AlkoholeMały samolot, a wyposażony jak samolot pasażerski

Mały samolot, a wyposażony jak samolot pasażerski

[

Mały samolot, a wyposażony jak samolot pasażerski
Źródło zdjęć: © skydream.pl

Obraz

]( http://skydream.pl/ )

Lotnictwo sportowe rozwija się na tyle szybko, że obecnie małe samoloty wyposażeniem nie ustępują samolotom pasażerskim, a niektórymi rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa nawet je przewyższają. Czy to możliwe? Sprawdziliśmy jakie wyposażenie montuje się obecnie do samolotów ultralekkich.

Część I System autopilota

Autopilot, to system który na długodystansowych przelotach pozwala pilotowi odpocząć. Będzie utrzymywał zaprogramowaną trasę przelotu i wysokość, kierując samolot do punktu docelowego. Pilot ma możliwość w dowolnym momencie zmiany kursu lub wysokości przelotowej w trybie ręcznego sterowania. Ponadto w razie pogorszenia pogody lub utraty orientacji podczas lotu autopilot utrzyma samolot w locie poziomym i na danym kursie.

TCAS - urządzenie antykolizyjne

Traffic Collision Avoid System, czyli w skrócie TCAS to urządzenie, które informuje pilota o innym ruchu w powietrzu. Przekazywane są informacje nt. odległości innego statku powietrznego, jego wysokości przelotu, kierunku lotu oraz o tym, czy inny statek powietrzny wznosi się lub zniża. Urządzenie pozwala uniknąć i zapobiec potencjalnej kolizji w powietrzu z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej.

Radar pogodowy

Profesjonalne urządzenie kosztuje zazwyczaj kilkanaście tysięcy euro. Nie ma jednak potrzeby z zaopatrywanie się w tak drogi sprzęt. Wystarczy smartfon z dostępem do Internetu, odpowiednią bezpłatną aplikacją, żeby zobaczyć aktualną sytuację meteorologiczną. Mapa radarowa przekazuje informacje o frontach atmosferycznych i opadzie deszczu wraz z informacjami, w którym miejscu występują i w którym kierunku się przesuwają. Smartfonowy radar pogodowy pozwala na bezpieczne zaplanowanie trasy przelotu, unikając rejonów z niesprzyjającą pogodą.

TAWS - ostrzeganie o przeszkodzie terenowej

TAWS to Terrain Ahead Warning System, czyli system który ostrzega pilota o zbliżającej się przeszkodzie terenowej. Jeśli podczas lotu, utrzymywana wysokość przelotowa będzie zbyt niska żeby przelecieć nad górą lub jeśli niebezpiecznie szybko będziemy zbliżać się do ziemi urządzenie przekaże informację graficzną ilustrującą teren w kolorze czerwonym oraz wyda komunikat głosowy o potrzebie zwiększenia wysokości lotu w celu przelotu nad przeszkodą z bezpieczną separacją wysokości.

Czarna skrzynka

W przypadku wyposażenie samolotu w urządzenie typu glass-cockpit, najczęściej zabudowany jest w nim rejestrator parametrów lotów z ostatnich kilku godzin. Urządzenie rejestruje dane związane ze stanem lotu tj. wysokość, prędkość, lokalizację oraz parametry pracy silnika. Wszystkie dane mogą zostać wyeksportowane z urządzenia do arkusza kalkulacyjnego i poddane późniejszym analizom.

ELT

Emergency Locator Transmitter (ELT) to radionamiernik ratunkowy. Urządzenie w przypadku awaryjnego lądowania w terenie odległym od zabudowań i potrzeby pomocy wysyłać będzie radiową depeszę do służb ratunkowych, która określać będzie położenie samolotu, jego typ oraz dane kontaktowe jego właściciela. W ciągu kilkunastu minut na miejsce zdarzenia zostaną wysłane służby ratunkowe niosące pomoc potrzebującym.

W pierwszej części opisano tylko część urządzeń montowanych do samolotów ultralekkich, które nie tylko zwiększają komfort, ale i podnoszą bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych. W kolejnej części artykułu przedstawione zostaną kolejne urządzenia takie jak np. spadochronowy system ratunkowy, czy elektroniczne mapy lotnicze.

Więcej o samolotach ultralekkich na www.skydream.pl

Źródło artykułu:WP Facet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)