Kolor a emocje

Obraz
Źródło zdjęć: © FotoChannels.com

Dawniej zadbanego mężczyznę, o wypielęgnowanych dłoniach, czystych włosach i jeszcze, nie daj Boże, pachnącego dobrą wodą kolońską, traktowano dziwnie. Trochę nie po męsku. „Prawdziwemu mężczyźnie” nie przystało frasować się swoim wyglądem. Mawiano, że w zupełności wystarczy jak „chłop jest ładniejszy od diabła”. A jedyne, o co mógł dbać to o to, co jest przed nim na stole…

Dziś zmieniły się czasy, obyczaje i priorytety. Na całym świecie pracujący zawodowo mężczyźni, oprócz studiowania indeksów giełdowych, chętnie odwiedzają siłownię czy sklepy z kosmetykami. W czasach międzynarodowych korporacji i stale wzrastającej konkurencji właściwa autoprezentacja staje się wręcz niezbędna.

Ubiór może być rodzajem autografu i doskonale wiedzą o tym politycy. Barrack Obama na wszystkich oficjalnych spotkaniach występuje w ciemnym garniturze, śnieżnobiałej koszuli i czerwonym krawacie. Aleksander Kwaśniewski najchętniej zakłada niebieskie koszule z granatowym krawatem. Marek Sawicki stawia na spokojną tonację kolorystyczną łącząc szare garnitury z niebieską koszulą i szarym krawatem, natomiast Janusz Palikot odważnie sięga po żółte i pomarańczowe krawaty nosząc je z neutralną bielą koszuli.
Dziś sposób ubierania się jest wręcz rodzajem komunikatu. Może też być wyróżnikiem pomocnym w zapamiętaniu danej osoby. Jednym ze składników ubrania jest jego kolor. I to on jest najszybciej spostrzeganym elementem wizerunku. Dlatego właśnie barwa ubrania często wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie.

Czy z oddziaływania koloru mogą korzystać tylko politycy?

Każdego ranka praktycznie niemal każdy mężczyzna staje przed wyborem odpowiedniego stroju do: pracy, na ważne spotkanie służbowe, uroczystą kolację, koncert, itp. Granatowy garnitur, błękitna koszula bordowy krawat, a może szara marynarka i biały golf? A może brązowa sztruksowa marynarka i koszula w kratę? Ubiór może być także rodzajem „wizytówki” każdego mężczyzny. Jest to szczególnie przydatne dla panów, których praca wymaga stałego kontaktu z ludźmi, występów w mediach, na konferencjach, itp. Okazuje się, że świat biznesu niewiele różni się od świata polityki. Trzeba tylko wiedzieć w jaki sposób „nadawać” żeby być właściwie „odczytanym”.

Dlaczego kolor ma „moc”?

Wizerunek każdego z nas określają dwa czynniki - kanał werbalny, czyli wszystko co związane z głosem: ton głosu, sposób artykulacji słów, kultura i treść wypowiedzi. Drugi składnik to kanał niewerbalny, czyli wszystko co związane z mową ciała: sposób chodzenia, siadania, mimika twarzy, gestykulacja oraz prezencja, czyli nasz wygląd i zachowanie. Przy czym głos stanowi 38% całego komunikatu, treść wypowiedzi to tylko 7%, a całą resztę przekazu - czyli 55% - zawiera kanał niewerbalny. A ten - jako ewolucyjnie starszy - jest odbierany szybciej i prawie zawsze bezbłędnie. Ubiór, jako składnik wizerunku, odgrywa istotną rolę we właściwej prezencji. Najszybciej postrzeganym elementem stroju jest kolor, który wywołuje u odbiorcy określone emocje i skojarzenia. A skojarzenia te zostają podświadomie „przenoszone” na człowieka noszącego strój o danej barwie. Dlatego, wybierając odpowiedni kolor koszuli, krawata, garnituru można wywrzeć silne wrażenie na kimś, na kim nam zależy.

Jaka jest wymowa barw?

W roku 2005 w czasie kampanii prezydenckiej Donald Tusk na plakatach i w spotach wyborczych prezentował się niczym amerykański polityk. Szczupły, wysportowany, zawsze uśmiechnięty i nienagannie ubrany. Dobrze dopasowany ciemny garnitur, śnieżnobiała koszula z prawidłową długością rękawów. Całość uzupełniał gładki, bordowy krawat. Nie da się ukryć, że w ten sposób powstał wizerunek silnego i wpływowego mężczyzny. Podobny efekt chciał uzyskać w 2010 roku Grzegorz Napieralski. Kandydując na prezydenta był ubrany w grafitowy garnitur, białą koszulę z bordowym krawatem i często się uśmiechał. Ten sam zestaw kolorystyczny - składający się z ciemnego garnituru, białej koszuli i czerwonego krawata - wybierali w kampaniach prezydenckich również: Waldemar Pawlak (w 2010 r.), Jarosław Kalinowski i Marian Krzaklewski (w 2000 r.).

Dlaczego wszyscy sięgali po to samo? Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba cofnąć się do 1980 roku i kampanii wyborczej Ronalda Reagana. Wtedy to, Ronald Reagan występował w ciemnych garniturach, śnieżnobiałych koszulach i czerwonych krawatach. Wspaniale przemawiał i operował mową ciała. Doskonale wypadał też w mediach, w czym były mu pomocne zdolności aktorskie oraz doświadczenie wcześniej zdobyte na planach filmowych. I właśnie od tamtego czasu, czerwony krawat stał się symbolem silnego i wpływowego mężczyzny. Dzisiaj także mężczyźni na wysokich stanowiskach lub panowie pragnący wizerunkiem podkreślić swoją pozycję ubierają się w ten sam sposób.

A co z innymi kolorami koszul i krawatów? Oczywiście także mogą być wykorzystane, ale będą miały nieco inny „przekaz”. Tak, jak było to w przypadku Andrzeja Olechowskiego, który w trakcie kampanii prezydenckiej w 2000 roku występował w granatowym garniturze, błękitnej koszuli z granatowym krawatem, a na plakatach wyborczych towarzyszyło temu jeszcze niebieskie tło. W ten sposób powstał wizerunek o wiele łagodniejszej wymowie. Podobnie jak w roku 2010, gdzie ponownie widzimy błękitne tło i niebieską koszulę (tym razem połączoną z blado różowym krawatem). Jednak Andrzej Olechowski oryginalnością nie zabłysnął, wykorzystał bowiem doświadczenie zdobyte wcześniej przez Aleksandra Kwaśniewskiego.

Aleksander Kwaśniewski był w Polsce pierwszym politykiem, który oficjalnie skorzystał z pomocy francuskiego specjalisty od marketingu politycznego Jacques’a Séguéla. W wyniku tego, w czasie kampanii prezydenckiej w 1995 roku, na wyborcach zastosowano prosty zabieg socjotechniczny z użyciem koloru niebieskiego. Aleksander Kwaśniewski zaprezentował się jako młody, wysportowany i inteligentny człowiek. Występował w ciemnych garniturach, błękitnych koszulach podkreślających niebieski kolor oczu, granatowych krawatach i zawsze miał za sobą, w telewizyjnych studiach wyborczych, błękitne tła.
Okazuje się, że kolor niebieski kojarzony jest z łagodnością i bezpieczeństwem, a ponadto na każdego wpływa kojąco i wprowadza w dobry nastrój. Zatem, mężczyźnie w błękitnej koszuli będą przypisywane takie cechy jak: takt, łagodność, chęć unikania konfliktów, spokój. Mężczyzna ten będzie też szybciej obdarzony zaufaniem.

Rola koloru
Z wymowy koloru z powodzeniem można też korzystać w życiu codziennym i zawodowym. Namawiam do tego wszystkich panów i na zachętę zamieszczam mini-poradnik.

Tajemnice koloru – miniporadnik:

Czerwień – kojarzy się z aktywnością, walką, dążeniem do władzy, zwraca uwagę, dodaje siły, podkreśla rangę. Panowie mogą ubierać czerwony lub bordowy krawat zestawiając go z koszulami w kolorze: białym, niebieskim, popielatym.
Żółty – symbolizuje optymizm, otwartość, kreatywność, bystrość. W pracy może być stosowany tylko w dodatkach: żółty krawat założony do niebieskiej, białej, kremowej i szarej koszuli.
Niebieski – symbolizuje spokój, zaufanie, łagodność. Panowie mogą ubrać błękitną koszulę zestawiając ją z żółtym i popielatym krawatem lub założyć niebieski krawat do białej i kremowej koszuli. • Fiolet – kojarzony jest z intuicją, empatią, ambicją, indywidualnością. Barwa ta powinna być zakładana przez mężczyzn pragnących wyglądać na osoby pewne siebie, profesjonalne, o silnej osobowości. Ciemnofioletowy krawat doskonale prezentuje się z białą, żółtą i różową koszulą.
Brąz – kojarzony jest z poczuciem bezpieczeństwa, symbolizuje oparcie, stabilizację. Mężczyzna w brązowej marynarce, piaskowym garniturze jest odbierany przyjaźnie i mniej oficjalnie. Jest to barwa strojów typu casual.
Szary – jest kolorem mediacji, sumienności, skromności i kompetencji. Idealny na garnitury do pracy. Im głębszy odcień szarości tym silniejsza wymowa tej barwy.
Biel – kolor neutralny, tworzy silny kontrast ze wszystkimi ciemnymi kolorami. Kojarzy się z czystością, sterylnością, niewinnością, światłem. To kolor idealny na biznesowe koszule, pomaga zwrócić uwagę na twarz, podkreśla pozycję lub szczególnie elegancką okazję. Do białych koszul najlepiej zakładać ciemniejsze krawaty. To dodaje wyrazistości.
Czerń - budzi skojarzenia z żałobą, smutkiem, śmiercią. Powszechnie uważana za najbezpieczniejszy kolor ubrania, a w rzeczywistości mało kto w niej dobrze wygląda, podkreśla zmęczenie. To kolor zbuntowanej młodzieży, ale i artystycznej bohemy. W pracy powinna być stosowana tylko na okazje wieczorowe: czarny garnitur, koszula, krawat.

Szkolenia

Osoby szerzej zainteresowane tą tematyką mogą poszukać szkoleń z autoprezentacji, kreowania wizerunku, dress code’u, savoir-vivre’u w ubiorze, psychologii koloru, analizy kolorystycznej.

Agnieszka Jelonkiewicz
Konsultantka ds. wizerunku, trener, historyk sztuki, szkoli firmy i przedstawicieli Top Managementu, organizuje warsztaty dla kobiet, prowadzi zajęcia dydaktyczne dla studentów

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę