Legendarny potwór - Auto Union Type D 

Obraz

Jeżeli wydaje Ci się, że Twoje Porsche 911 to szybki samochodów - jesteś w błędzie... 70 lat temu powstawały pojazdy, których z pewnością nie dogonisz maszyną kupioną kilka dni temu na kredyt zaciągnięty z ciężkim sercem. Nawet, gdy na tuning przeznaczysz kolejną wywrotkę gotówki...

W 1932 roku, w wyniku połączenia Audi, Horcha, Wanderera oraz DKW powstała spółka Auto Union AG. Niedługo później firma zleciła Ferdynandowi Porsche przygotowanie wyścigowej maszyny, która byłaby w stanie nawiązać walkę ze srebrnymi strzałami Mercedesa. Na prawdziwe sukcesy przyszło poczekać do sezonu 1936, kiedy Auto Union Type C z 16-cylindrowym silnikiem zdominował wyścigi Grand Prix. Dobra passa maszyny sterowanej przez Bernta Rosermeyera potrwała do roku 1937. W kolejnym sezonie zmieniły się regulaminy wytyczające zasady rywalizacji, co zmusiło konstruktorów do amputowania 4 cylindrów oraz znacznego zmniejszenia pojemności skokowej. Jednak Auto Union z Tazio Nuvolarim za kierownicą znów brylował na trasach. Czy po 70 latach osiągi obu maszyn zdążyły się zdezaktualizować?

[

Obraz

]( http://facet.wp.pl/auto-union-type-d-6002194533360769g )

Już sam widok srebrnego nadwozia może wywołać dreszcze, które z pewnością nasili spojrzenie na miejsce pracy kierowcy. Niewielki, niemal niewyprofilowany fotelik, a także ogromna kierownica z nakrętką złowrogo spoglądającą z jej środka nie dają poczucia bezpieczeństwa. Z kolei brak pasów bezpieczeństwa sprawiał, że na ostrych zakrętach zawodnik musiał intensywnie balansować ciałem, aby w niekontrolowany sposób nie opuścić kokpitu. Za nim znajduje się olbrzymia komora silnika, która straszy dwunastoma rurami wydechowymi wyprowadzonymi z silnika o pojemności 3 litrów. Dwie mechaniczne sprężarki Rootsa wycisnęły ze stosunkowo niewielkiej jednostki napędowej aż 460 KM przy 7000 obr./min. Nawet dziś jest to niebagatelna wartość, więc 70 lat wstecz musiała wywoływać nie mniejsze emocje, niż obecnie wizja turystycznych lotów w kosmos...

Podczas Grand Prix 850-kilogramowe maszyny nierzadko osiągały 330 km/h! Bębnowe hamulce i opony o szerokości zbliżonej do montowanych obecnie w Seicento sprawiały, że wyścigi były balansowaniem na granicy życia i śmierci. Jednak dla kibiców zakręty pokonywane kontrolowanymi poślizgami stanowiły prawdziwą ucztę. Pokaz możliwości wyścigowych maszyn z lat ’30 dał poprzednik Auto Uniona Type D. Granica zdrowego rozsądku została przekroczona przez Bernda Rosemeyera, który w maju 1937 roku na torze Avus w Berlinie rozpędził zmodyfikowany model Type C do niewyobrażalnych... 380 km/h!

Sportowe sukcesy oraz jednostkowa produkcja sprawiała, że maszyny warte były krocie już latach '30. Do dnia dzisiejszego przetrwało zaledwie kilka egzemplarzy, co wywindowało ich cenę pod niebiosa. 17 lutego w domu aukcyjnym Christie's rozpocznie się licytacja Auto Uniona Type D. Specjaliści szacują, że 460-konny pocisk zmieni właściciela za kwotę mogącą sięgnąć... 12 milionów euro!

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę