WAŻNE
TERAZ

Rozpoczęło się spotkanie szefów MSZ Polski i Chin

K-7 - sowiecka "latająca forteca"

None

Obraz

/ 5Sowieci chcieli mieć swoje B-17

Obraz
© PD

Praktycznie niezniszczalny, skuteczny w bombardowaniu i łaskawy dla załogi, ponoć spadał dopiero wtedy, gdy "masa wpakowanego weń ołowiu, przekroczyła jego udźwig". Pierwsze prace nad B-17 sięgają lat 30. ubiegłego wieku.

Równolegle, po drugiej stronie Oceanu, w Związku Sowieckim powstawało jego czerwone alter ego. Finał prac nad sowiecką "latającą fortecą" był jednak tragiczny - zarówno dla maszyny, jak i głównego konstruktora i jego ekipy

K-7, czyli sowiecki B-17 powstawał jako samolot unikalny w skali Kraju Rad, przede wszystkim porażając rozmiarami, które jak na ówczesne czasy i poziom lotnictwa przedstawiały się rzeczywiście imponująco: szerokość eliptycznego skrzydła wynosiła aż 53 metry, co w roku 1933 (data pierwszego oblotu) dawało K-7 miejsce w czołówce największych samolotów na świecie (i pierwsze w Związku Sowieckim). Dzięki tak ogromnemu skrzydłu powierzchnia nośna samolotu wynosiła 452 metry kwadratowe, co w połączeniu z siedmioma silnikami AM-34 o mocy 750 koni mechanicznych każdy, pozwalało na osiągnięcie prędkości 234 kilometrów na godzinę i pułapu 5500 metrów. Zasięg samolotu obliczono na 1000 kilometrów.

Kamila Pączek

/ 5Latające skrzydło - samolot idealny

Obraz
© PD

Konstrukcja była innowacyjna zarówno pod względem zastosowanych rozwiązań, jak i materiałów: "Przy pracach nad wielkimi maszynami nowe drogi prowadzą w stronę nowych schematów - ładunek umieszczamy w skrzydle. Oznacza to, że mamy właściwie do czynienia z latającym skrzydłem, które to właśnie jest samolotem idealnym" - pisał o swoim projekcie główny konstruktor maszyny Konstantin Kalinin, który sformułował zasadę "wszystko w skrzydle".

W praktyce oznaczało to, że kadłub nie był wyodrębnioną częścią K-7, ale stapiał się w jedno z gigantycznym skrzydłem, w którym mieściło się miejsce dla pasażerów, kargo oraz zbiorniki na paliwo. Licząca aż 12 osób załoga była po samolocie "rozproszona": dwóch pilotów, nawigator, mechanik oraz radiooperator przebywali w przedniej kabinie samolotu, a łączność z pozostałą siódemką rozmieszczoną po dalszej części konstrukcji (istniało nawet stanowisko "bosmana") zapewniały wewnętrzne kanały.

/ 5Wersja ekonomiczna, de luxe i wojskowa

Obraz
© PD

Co ciekawe, według pierwotnych założeń samolot miał mieć przede wszystkim przeznaczenie cywilne i latać na trasach międzykontynentalnych: w "komercyjnej" wersji miał pomieścić aż 128 pasażerów!

Wersja ekskluzywna zakładała osiem kabin sypialnych dla 64 pasażerów, strefę wypoczynkową, bufet oraz kuchnię. Oczywiście równolegle powstała również wersja wojskowa - czerwona latająca forteca miała dysponować ośmioma działkami 20 mm i ośmioma karabinami maszynowymi 7,62 mm.

Skonstruowano nawet specjalny "wózek", na którym strzelcy mogli dostać się do dwóch karabinów rozmieszczonych w części ogonowej samolotu. Jednocześnie K-7 mógł wziąć na pokład od 9,9 do 16,6 ton różnego rodzaju bomb (masa ładunku wahała się w zależności od pułapu).

/ 5Niespodziewana katastrofa

Obraz
© PD

Seria testów rozpoczętych w 1933 roku przebiegała pomyślnie, a wszelkie usterki poprawiano na bieżąco. Nastroje wśród załogi i ekipy konstruktorów (podczas kilku lotów Kalinin własnoręcznie pilotował swoje "dzieło) było optymistyczne: łącznie K-7 spędził w powietrzu już ponad 5 godzin.

Podczas lotu, który miał kończyć pewien etap testów i określić maksymalną prędkość maszyny, doszło jednak do tragicznego wypadku - przy nabieraniu prędkości maszyna niespodziewanie runęła w dół pod kątem 30-40 stopni i stanęła w płomieniach. Zginęło 15 z 20 osób znajdujących się na pokładzie.

/ 5"Podziękowania" dla konstruktora

Obraz
© PD

Katastrofa sprawiła jednak, że całe przedsięwzięcie stanęło pod znakiem zapytania - prace kontynuowano do 1935 roku (budowano dwa kolejne egzemplarze K-7), kiedy to odgórnie zadecydowano o zakończeniu prac nad "latającą fortecą".

Trzy lata później w tragicznych okolicznościach zakończył żywot główny autor projektu Konstantin Kalinin - obwiniony o działalność antysowiecką i szpiegostwo został rozstrzelany przez woroneskie NKWD.

Kamila Pączek

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę