Multitool na każdą okazję. Jak wybrać odpowiednie narzędzie?
Multitool to rzecz, którą warto mieć ze względu na jej uniwersalne zastosowanie. Może przydać się nie tylko podczas wycieczki na łono natury, ale także w samochodzie lub w trakcie codziennych czynności. Jak wybrać odpowiednie narzędzie? Jakie są różnice?
08.04.2022 17:07
Ewolucja
Kiedyś multitool kojarzył nam się po prostu z wielofunkcyjnym scyzorykiem. Teraz obie grupy poszły swoją drogą. Ta pierwsza zyskała więcej funkcji, choć ostrza nie stanowią już jej trzonu, a druga wyspecjalizowała się właśnie w kierunku różnych rodzajów cięcia. Standardowe funkcje współczesnego multitoola to śrbokręty, otwieracze do butelek, ząbkowane ostrza, przebijak, dłuto, pilnik, kątomierz czy przecinaki do drutu. Co prawda nie zbudujesz z nim obozowiska, ale są multitoole mające takie dodatki jak na przykład ostrzałki szczelinowe, dzięki którym można doraźnie zwiększyć skuteczność dużego noża.
Multitoole są wykonane w surowej formie i nie są im straszne żadne warunki przenoszenia czy przechowywania, a więc możesz go schować do kieszeni spodni, kurtki lub plecaka albo nawet do portfela. Na rynku są bowiem wersje o wielkości karty płatniczej. Mniejszy rozmiar nie oznacza jednak utraty funkcjonalności. Wszystko zależy od potrzeb. Może się zdarzyć, że jeden nie wystarczy, ponieważ przyda się zarówno ten z wieloma rodzajami kluczy i śrubokrętów, jak i taki nastawiony bardziej na cięcie.
Dla zmotoryzowanych
Jest też osobna grupa narzędzi, które mają formę breloka i stworzono je specjalnie z myślą o wykorzystaniu w samochodzie. Ich funkcjonalność jest nieco ograniczona przez konkretne przeznaczenie. Znajdziecie tu nóż do cięcia pasów bezpieczeństwa, młotek do szyb, a często również miarkę do sprawdzenia wysokości bieżnika czy miernik ciśnienia w ogumieniu. To ostatnie oczywiście będzie mniej przydatne w nowoczesnych samochodach, które posiadają odpowiednie systemy elektroniczne.
Choć wydawałoby się, że ostrze i brelok nie idą w parze, to nic bardziej mylnego. Multitool samochodowy jest tak zbudowany, że do wyciągnięcia ostrza, którym w sytuacji awaryjnej przetniesz pasy bezpieczeństwa, trzeba użyć siły. To dlatego, że schowano je pod kolorowym elementem z kółkiem do mocowania kluczyków.