Ma być śmiercionośną bronią, a zwyczajnie się rozleciał!

Ma być śmiercionośną bronią, a zwyczajnie się rozleciał!
Źródło zdjęć: © HO/US AIRFORCE/AFP

X-51A WaveRider ma być śmiercionośną bronią, dzięki której będzie można zaatakować dowolny cel na ziemi w ciągu kilkudziesięciu minut! Ostatnio konstruktorzy szczycili się tym, że osiągnął prędkość 6 Macha (tyle wystarczy, by w godzinę pokonać trasę z Nowego Jorku do Londynu). Tym razem maszyna zawiodła. Wart miliony dolarów prototyp rozleciał się w czasie ostatniego testu.

WaveRider miał utrzymać przez 5 minut prędkość 6 Macha. Gdy tylko oderwał się od wynoszącego go w powietrze bombowca B-52, nastąpiła awaria. Lot trwał zaledwie 31 sekund. W 16 sekundzie testu zaczął szwankować układu stabilizacji, na koniec X-51A rozpadł się, a części konstrukcji utonęły w Pacyfiku.

W trakcie poprzedniego testu, który odbył się 13 sierpnia, zrobotyzowany samolot hipersoniczny WaveRider zbliżył się do prędkości 6 Macha.

Jeszcze dwa dni temu dyskutowano o śmiercionośnym potencjale tej konstrukcji, dzisiaj media starają się dowiedzieć, ile milionów dolarów kosztował ostatni test – wiadomo jedynie, że cały program pochłonie miliardy dolarów. Jak twierdzi CNN, X-51A kosztował jak dotąd 140 mln USD

Boeing X-51A WaveRider to niewielki samolot o kształcie przecinaka, napędzany silnikiem strumieniowym SJY61 z naddźwiękową komorą spalania (scramjet). Silnik taki może być stosowany w zakresie prędkości hiperdźwiękowych odpowiadających do 10 Macha. Maszyna ta ma długość 7,9 m, waży 1814 kg i jest zaopatrzona na końcu kadłuba w usterzenie stabilizujące.

W teście jaki odbył się 13 sierpnia X-51A został wyniesiony przez przerobiony samolot-nosiciel B-52 na wysokość 15 000 m nad wybrzeżem Kalifornii. Następnie silnik maszyny został uruchomiony i odbyła ona 300 sekundowy lot z wznoszeniem do wysokości 21 000 m w reżimie automatycznym. W trakcie lotu WaveRider przekroczył szybkość 5 Macha (5471,8 km/h), zbliżając się do 6 Macha (7421,7 km/h). Jest to najdłuższy obecnie okres ciągłej pracy silnika X-51A.

Z programów badawczych udostępnionych Kongresowi USA wiadomo iż chodzi o stworzenie maszyny, latającej na dużych wysokościach (ok. 20 000 m) w atmosferze z szybkością 5 Macha lub więcej. Maszyna taka byłaby prototypem rozpoznawczych statków powietrznych, latających na dużych wysokościach, wyposażonych w zaawansowane systemy rozpoznawcze hipersonicznych pocisków samosterujących typu cruise nowej generacji, a nawet maszyn służących do szybkiego przerzutu grup interwencyjnych i wojsk specjalnych w odległe regiony akcji.

Szybkość 6 Macha wystarczyłaby na pokonanie w godzinę trasy z Nowego Jorku do Londynu, choć przeciążenia występujące przy takich prędkościach utrudniałyby loty załogowe.

Program X-51 A został uruchomiony w 2004 roku. Pierwsze testy naziemne zaczęły się w 2006 roku. Pierwsza symulacja lotu WaveRidera, 30 kwietnia 2007 wykazała, że możliwe jest osiągnięcie i przekroczenie szybkości 5 Macha, choć następne testy pokazały, że bariera między 5 i 6 Macha będzie trudna do pokonania.

Pierwszy lot X-51 A miał miejsce 26 maja 2010 roku; maszyna osiągnęła wtedy szybkość 5 Macha na wysokości 21 000 m. Silnik pracował przez 143 sekundy, zaś samodzielny lot trwał przez 200 sekund. Następny test 13 maja 2011 roku został wcześniej przerwany, mimo osiągnięcia i utrzymania szybkości 5 Macha, na wysokości 15 000 m, ze względu na problemy z wlotem powietrza do silnika.

W czasie trzeciego lotu 14 sierpnia 2012 WaveRider miał osiągnąć prędkość 6 Macha w czasie lotu trwającego 300 sekund. Próba zakończyła się powodzeniem - po zakończeniu testów maszyna rozpoczęła nurkowanie i zatonęła w Pacyfiku u wybrzeży Kalifornii. Według Sił Powietrznych USA ten prototyp, podobnie jak dwa pozostałe, które także zatonęły po próbach w Pacyfiku, nie będzie odzyskiwany. Wszystkie dane dotyczące lotu zostały zebrane i były na bieżąco przekazywane poprzez system łączności bezprzewodowej.

Jak twierdzi CNN, X-51A kosztował jak dotąd 140 mln USD. Siły Powietrzne USA nie podały całkowitego planowanego kosztu programu WaveRider. Jak poinformował CNN rzecznik Sił powietrznych USA Daryl Mayer, dysponowały one czterema prototypami X-51A i w czasie trzeciego testu w tej konfiguracji został zniszczony trzeci prototyp.

Jak powiedział CNN analityk militarny Dan Wasserbly, kierujący amerykańską edycją pisma i portalu wojskowego IHS/Jane's, Siły Powietrzne spodziewają się iż do 2016 roku zostanie stworzony działający prototyp statku powietrznego latającego z prędkością hipersoniczną, zdolnego już do misji bojowo-rozpoznawczych. (PAP/WP.PL) mmej/tot/ijuh

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę