Jakie piwa najchętniej piją Polacy?

Obraz
Źródło zdjęć: © 123RF.COM

Ok. 6 tys. lat p.n.e. po raz pierwszy uwarzono piwo, nazywane przez Sumerów "boskim napojem". Dziś to trzeci - po wodzie i herbacie - najbardziej popularny napój na świecie. Jego spożycie w Polsce sięga poziomu 100 litrów rocznie na "statystycznego Polaka" - to plasuje nas w europejskiej czołówce. O ile kiedyś alkohol towarzyszył głównie świętom, to dziś pijemy często, a większość, bo aż 65 procent z nas, spożywa alkohol po pracy, by się odstresować i zrelaksować. Znacznie mniej, zaledwie co dziesiąty badany - twierdzi, że pije z okazji urodzin, a co 20. - imienin. Choć do dyspozycji mamy ponad 80 gatunków i kilkadziesiąt tysięcy różnych marek, to wciąż poszukujemy nowych smaków i oryginalnych piwnych produktów. Co pijemy najchętniej i z czego możemy wybierać?

Pomiędzy ale i lagerem

Według badań firmy badawczej Nielsen, najbardziej popularny w Polsce gatunek piwa to jasna odmiana lagera, czyli piwa dolnej fermentacji - aż trzy na cztery wypite przez Polaków piwa należą do tej kategorii (74 proc). Piwa te fermentują i są filtrowane w bardzo niskiej temperaturze, z niewielkim dodatkiem chmielu. Z reguły charakteryzuje je jasny, złocisty kolor, są mocno nagazowane. O ich popularności decyduje przede wszystkim łatwy dostęp i duża liczba tzw. piw koncernowych, produkowanych głównie w tej kategorii. Drugą dużą grupą jest ale, czyli piwa górnej fermentacji, przeprowadzanej w temperaturze 15-25 stopni Celsjusza. W takich warunkach jako produkt uboczny powstaje wiele estrów i fenoli, nadających piwu bogaty bukiet i złożony smak.

Z kolei piwa mocne, czyli tak zwane "strong lagery", o intensywnym, pełnym smaku i aromacie, zajmują w tej klasyfikacji drugie miejsce (18 proc.). Piwa te cechuje wyższa zawartość alkoholu niż piwa jasne (ponad 6,2 proc.), co jest efektem fermentacji. Alkohol nie gra w nim jednak pierwszych skrzypiec, jest otulony owocowym bukietem, słodową pełnią smaku i złożonym, goryczkowym finiszem.

Ogrom smaków

Piwni koneserzy i specjaliści przyznają, że liczba składowych i aromatów, jakich używa się przy ocenie piwa to 44 grupy zapachowe, które z kolei dzielą się na 97 podgrup. Obok oczywistych zapachów chmielowych i słodowych znajdujemy też wonie aldehydowe, migdałowe, trawiaste i wiele innych, czasami całkiem egzotycznych. To piwne bogactwo widać w zmianie naszych piwnych preferencji - Polacy nie przestają poszukiwać oryginalnych i lokalnych smaków. Po boomie na piwa z małych, regionalnych browarów, tegorocznym hitem są piwa smakowe i piwne specjalności. To właśnie sprzedaż tych, dotąd niszowych produktów, rośnie najszybciej - mimo iż "jasne pełne" cały czas jest najczęstszym gościem na polskich stołach.

Czy wyraźne poszerzenie piwnego asortymentu o piwa smakowe i regionalne przynosi oczekiwane rezultaty? - Jedynymi kategoriami, które notowały wzrosty w 2013 r. były specjalności piwne i piwa smakowe. Były to wzrosty kilku procentowe, co na lekko spadającym rynku piwa było świetnym rezultatem. Polacy lubią eksperymentować z nowymi stylami piwnymi. Dzieje się tak m. in. za sprawą ciągle poszerzającej się oferty rodzimych browarów. W tym roku właściwie nie było miesiąca, aby nie otworzył się jakiś browar. Głównie są to bardzo małe browary, czasem browary restauracyjne. Nowe browary wypuszczają ze swoich kadzi nowe piwa i tak dla przykładu w lutym ilość piwnych premier była wyższa niż 30, co oznacza, że na 1 dzień przypadała 1 premiera. Skala tego zjawiska pokazuje, jak bardzo rynek, klienci szukają nowych smaków i piwnych doznań. Jesteśmy na początku piwnej rewolucji. W przyszłości czeka nas wiele ciekawych zwrotów w trendach na rynku, ale tego na razie zdradzać nie chcę - powiedział nam Wojciech Tadla,
handlowiec odpowiedzialny za sprzedaż piwa w sieci sklepów Tesco.

[

Obraz

]( http://infografika.wp.pl/title,Piwo-jak-je-podawac-zeby-dobrze-smakowalo,wid,14300495,wiadomosc.html )
(fot. wp.pl)

Piwo z dodatkiem kolendry, piwo z sokiem z mirabelek czy piwo o smaku jeżyn - wszystkie te produkty kupujemy już nie tylko w specjalistycznych sklepach dla pasjonatów, lecz także w popularnych hipermarketach. Przykładowo, w jednym z dużych marketów siecoowych, spośród 400 marek, 50 to piwa smakowe, a 70 to tzw. specjalności piwne. Co kryje się za tymi pojęciami? Specjalności to oryginalne produkty, które powstają m.in. dzięki tradycyjnym metodom fermentacji czy zastosowaniu specjalnych gatunków chmielu. Piwa smakowe z kolei swój charakter zawdzięczają "niepiwnym" dodatkom, takim jak soki owocowe czy przyprawy. Według specjalistów - to właśnie te dwie grupy piw wydają się być skazane na sukces w "chmielowym" sezonie 2014, który rozpoczyna się majowym długim weekendem.

Rynek piw smakowych i specjalności wciąż rośnie i dostarcza koneserom piwa nowych wrażeń. Od początku tego roku wprowadziliśmy do oferty już 11 nowych produktów - mówi Wojciech Tadla. _ Polacy są otwarci na nowe smaki - co ciekawe, to mężczyźni chętniej sięgają po radlery, czyli połączenie piwa z lemoniadą, zaś kobiety coraz częściej wybierają ciemne, mocniejsze portery_.

Moda na piwa regionalne

Jak wynika z danych zebranych przez handlowców, sprzedaż porterów, piw pszenicznych i koźlaków rośnie o kilka procent rocznie, choć według ekspertów branży łączna wartość "chmielowego" rynku pozostaje stała.

Modę na piwne specjalności zapoczątkowały małe, regionalne browary, rozsiane po polskich miastach i miasteczkach. Dziś ich produkty kupimy w sklepach w całym kraju. Tego typu piwa warzone są np. w browarze Kormoran w Olsztynie, czy w odrestaurowanym i uruchomionym w 2013 roku browarze w Bojanowie. Potencjał piwnych specjalności i piw smakowych dostrzegły już także duże, piwne korporacje - one także starają się dopasować do coraz bardziej wyrafinowanych gustów naszych rodaków. Ciekawostką i nowością są piwa pochodzące zza wschodniej granicy - wcześniej niemal nieobecne na polskim rynku. Piwa z Ukrainy, Litwy i Rosji cieszą się popularnością nie tylko dzięki smakom, lecz także... oryginalnym opakowaniom.

(ac/pf/facet.wp.pl)

mat. prasowe/źr. własne

Zobacz: 1001 piw, których warto spróbować1001 piw, których warto spróbować

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę