Jednośladem do pracy, na zakupy i w góry. Elektryki to przyszłość

Jeszcze kilka lat temu na polskich drogach trudno było o rower z elektrycznym wspomaganiem. A jeśli już się pojawił, to wzbudzał niemałą sensację. Dziś to powszechny widok. I choć eBike to rozwiązanie droższe od tradycyjnych jednośladów, to z różnych powodów coraz chętniej po niego sięgamy.

Źródło zdjęć: © materiały partnera | Piotr Kaczy Kaczor

Jak wylicza Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, w 2022 r. sprzedaż eBike’ów w Polsce wzrosła o 30 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Ich udział w rynku w najbliższych latach ma wzrosnąć o kolejne 30 proc. Skąd tak duże zainteresowanie rowerami elektrycznymi?

Składa się na to kilka czynników. Po pierwsze w Polsce działa coraz więcej producentów i dystrybutorów eBike’ów oferujących różne modele dostosowane do potrzeb i preferencji konsumentów. Po drugie obserwujemy wzrost świadomości ekologicznej, którą w pewnym stopniu podsycają również rosnące koszty paliwa oraz zwiększające się utrudnienia komunikacyjne w miastach. Po trzecie coraz dynamiczniej rozwija się infrastruktura rowerowa. Według danych GUS na koniec 2020 r. sieć ścieżek rowerowych w kraju liczyła 17,3 tys. km. Rok później przybyło ich aż 1,7 tys. km. Miasta stawiają dziś na rowery, a najbardziej rozbudowaną sieć ścieżek mają: Wrocław, Warszawa, Rzeszów i Białystok.

Coraz chętniej przesiadamy się na elektryki

Jeśli chodzi o samą branżę eBike’ów w Polsce, to jest dobrze, a i potencjał jest jeszcze duży. W pandemicznym roku w całej UE (plus Wielka Brytania) sprzedano 22 mln rowerów, w tym 5 mln z napędem elektrycznym. Mówiło się wówczas o rekordowym poziomie. W ubiegłym roku sprzedaż eBików wzrosła do 7 mln, a do 2030 r. wielkość ta ma oscylować wokół 30 mln. Branża rowerowa w Polsce spodziewa się siedmiokrotnego wzrostu.

Rowery elektryczne kupujemy z różnych powodów. Chcemy szybko i sprawnie poruszać się po mieście, wykorzystujemy je do rekreacji i wypoczynku w terenie, do intensywnej jazdy w górach i jako specjalny środek transportu. Jednoślady typu cargo doskonale nadają się do przewożenia ładunków i tym samym stanowią alternatywę dla samochodów osobowych.

Taki właśnie model transportu wprowadził do swojego życia Filip Springer, reportażysta i fotoreporter, na co dzień mieszkający w Warszawie. Zamienił auto na rower cargo ze wspomaganiem elektrycznym.

Dlaczego? – Przede wszystkim dlatego, że to jest przyjemne. Codziennie rano odwożę syna do szkoły na drugi brzeg Wisły, czasami wsadzam go do cargo, a czasami jedzie sam na swoim rowerze. I to jest często najprzyjemniejsza część dnia. Jeździmy właściwie cały rok, tylko śnieg zalegający na drogach rowerowych może nas zmusić do rezygnacji z jazdy – wyjaśnia.

Drugi powód to wygoda. – Wracając do domu, robię podstawowe zakupy, spotykam się ze współpracownikami, a niekiedy zatrzymuję się, by wypić szybką kawę i chwilę popracować. I jak sobie pomyślę, że przy załatwianiu każdej z tych spraw miałbym szukać miejsca do parkowania, to już mi się odechciewa. Rowerem przez miasto można też przejechać szybciej – podkreśla.

© materiały partnera | Piotr Kaczy Kaczor

Bosch zaradzi, dostarczy, wymieni

Bez względu jednak na to, jakiego typu i jakiej marki rower kupimy, z dużym prawdopodobieństwem systemy wspomagające jego jazdę dostarcza doskonale znany nam Bosch, gwarant wysokiej jakości i precyzji. Bosch eBike Systems jest uznawany za jeden z najbardziej zaufanych i innowacyjnych dostawców technologii dla rowerów elektrycznych oraz komponentów. Gwarantuje też szybki i niezawodny serwis.

Bosch eBike Systems oferuje kompletny system do napędu rowerów elektrycznych, w skład którego wchodzi jednostka napędowa, akumulator, czujniki i kontrolery. Silniki Bosch są zintegrowane z mechaniką roweru i dostarczają dodatkowej mocy, wspomagając jazdę. Akumulatory zaś są zaprojektowane tak, aby zapewniać odpowiednią pojemność i wydajność, umożliwiając pokonanie dłuższych dystansów na jednym ładowaniu.

© materiały partnera | Piotr Kaczy Kaczor

Systemy tej marki są znane ze swojej niezawodności, wydajności i wszechstronności. Firma oferuje różne modele i konfiguracje, które są stosowane w rowerach elektrycznych marek z całego świata. Bosch eBike Systems zapewnia wsparcie dla różnych typów jednośladów – od rowerów miejskich, w tym również typu cargo, po rowery górskie, umożliwiając użytkownikom dostosowanie poziomu wspomagania do swoich preferencji i potrzeb.

eBike – to "niemal" samo jedzie

Filip Spinger przyznaje, że początkowo do rowerów elektrycznych podchodził mocno sceptycznie. Jak twierdzi ­– to życie wymusiło na nim potrzebę skorzystania z eBike. Przebywając w hotelu w Austrii, miał do wyboru tylko te ze wspomaganiem elektrycznym. – Wziąłem jeden i pojechałem w góry. Na początku na trybie turbo, ale z czasem zacząłem schodzić na bardziej wymagające poziomy. W trybie eco wjechałem na 1900 m n.p.m. cały czas w trzeciej strefie tętna. W niecałe trzy godziny zrobiłem prawie 40 km po górach, a po powrocie do hotelu byłem tak zmęczony, jak po solidnej trasie na rowerze bez wspomagania. Mówię o tym dlatego, że to jest dla mnie największa zaleta roweru z silnikiem elektrycznym – odpowiednio używany nadal zmusza cię do wysiłku, ale zwiększa twoje możliwości, zarówno jeśli chodzi o zasięg, jak i przewyższenia – zaznacza.

Dziś jest zachwycony eBikiem. – To niemal samo jedzie, wystarczy kręcić nogami – dodaje z zadowoleniem. – Ustawiam tryb Cargo albo Tour+ i jedyne, o czym muszę pamiętać, to żeby się cieplej ubrać niż na tradycyjny rower – zaznacza. W mieście z dzieckiem, zakupami, sprzętem fotograficznym, statywem i masą książek, które ma zwykle ze sobą, cargo z prądem jest niezastąpione.

Dlatego eBike doskonale wpisuje się w obecne oczekiwania konsumentów. Daje możliwość swobodnej jazdy bez konieczności forsowania się na tradycyjnym rowerze. Silnik elektryczny wspomaga pedałowanie, zapewnia komfort i oszczędza naszą energię. Ponadto eBike jest przyjazny dla środowiska, nie emituje szkodliwych substancji i przyczynia się do redukcji emisji CO2.

© materiały partnera | Piotr Kaczy Kaczor

E-rower z dopłatą?

Technologia cały czas się rozwija i w kolejnych latach możemy spodziewać się dalszych innowacji w dziedzinie eBike’ów. Rozwój akumulatorów o większej pojemności, lekkie materiały i inteligentne systemy sterowania przyczynią się do poprawy wydajności i zasięgu e-rowerów. To wszystko pozwoli jeszcze bardziej zintegrować elektryki z naszym stylem życia i sprawi, że taki jednoślad stanie się popularniejszy.

Minusem tego rozwiązania wciąż pozostaje jego cena. To m.in. z tego powodu Polskie Stowarzyszenie Rowerowe przygotowało obywatelski projekt wprowadzający dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych. Dzięki temu miasta mogłyby oferować różne formy wsparcia finansowego dla osób chcących kupić eBike: zwrot części kosztów zakupu, dotacje lub niskoprocentowe pożyczki oraz leasing.

Takie inicjatywy pozwoliłyby obniżyć finansowy i logistyczny próg wejścia w świat e-rowerów, a to sprzyjałoby ich popularności i ułatwiło dostępność pojazdów dla większej liczby osób. Jak bowiem wynika z badań PSR, zainteresowanie jest olbrzymie, aż siedmiu na dziesięciu Polaków kupiłoby taki rower, gdyby otrzymało do niego dopłatę.

– Przyszłość transportu w miastach na pewno nie jest związana z samochodami, a już na pewno nie z samochodami indywidualnymi. To się klimatycznie i ekologicznie nie spina – twierdzi Filip Springer. – Rower może być znakomitą alternatywą. I to zarówno tradycyjny, jak i elektryczny dla tych, którzy z racji wykonywanego zawodu, wieku, stanu zdrowia, codziennych dystansów albo bagażu wymagają wspomagania. Świetnie byłoby, gdyby tym, których na to nie stać, można było taki zakup dofinansować. Cargo z prądem i porządnym namiotem może stanowić alternatywę dla samochodu nawet na dłuższych dystansach. Nie zatruwa powietrza w mieście, zajmuje mniej miejsca, jest ciche. Jego produkcja, zwłaszcza akumulatorów pociąga za sobą ślad ekologiczny, ale jest on nieporównanie mniejszy niż w przypadku samochodów – wyjaśnia.

Rower wspomagany elektrycznie jest nie tylko odpowiedzią na potrzeby konsumentów, ale także staje się integralną częścią polskiego krajobrazu. Wzrost popularności eBike’ów w naszym kraju jest zauważalny, a tendencja ta odzwierciedla globalne zmiany w preferencjach transportowych. Dzięki wsparciu ze strony miast i organizacji eBike może wkrótce stać się powszechnie akceptowanym środkiem transportu, przyczyniając się do poprawy jakości życia, ochrony środowiska i zdrowia społeczeństwa.

Płatna współpraca z marką Bosch

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę