AlkoholeMały samolot, a wyposażony jak samolot pasażerski - część II

Mały samolot, a wyposażony jak samolot pasażerski - część II

[

Mały samolot, a wyposażony jak samolot pasażerski - część II
Źródło zdjęć: © skydream.pl

Obraz

]( http://skydream.pl/ )

Centralny komputer (Glass-cockpit)

Tak jak w przypadku samochodów, tak i w lotnictwie coraz częściej w kokpicie zamiast dużej ilości wskaźników analogowych znajduje się centralny komputer z wyświetlaczem, zwany glass-cockpitem. Jedno urządzenie posiada w sobie możliwość monitorowania parametrów pracy silnika, stanu lotu oraz lokalizację GPS samolotu. Dzięki temu pilot podczas lotu, posługując się wyłącznie jednym urządzeniem, posiada niezbędne wiadomości, które pozwalają mu na bezpieczny przelot. Urządzenie m.in zlicza ilość zużytego paliwa, informuje o nieprawidłowościach pracy silnika, liczy czasy przelotu oraz posiada możliwość zaprogramowania trasy przelotu, którą wykonać może autopilot.

Transponder

Tranponder jest urządzeniem komunikacyjnym wysyłającym za pośrednictwem fal radiowych informacje o pozycji i wysokości statku powietrznego. Najnowsze transpondery pracujące w trybie Mode-S przekazują również służbą ruchu lotniczego informacje o znakach rejestracyjnych i typie statku powietrznego. Na podstawie tych informacji kontrolerzy posiadają niezbędny zakres informacji do bezpiecznego kierowania ruchem lotniczym z zapewnieniem odpowiedniej separacji w strefach kontrolowanych. Ponadto małe samoloty wyposażone w transpondery pracujące w trybie Mode-S można również obserwować na ogólnodostępnych serwisach internetowcyh (np. flightradar).

Radiostacja z funkcją Dual-Watch

Radiostacje lotnicze działają w trybie Simplex, podobnie jak popularne CB radia montowane w samochodach. Oznacza to, że w momencie zajętości kanału przez jednego nadającego, nie ma możliwości nadania innego komunikatu lub też odsłuchu innej częstotliwości. Chcąc radzić sobie z tym problemem, jeszcze do niedawna w samolotach instalowano dwie radiostacje, dzięki którym pilot miał możliwość podsłuchu i nadawania na dwóch niezależnych częstotliwościach. Nowoczesne radiostacje lotnicze posiadają funkcję podglądu (Dual-Watch), która pozwala pilotowi na monitorowanie dwóch częstotliwości jednocześnie, np. częstotliwości strefy lotniska i częstotliwości służb informacji powietrznej.

Spadochronowy system ratunkowy

Samolot opadający na ziemię na własnym spadochronie brzmi trochę jak epizod powieści science- fiction. Na całe szczęście w samolotach lekkich takie właśnie rozwiązanie jest dostępne i powszechnie montowane przez ich właścicieli. W przypadku zagrożenia bezpieczeństwa lotu, pilot posiada możliwość uruchomienia spadochronowego systemu ratunkowego, dzięki czemu cały samolot wraz załogą sprowadzeni zostaną bezpiecznie na ziemię na spadochronie. Jest to rozwiązanie, które zdecydowanie poprawia komfort i bezpieczeństwo podróżowania małym samolotem.

Bluetooth i AUX

Zestaw głośnomówiący w samochodzie to już codzienność. W samolotach lekkich coraz to częściej można spotkać się z zestawami słuchawek lotniczych wyposażonych w moduł transmisji bezprzewodowej Bluetooth, który łącząc się z telefonem komórkowym daje możliwość komunikacji telefonicznej z powietrza. Podczas przelotu można swobodnie rozmawiać przez telefon komórkowy. Wejście Audio AUX w małym samolocie pozwala na podpięcie urządzenia multimedialnego, które podczas dłuższego przelotu zapewni pilotowi i załodze rozrywkę muzyczną.

Elektroniczne mapy lotnicze

Nowoczesne urządzenia nawigacji lotniczej posiadają w sobie zaprogramowane informacje dotyczące lokalizacji lotnisk, ich częstotliwości, dostępności paliwa i wiele innych cennych danych, które mogą być pilotowi przydatne podczas przelotu. Mapy lotnicze zawierają informacje o drogach lotniczych, strefach zakazanych, czy strefach kontrolowanego ruchu lotniczego przekazując pilotowi samolotu informacje oraz ostrzeżenia, że znajduje się w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Dzięki aktualnym mapom lotniczym planowanie lotu jest zdecydowanie szybsze i prostsze.

W niniejszym artykule przedstawiono rodzaje ułatwień i rozwiązań stosowanych w lekkim lotnictwie, które zdecydowanie podnoszą bezpieczeństwo i komfort latania. Można śmiało stwierdzić, że obecnie lekkie lotnictwo, nie ustępuje nowinkom technicznym stosowanym w dużym lotnictwie liniowym, a miejscami jest nawet bardziej bezpieczne.

Więcej o samolotach ultralekkich na www.skydream.pl

Źródło artykułu:WP Facet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)