Masowo zasypiają w pracy. Statystyki są bezlitosne

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Najnowsze badania wykazują, że co trzeci pilot w Europie już kiedyś zasnął w kokpicie. To wynik ankiety przeprowadzonej przez zrzeszenie pilotów ECA. Wzięło w niej udział 6 tys. pracowników z prawie wszystkich krajów Starego Kontynentu.

Najgorzej sytuacja wygląda w Niemczech, gdzie aż dziewięciu z dziesięciu pilotów, czyli 92 procent, przyznało się, że zdarzyło im się przysnąć w trakcie podróży. Wszystko dlatego, że wsiadali do samolotu zbyt zmęczeni poprzednim lotem i nie starczyło im czasu na odpoczynek.

Czterech z pięciu pilotów przyznało się zaś do tego, że już raz popełnili błąd, wynikający z ich zmęczenia. Ankieta została przeprowadzona po tym, jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zapowiedziała przedłużenie godzin pracy pilotów. - Takie plany to poważny błąd, bo cierpieć będzie na tym bezpieczeństwo podróżujących - wypowiadają się z kolei piloci. Nowe przepisy mają wejść w życie w przyszłym roku w życie.

A jak zjawisko wygląda na drugiej półkuli? Co czwarty konduktor i pilot przyznaje, że co najmniej raz w tygodniu senność przeszkadza mu w wykonywaniu pracy. Do błędu w pracy wskutek senności przyznaje się co piąty pilot - wynika z amerykańskiego sondażu na zlecenie Narodowej Fundacji Snu (NSF).

Walka z sennością jest jednym z większych problemów w czasie pracy pilotów i kierowców - wynika z przeprowadzonego w 2012 r. sondażu "Sen w Ameryce". Na zlecenie NSF przeprowadziła go firma WB&A Market Research. Badano ponad tysiąc dorosłych Amerykanów, wśród których było 202 pilotów, 203 kierowców ciężarówek, 180 pracowników kolei i 210 kierowców autobusów, taksówek i limuzyn oraz 292-osobowa grupa kontrolna (ludzi nie zatrudnionych w transporcie).

W sondażu tym ludzie związani zawodowo z transportem odpowiadali na pytania o nawyki i problemy związane ze snem - i pracą. Wyniki są zaskakujące. Około jedna czwarta badanych konduktorów (26 proc.) i pilotów (23 proc.) przyznała, że co najmniej raz w tygodniu senność ma wpływ na to, jak wykonują pracę. Podobny problem zgłosiła jedna szósta ludzi nie związanych w pracy z transportem (17 proc.).

Do popełnienia poważnego błędu wskutek senności przyznawał się co piąty pilot (20 proc.). Co szósty konduktor (18 proc.) i kierowca ciężarówki (14 proc.) mówił, że był od takiego błędu "o krok".

Badani stosunkowo często narzekali na ilość i jakość snu. Ponad połowa konduktorów (57 proc.) i co drugi pilot (50 proc.) zgłaszali, że w tygodniu pracy dobry nocny sen zdarza się mu rzadko lub wcale. Podobny problem odczuwa 44 proc. kierowców ciężarówek i 42 proc. pracowników niezwiązanych z transportem. Wśród badanych najbardziej zadowoleni ze snu w tygodniu pracy okazali się kierowcy autobusów, taksówek i limuzyn. Na brak snu narzekała niespełna jedna trzecia (29 proc.).

Bezsenność nie omija nikogo, ale atakuje z różnym nasileniem. Średnio co dziesiąty badany Amerykanin zgłaszał, że zdarzało mu się zasnąć w niewłaściwym momencie i miejscu, np. w czasie spotkania albo za kierownicą (wykorzystane w sondzie pytania o senność bazowały na kryteriach określonych przez lekarzy). Za "sennych" uważało się 11 proc. badanych pilotów, konduktorów i kierowców autobusów, taksówek i limuzyn, 8 proc. kierowców ciężarówek oraz 7 proc. osób z grupy kontrolnej.

Choć piloci wyjątkowo dbają o przespanie odpowiedniej liczby godzin, to jednak co dziesiąty z nich i tak podpada pod kategorię "senny". Tak nie można. Kto chce ryzykować w skali jeden do dziesięciu, kiedy wsiada na pokład samolotu z "sennym" pilotem?

Eksperci z NSF radzą, by osoby narzekające na zbytnią senność szukały profesjonalnej pomocy, która pomoże ustalić przyczyny problemu. Sugerują jednocześnie, że dobremu wykorzystaniu czasu przeznaczonego na sen sprzyja m.in. zasypianie i pobudki o regularnych porach. Warto się postarać, by sypialnia służyła tylko wypoczynkowi (a nie np. dodatkowej pracy czy oglądaniu TV), a tuż przed snem powtarzać relaksujący rytuał - wziąć ciepłą kąpiel albo posłuchać muzyki. Polecane są ćwiczenia, choć tuż przed zaśnięciem nie powinny być zbyt żwawe.

(PAP), mow /PFi, facet.wp.pl

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę