Osiągi i spalanie
Prace nad projektem nowego opancerzonego wozu bojowego rozpoczęły się jeszcze w 2010 roku. Założenia były następujące: maszyna miała być dostatecznie uniwersalna, by mogły z niej korzystać różnego rodzaju służby i formacje - od wojsk lądowych po siły Ministerstwa Spraw Nadzwyczajnych. Ważnym kryterium była nośność wozu, której wysokość ustalono na 2,5 tony, oraz "cywilny" wygląd przypominający masywnego jeepa.
Według nieoficjalnych źródeł, wzorcem dla "Karatiela" był wóz, z których korzysta "Kamaz-Master", rosyjska drużyna biorąca udział w rajdzie Dakar. Zgodnie z tą wersją, wóz osadzony jest na dwuosiowym podwoziu maszyny KamAZ-4911 - samochodu, na którym "Kamaz-Master" triumfowali w rajdzie Dakar aż siedem razy. Silniki JaM3-7E846 pozwalają rozpędzić się do 200 km/h. Jeśli "Karatiel" faktycznie czerpie garściami z maszyny "Kamaz-Master", oznacza to, że na każde 100 kilometrów potrzebuje aż 100 litrów paliwa.