Trwa 艂adowanie...
11-02-2014 13:05

M-346 - nowy samolot dla polskich lotnik贸w

M-346 - nowy samolot dla polskich lotnik贸w殴r贸d艂o: aleniaaermacchi.it
d21dtrz
d21dtrz

To ju偶 pewne! Polscy lotnicy b臋d膮 mieli do dyspozycji nowe samoloty. Decyzj臋 o zakupie przypiecz臋towa艂y pomy艣lne testy, kt贸re odby艂y si臋 kilka dni temu na lotnisku 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w D臋blinie - to w艂a艣nie tam w艂oski M-346 Master praktycznie udowodni艂 zgodno艣膰 parametr贸w zapisanych w specyfikacji.

Jak wcze艣niej zapowiada艂 dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON, kmdr. Janusz Walczak podczas test贸w zamierzano sprawdzi膰 "parametry krytyczne oferowanego samolotu, m.in. pr臋dko艣膰 lotu, pr臋dko艣膰 wznoszenia, pu艂ap praktyczny, zakres przeci膮偶e艅, obci膮偶enie ci膮gu, ukompletowanie systemu zobrazowania informacji w kabinie samolotu". Przyjrzyjmy si臋 maszynie, na kt贸rej ju偶 za kilka miesi臋cy b臋d膮 szkoli膰 si臋 polscy piloci wojskowi.

M-346 Master to odrzutowy samolot szkolno-treningowy przeznaczony do szkolenia zaawansowanego - w polskim przypadku chodzi m. in. o lepsze przygotowanie pilot贸w F-16. Jak wi臋kszo艣膰 konstrukcji szkoleniowych samolot ma dwa miejsca (dla ucznia i instruktora) i cechuje go 艂atwo艣膰 pilota偶u - samoloty szkolne z za艂o偶enia musz膮 wybacza膰 wi臋cej b艂臋d贸w ucz膮cym si臋 na nich pilotom. Pr臋dko艣膰 maksymalna M-346 wynosi oko艂o 1 000 kilometr贸w na godzin臋, przeci膮gni臋cie nast臋puje przy 176 kilometrach na godzin臋. Samolot nap臋dzany jest dwoma silnikami turboodrzutowymi o mocy 27.8 kN. Producent zapewnia, 偶e na maszynie mo偶na trenowa膰 m. in. operacje bliskiego wsparcia lotniczego oraz przeciw okr臋tom.

(fot. http://www.aleniaaermacchi.it)

d21dtrz

Co ciekawe, mimo 偶e M-346 jest oficjalnie konstrukcj膮 o w艂oskim rodowodzie, mo偶e pochwali膰 si臋 s艂owia艅skimi korzeniami. W latach 90. W艂osi brali udzia艂 w pracach nad projektem Jaka-130, rosyjskiego samolotu szkolno-treningowego. Konstrukcja spodoba艂a im si臋 na tyle, 偶e zdecydowali si臋 wykupi膰 od Rosjan prawa i dokumentacj臋 techniczn膮 i na tej podstawie skonstruowali w艂asny samolot czyli M-346 Master.

Konkurentami M-346 Master w przetargu na nowy samolot szkoleniowy dla polskiego lotnictwa og艂oszonym w lutym 2013 roku by艂y: brytyjska konstrukcja BAE Hawk oraz T-50 - dziecko kooperacji ameryka艅sko-po艂udniowokorea艅skiej, kt贸ry producent wychwala jako jedyny samolot szkoleniowy w pe艂ni rozwijaj膮cy umiej臋tno艣ci konieczne pilotom my艣liwc贸w pi膮tej generacji. Jako 偶e takich nie posiadamy, a w obu przypadkach proponowane ceny przekracza艂y za艂o偶enia bud偶etowe modernizacji o oko艂o p贸艂 miliarda z艂otych, ostatecznie zdecydowano si臋 przyj膮膰 w艂osk膮 ofert臋, kt贸ra by艂a najta艅sza.

Wcze艣niej do maszyny przekona艂y si臋 si艂y powietrzne Izraela, kt贸re zakupi艂y 30 sztuk Master贸w, oraz Singapur (12 sztuk). Naturaln膮 kolej膮 rzeczy na M-346 szkol膮 si臋 r贸wnie偶 w艂oscy piloci wojskowi. Do Polski docelowo ma trafi膰 osiem egzemplarzy samolotu, cho膰 nie wyklucza si臋 opcjonalnego powi臋kszenia floty samolot贸w szkolno-treningowych o kolejne 4 sztuki. Tym samym nowoczesne w艂oskie nabytki zast膮pi膮 T-11 Iskra, na kt贸rych polscy lotnicy szkolili si臋 od... 1962 roku. T-11 Iskra by艂 pierwsz膮 polsk膮 konstrukcj膮 nap臋dzan膮 silnikiem odrzutowym, kilkakrotnie bito na nim rekordy, a polski zesp贸艂 akrobacyjny Bia艂o- Czerwone Iskry do dzi艣 zachwyca podniebnymi akrobacjami widz贸w pokaz贸w lotniczych: tylko w 2013 roku charakterystyczne bia艂o-czerwone samoloty mo偶na by艂o podziwia膰 na pokazach we Francji, Austrii, Czechach i oczywi艣cie Polsce.

Je艣li w gr臋 wchodzi modernizacja lotnictwa, sentymenty trzeba od艂o偶y膰 na bok. T-11 b臋d膮 stopniowo wycofywane ze s艂u偶by na rzecz 艣wie偶o zakupionych M-346. W charakterze pomocniczym mog膮 jednak polata膰 a偶 do roku 2022.

d21dtrz
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d21dtrz