Michel Adam Lisowski - Polak, który stworzył Fashion TV 

Michel Adam Lisowski - Polak, który stworzył Fashion TV
Źródło zdjęć: © AKPA

Czerpie z życia pełnymi garściami. Uwielbia luksusowe jachty, eleganckie limuzyny i okazałe posiadłości. Zawsze otaczają go piękne modelki, czemu trudno się dziwić, skoro stworzył najsłynniejszą telewizyjną stację poświęconą modzie – Fashion TV. „Żeby mężczyźni lubiący ładne panie mieli na co popatrzeć” – tłumaczy z rozbrajającą szczerością Michel Adam Lisowski.

Ojciec Lisowskiego miał żydowskie korzenie i w 1940 r. musiał uciekać z okupowanego Krakowa, co prawdopodobnie uchroniło go przed śmiercią w obozie koncentracyjnym. Przedostał się do Palestyny, gdzie poślubił inną uciekinierkę z Polski, Fannę. Po zakończeniu wojny rozpoczął pracę w polskim konsulacie, a w 1948 r. rodzina postanowiła wrócić do Polski.

Dwa lata później przyszedł na świat Adam. Jego ojciec był wówczas prominentnym urzędnikiem ministerstwa spraw zagranicznych i zagorzałym komunistą. „Pracował na wysokim stanowisku, to pewnie wierzył w to państwo. Po wojnie była nędza, nic nie można było robić, tylko odbudowywać, i on się pewnie starał budować. Dobrze nam się powodziło. Ojciec w ministerstwie, to mieliśmy i coca-colę, i banany, i wakacje w Zakopanem, a inne dzieci tego nie miały” – przyznaje Lisowski w rozmowie z Sebastianem Łupakiem, autorem reportażu „Bawię się i jeszcze mi płacą”, który ukazał się w „Dużym Formacie”.

W 1958 r. Adam opuścił Polskę i wyjechał do Wiednia, ponieważ ojciec objął ważne stanowisko w Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej. Po jego śmierci matka Lisowskiego zdecydowała się pozostać w Austrii. Adam, który skończył tam amerykańskie liceum, uzyskał stypendium na wydziale matematyki prestiżowego uniwersytetu Princeton. Już w czasie studiów wykazał smykałkę do interesów, która po latach miała mu przynieść *majątekmajątek*.

Kapitalista i klasa robotnicza

„Kiedy tylko na moje konto wpłynęły dwa tysiące dolarów na akademik i jedzenie, kupiłem koszulki w oksfordzkie paski i sprzedałem je z zyskiem w Wiedniu. Miałem na jedzenie, akademik, wydatki i kolejne inwestycje” – opowiada Lisowski. W wieku 29 lat założył pierwszą firmę, która zajmowała się… wyładunkiem statków w portach Arabii Saudyjskiej. Polak wymyślił świetny sposób na przyspieszenie tej czynności – do transportowania kontenerów zaczął wykorzystać napełniane gazem sterowce. Dzięki zarobionym *pieniądzompieniądzom* został udziałowcem wiedeńskiej korporacji The Eden Group, działającej głównie w branży tekstylnej. Firma miała fabrykę w Tajlandii, gdzie zatrudniała blisko cztery tysiące osób szyjących t-shirty, skarpetki czy czapki z nadrukami bohaterów disneyowskich filmów. Interes szedł świetnie, ale w 1996 r. został zamknięty, głównie z powodu protestów Tajlandczyków narzekających na niewolnicze warunki pracy. „Dobry kapitalista musi wykorzystywać klasę
robotniczą” – przyznaje szczerze Lisowski.

Po sprzedaży udziałów w The Eden Group zaczął inwestować w nieruchomości, głównie w Paryżu. We francuskiej stolicy otworzył też klub „Café Vogue”, który stał się popularny wśród osób związanych ze światem mody. Tutaj narodził się pomysł Fashion TV. „Przychodzili projektanci i pokazywali wideo z pokazów. Ludzie jedli, a na ekranie pokaz. Nagle w barze uzbierał się stos kaset wideo stu różnych projektantów. Poczułem interes. Wynająłem miejsce na satelicie i zrobiłem Fashion TV. Żeby pokazać światu, co modni ludzie noszą, co Gucci robi, co Prada robi, co na party zakładają i kto przychodzi. Żeby projektant w Tokio wiedział, co się dzieje w Milanie. No i żeby mężczyźni lubiący ładne kobiety mieli na co popatrzeć” – opowiada Lisowski.

Wódka dla zamożnych

Stacja powstała w 1997 roku. Dzisiaj jest odbierana w 300 milionach gospodarstw domowych, w ponad 200 krajach na sześciu kontynentach. Fashion TV można oglądać w najlepszych klubach, restauracjach i barach, w fitness klubach, salonach fryzjerskich, centrach spa, na lotniskach, dworcach i w sklepach.

Charakterystyczne logo nawiązujące do diamentu sygnuje także sieć sklepów oraz hoteli. Kilka lat temu na rynku pojawiła się nawet „F Vodka”, produkowana z inicjatywy Michela Adama Lisowskiego w Toruńskiej Fabryce Wódek Kopernik. Jej proces produkcyjny objęto tajemnicą, wiadomo tylko, że jest wielokrotnie destylowana i filtrowana przez aktywny węgiel. „F Vodka” reklamowana była w drogich nocnych klubach na świecie jako *ekskluzywnaekskluzywna* marka ludzi zamożnych i lubiących się bawić. Promowano ją w Paryżu, Kuala Lumpur czy Dżakarcie. Lisowski chciał nawet stworzyć specjalną serię alkoholu, sygnowaną przez Romana Polańskiego, ale sławny reżyser akurat trafił wówczas do aresztu domowego w Szwajcarii.

Twórcę Fashion TV ten skandal nie zniechęcił. Trudno się dziwić, ponieważ sam lubi wywoływać kontrowersje. Słynie z luksusowego życia i chętnie chwali się wspaniałymi jachtami, flotyllą drogich limuzyn czy posiadłościami ulokowanymi w różnych zakątkach świata. O *imprezachimprezach* organizowanych przez Lisowskiego krążą legendy. Roi się na nich od pięknych kobiet, głównie modelek, które mogą podziwiać widzowie Fashion TV.

Jedna z nich, Eva Cyankiewicz, kilka lat temu oskarżyła Lisowskiego o molestowanie seksualne. Poznali się w Berlinie, podczas otwarcia lokalnego oddziału Fashion TV. Polak zaprosił 21-latkę do Paryża, obiecując pomoc w karierze. Cyankiewicz zamieszkała w apartamencie Lisowskiego, ale szybko z niego uciekła, ponieważ pijany właściciel podobno uderzył ją i próbował zgwałcić.

W 2011 r. Lisowski poślubił rosyjską modelką i baletnicą Marią Mogsolovą, z którą ma córkę Evę Athenę. Choć popularność Fashion TV spada, polski *milionermilioner* nadal ma się świetnie. Jednak nie tylko imprezuje, ale wpłaca również duże datki na cele charytatywne.

Rafał Natorski/dm,facet.wp.pl

81-letnia modelka na pokazie mody

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę