Jaki wybrać motocykl?
09.11.2006 08:29, aktual.: 08.05.2007 11:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jaki wybrać motocykl? Oto jest pytanie. Czy ma to być lekki dwusuw (2T) czy cięższy czterosuw (4T)? Przed takim dylematem staje wielu z Was, gdy zamierza „przeskoczyć” o klasę wyżej lub w końcu zdecyduje się na kupno pierwszego w swoim życiu prawdziwego, wyczynowego motocykla off-roadowego.
(fot. motox.com.pl / Katarzyna Gajos)
Decyzja jest poważna, ponieważ motocross i enduro, to nie zabawa w piaskownicy, lecz motocyklowy extreme! Ten rodzaj sportu może okazać się niebezpieczny, gdy się potraktuje go brawurowo i bez należytego przygotowania. Może także dostarczać niesamowitą radość i satysfakcję, nieosiągalną w żadnej inne dyscyplinie, pod warunkiem właściwego przygotowania. Ten artykuł jest przeznaczony raczej dla osób, które posiadają już pewne doświadczenie z motocyklami. Jeżeli zamierzasz przesiąść się na 125 2T lub 250 4T, to jest kilka spraw, które powinieneś rozważyć.
Wzrost i waga
Najważniejsze są Twoje warunki fizyczne, czyli wzrost i waga. Na nowym motocyklu powinieneś czuć się swobodnie. Tylko wtedy będziesz mógł jeździć szybko i bezpiecznie. Dobrze gdy jesteś w stanie samodzielnie sięgnąć stopami do ziemi oraz czujesz się pewnie przy wykonywaniu manewrów, np. zakręty lub skoki. Ty i motocykl powinniście (oczywiście po pewnym czasie) stanowić jedność. Po prostu musisz go czuć.
Odpalanie to kolejny ważny element. W motocyklu wyczynowym zwykle nie ma rozrusznika, jest tylko kopka. Im mniejsza pojemność tym łatwiej. Na pewno o wiele szybciej odpala się motocykl z silnikiem 2T, nawet gdy jest na biegu. To jest ważna sprawa, ponieważ odpalanie może naprawdę sprawić wiele kłopotu. Motocykle 4T potrafią być kapryśne.
Umiejętności i doświadczenie
Jeżeli jesteś początkujący (nigdy wcześniej nie miałeś wyczynowego crossa lub enduro), to radzimy wybrać 2T, i najlepiej pojemność nie większą od 125 ccm. Im jesteś młodszy i lżejszy tym pojemność powinna być mniejsza. Jeżeli jesteś zawodnikiem i masz już za sobą sporo godzin spędzonych na torze, to zapewne motocykl z silnikiem 4T będzie lepszym wyborem. Charakterystyka silnika sprawia, że jest szybszy od 2T i zawodnicy ostatnio wybierają właśnie ten wariant. Przewaga jest widoczna szczególnie podczas startów oraz w zakrętach.
Amatorom, zwłaszcza zupełnie początkującym, odradzamy motocykle 250 2T i pow. 400 4T, ponieważ dysponują ogromną mocą i trudniej nauczyć się właściwej techniki jazdy. Motocross to dyscyplina bardzo wymagająca. Chwila nieuwagi, brak koncentracji i zmęczenie mogą spowodować, że „potwór” wyrwie Ci się z rąk... i gleba. Czasami może bardzo boleć!
Koszty
Niestety motocross to drogi sport. Przy wyborze motocykla należy wziąć pod uwagę nie tylko koszty zakupu, ale także późniejsze utrzymanie. Zwykle motocykle 2T (nowe i używane) są sporo tańsze w zakupie (ok. 30%), utrzymaniu oraz łatwiejsze w naprawach. Jeżeli jesteś amatorem i nie nastawiasz się na wyczyn, to 2T będzie optymalnym wyborem.
Serwis
Motocykl wyposażony w silnik 2T jest łatwiejszy i tańszy w utrzymaniu. Zwłaszcza dla osób nie wprawionych w arkana mechaniki. Obsługa motocykla 4T nie jest bardzo skomplikowana (z zasady motocykle crossowe i enduro są proste w budowie), ale niektóre czynności, jak regulacja zaworów, wymiana łańcucha rozrządu lub tłoka powinny zostać wykonane przez kogoś bardzo doświadczonego i przeszkolonego w tym zakresie. Różnica w obsłudze dotyczy głównie silnika. Przy silniku 2T część tych napraw odpada, a tłok można po jakimś czasie nauczyć się samemu wymieniać. Oczywiście, gdy pojawiają się wątpliwości, lepiej zwrócić się do serwisu i nie kombinować samemu.
Mamy nadzieję, że te kilka podstawowych rad pomoże Wam przy wyborze wyczynowego motocykla crossowego lub enduro. Życzymy dużo radości z jazdy i jak najmniej obsługi!
Opracował: Luigi Saladini (MotoX.com.pl) Zdjęcia: Katarzyna Gajos (MotoX.com.pl)
*Więcej w serwisie EXTREMA.SPORT.WP.plWięcej w serwisie EXTREMA.SPORT.WP.pl*