) stanowić jedność. Po prostu musisz go czuć.

Odpalanie to kolejny ważny element. W motocyklu wyczynowym zwykle nie ma rozrusznika, jest tylko kopka. Im mniejsza pojemność tym łatwiej. Na pewno o wiele szybciej odpala się motocykl z silnikiem 2T, nawet gdy jest na biegu. To jest ważna sprawa, ponieważ odpalanie może naprawdę sprawić wiele kłopotu. Motocykle 4T potrafią być kapryśne.

Umiejętności i doświadczenie
Jeżeli jesteś początkujący (nigdy wcześniej nie miałeś wyczynowego crossa lub enduro), to radzimy wybrać 2T, i najlepiej pojemność nie większą od 125 ccm. Im jesteś młodszy i lżejszy tym pojemność powinna być mniejsza. Jeżeli jesteś zawodnikiem i masz już za sobą sporo godzin spędzonych na torze, to zapewne motocykl z silnikiem 4T będzie lepszym wyborem. Charakterystyka silnika sprawia, że jest szybszy od 2T i zawodnicy ostatnio wybierają właśnie ten wariant. Przewaga jest widoczna szczególnie podczas startów oraz w zakrętach.

Amatorom, zwłaszcza zupełnie początkującym, odradzamy motocykle 250 2T i pow. 400 4T, ponieważ dysponują ogromną mocą i trudniej nauczyć się właściwej techniki jazdy. Motocross to dyscyplina bardzo wymagająca. Chwila nieuwagi, brak koncentracji i zmęczenie mogą spowodować, że „potwór” wyrwie Ci się z rąk... i gleba. Czasami może bardzo boleć!

d3jvr1y

Koszty
Niestety motocross to drogi sport. Przy wyborze motocykla należy wziąć pod uwagę nie tylko koszty zakupu, ale także późniejsze utrzymanie. Zwykle motocykle 2T (nowe i używane) są sporo tańsze w zakupie (ok. 30%), utrzymaniu oraz łatwiejsze w naprawach. Jeżeli jesteś amatorem i nie nastawiasz się na wyczyn, to 2T będzie optymalnym wyborem.

Serwis
Motocykl wyposażony w silnik 2T jest łatwiejszy i tańszy w utrzymaniu. Zwłaszcza dla osób nie wprawionych w arkana mechaniki. Obsługa motocykla 4T nie jest bardzo skomplikowana (z zasady motocykle crossowe i enduro są proste w budowie), ale niektóre czynności, jak regulacja zaworów, wymiana łańcucha rozrządu lub tłoka powinny zostać wykonane przez kogoś bardzo doświadczonego i przeszkolonego w tym zakresie. Różnica w obsłudze dotyczy głównie silnika. Przy silniku 2T część tych napraw odpada, a tłok można po jakimś czasie nauczyć się samemu wymieniać. Oczywiście, gdy pojawiają się wątpliwości, lepiej zwrócić się do serwisu i nie kombinować samemu.

Mamy nadzieję, że te kilka podstawowych rad pomoże Wam przy wyborze wyczynowego motocykla crossowego lub enduro. Życzymy dużo radości z jazdy i jak najmniej obsługi!

Opracował: Luigi Saladini (MotoX.com.pl) Zdjęcia: Katarzyna Gajos (MotoX.com.pl)

*Więcej w serwisie EXTREMA.SPORT.WP.plWięcej w serwisie EXTREMA.SPORT.WP.pl*

d3jvr1y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3jvr1y