Katastrofy

None

Obraz

/ 10Wilhelm Gustloff

Obraz

Był zaprojektowany jako statek pasażerski. Nazwę zawdzięcza jednemu z przywódców NSDAP Wilhelmowi Gustloffowi. Wodowanie odbyło się przy udziale Adolfa Hitlera. Statek powstał w hamburskiej stoczni firmy Blohm und Voss w 1937 roku. Miał 208 m długości i wyporność ponad 25 tys. BRT. Rozwijał prędkość 15,5 węzła. Posiadał 221 kabin dwuosobowych oraz 239 kabin czteroosobowych.

10 września 1939 roku Gustloff zmienił swoje przeznaczenie z pasażerskiego na statek szpitalny. Od 1940 roku statek stał się bazą szkoleniową dla załóg okrętów podwodnych II U-boot.

Do 1945 roku cumował w Gdyni. W wyniku ofensywy sowieckiej i podczas wycofywania się faszystów z Polski statek stał się więc jednym z wielu okrętów flotylli, której zadaniem była ewakuacja około 2,5 mln uciekinierów.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10Wilhelm Gustloff

Obraz

Wilhelm Gustloff z kłopotami wyruszył w swój, jak się okazało ostatni rejs, 29 stycznia 1945. Liczba uciekinierów była tak duża, a statek tak przeładowany, że na pomoc wezwano pogłębiarkę portu. Dokładnej liczby pasażerów nie da się ustalić, gdyż tzw. „gapowiczów” regularnie przemycano za łapówki.

Po wypłynięciu w morze Gustloff został zaatakowany przez radziecki okręt podwodny S-13. Atak okazał się na tyle skuteczny, że po 63 minutach Gustloff zatonął biorąc ze sobą ok. 6 tys. istnień ludzkich. Są źródła, które podają nawet górną granicę 7 tys. ofiar. Uratowały się zaledwie 1252 osoby.

Plotki wiążą tragedię Gustloffa także z tym, ze ponoć miał on przewozić Bursztynową Komnatę

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10Goya

Obraz

Frachtowiec Goya został zbudowany w 1942 roku w Oslo. Już od 1943 roku należał do niemieckich Krigsmarine. Miał wyporność 5230 BRT i rozwijał prędkość do 18 węzłów. Swoją wojskową służbę zaczął pełnić jako statek – baza, i podobnie jak Gustloff przygotowywał do walki marynarzy U-bootów.

Cumował w porcie Memel (Prusy Wschodnie). Dopiero w 1945 roku został przekwalifikowany ze swoich zadań szkoleniowych na statek transportowy, i właściwie został przeznaczony do przewożenia uciekinierów niemieckich m.in. z Pomorza. Goya skutecznie i szczęśliwie przewiozła ok. 20 000 uciekinierów.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10Goya

Obraz

16 kwietnia 1945 roku na pokład Goi załadowano ponad 7000 osób, przede wszystkim wycofujących się z Gdańska żołnierzy. Pomimo całkowitego zaciemnienia po czterech godzinach od wyjścia z portu radziecka łódź podwodna L-3 dwoma torpedami uszkodziła statek.

Przeprowadzono wyjątkowo szybką akcję ratowniczą, lecz uratowano zaledwie 180 osób. Zginęło około 6800 osób. Była to i jest do tej pory, największa katastrofa morska w dziejach ludzkości.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10Steuben

Obraz

Wodowany był jako Munchen q 1922 roku. Od początku pływał jako regularny statek pasażerski na liniach Nord German Lloyd. Od awarii i remontu w nowojorskiej stoczni, w 1931 roku statek nosił nazwę Generał von Steuben (generał walczący o niepodległą Amerykę). Rok później – od 1938 roku skrócono mu nazwę do Steuben.

Posiadał wyporność około 14 666 BRT, mierzył 168 m długości, jego prędkość wynosiła 15 węzłów.

W 1939 roku spotkał go los Gustloffa i Goi – Steuben zaczął pełnić funkcje wojskowe – został okrętem - bazą, na którym szkolili się niemieccy marynarze. Od 1944 r. był używany już jako statek szpitalny i transportowy. Z Pomorza wywoził chorych i inwalidów, natomiast do Gdańska, dostarczał nowe oddziały i formacje wojsk niemieckich.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10Steuben

Obraz

9 lutego Steuben wyruszył z Piławy do Świnoujścia w swój ostatni rejs. Zabrał ze sobą 2000 rannych, ponad 200 pielęgniarek i lekarzy i ok. 1000 uchodźców cywilnych. Był eskortowany przez w torpedowce T-196 i TF-10. Około godziny 20.00 namierzył go radziecki okręt podwodny S-13 (tak, tak, ten sam, który ok. 2 tygodnie wcześniej zatopił Gustloffa).

Dowódcą S-13 był Aleksander Iwanowicz Marinesko. Eskorta Steubena skutecznie udaremniała ataki rosyjskiego okrętu, a Steuben uciekał. Jednak radziecki dowódca nie dał za wygraną i zatopił Steubena ok. godz. 1 w nocy. Torpedowiec T-196 zdołał uratować zaledwie 300 żołnierzy, reszta pasażerów zginęła. S-13 uszedł cało.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10MV Estonia

Obraz

W swój ostatni rejs prom Estonia wypłynął 27 września 1994 r. ze stolicy Estonii - Tallina. Płynął do Sztokholmu. Estonia była ogromnym promem pasażerskim – miała 155 m. długości i przewoziła ponad 1000 osób.

Podczas potężnego o sztormu na Bałtyku, ok. 100 km od wybrzeży Finlandii, przez uszkodzoną furtę dziobową do ładowni promu wlały się olbrzymie masy wody. W ciągu godziny prom poszedł na dno i zamienił się w grobowiec dla 892 osób.

Zatonięcie "Estonii" było największą cywilną katastrofą w dziejach powojennej Europy i największą katastrofą, jaka miała miejsce na Bałtyku w czasach pokojowych.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10MV Estonia

Obraz

Przyczyną wielu tragedii promów morskich (towarowych i towarowo-pasażerskich) są rozwiązania „ekonomiczne”, które znacznie ograniczają bezpieczeństwo żeglugi pasażerów, załogi i towarów.

Na jednostkach pasażerskich nie do pomyślenia jest, by - statek nie miał grodzi wodoszczelnych, które zapobiegają zalaniu całej statku w wypadku przedostania się wody do jej wnętrza.

Na promach, szczególnie tych zatopionych, takich grodzi nie było i jeśli przez furtę dziobową do wnętrza promu zaczynała dostawać się woda to w czasie dużego sztormu i silnego kołysania prom tracił stabilność.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

/ 10Jan Heweliusz

Obraz
© J. Samsel

Prom przewoził 28 ciężarówek załadowanych m.in. papierem, meblami, aluminium, szkłem, paletami, konserwami i szklanymi butelkami.

Heweliusz nie był szczęśliwym promem. Przed tragedią miał 28 większych i mniejszych wypadków, a najgroźniejszym był pożar na pokładzie we wrześniu 1986 roku.

Oprócz pożaru Heweliusz zanotował wiele kolizji z kutrami rybackimi, przewrócił się w porcie, psuły mu się silniki na morzu, kilkakrotnie doświadczał niebezpiecznych przechyłów.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

10 / 10Jan Heweliusz

Obraz
© J. Samsel

Prom MF Jan Heweliusz zatonął 14 stycznia 1993 w czasie rejsu ze Świnoujścia do Ystad. W tym czasie na Bałtyku szalał sztorm, którego siła dochodziła do rekordowych rozmiarów - nawet 12 stopni w skali Beauforta.

Około godz. 4:36 przechył Heweliusza wyniósł 35 stopni co spowodowało odpadanie ładunku - mocowania się pozrywały i ciężarówki zaczęły się przemieszczać po pokładach. Konsekwencją wypięcia się ładunków było obrócenie promu stępką do góry. Po upływie 30 minut Heweliusz poszedł na dno.

W katastrofie zginęło 55 osób - 20 marynarzy i 35 kierowców; uratowano 9 marynarzy. Do dziś nie odnaleziono 10 ciał.

*Przed inwazją na Iran?Przed inwazją na Iran?*

Wybrane dla Ciebie
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę