Najnowsze trendy w branży fotograficznej
Aparaty odczytujące emocje fotografa, urządzenia pozwalające na ciągłe rejestrowanie obrazów bez angażowania użytkownika i zdjęcia stymulujące węch, słuch i dotyk to główne rozwiązania, które w nadchodzących latach mogą zrewolucjonizować branżę fotograficzną. Takie wnioski płyną z raportu „Przyszłość fotografowania” przygotowanego przez Future Laboratory na zlecenie firmy Nikon.
28.01.2015 | aktual.: 29.01.2015 14:03
Najnowsze trendy technologiczne to aspekt, który interesuje zarówno profesjonalistów, jak i amatorów fotografii. Firma Future Laboratory przygotowała raport analizujący sposoby rejestrowania, udostępniania i wykorzystywania obrazów, które będą stosowane przez użytkowników w nadchodzących dziesięcioleciach. Został on opracowany w oparciu o rozmowy z wieloma ekspertami – wykładowcami, naukowcami, autorami opracowań i analitykami, a także z najważniejszymi pracownikami w działach strategii globalnych oraz rozwoju firmy Nikon.
Najważniejsze trendy przyszłości:
1. Aparaty kontekstowe
Rozwiązania technologiczne nowej generacji pozwolą w przyszłości na odczytanie przez aparat atmosfery panującej w chwili wykonania zdjęcia – oświetlenia, dźwięków, temperatury itd. – oraz zestawienie jej z wewnętrznymi przeżyciami fotografa. Poprzez opracowanie zaawansowanych matryc światłoczułych „aparaty kontekstowe” będą dostosowywały się do fotografowanej sytuacji, wzmacniając niektóre barwy oraz korygując odcienie, ekspozycję i poziom kontrastu w celu utrwalenia oraz uwypuklenia na obrazie emocji zgodnie z zamierzeniem fotografa. Sprawi to, że aparaty będą pomagać w oddawaniu emocji osoby wykonującej zdjęcia.
2. Fotografowanie angażujące wszystkie zmysły
Fotografowanie będzie ewoluować poza warstwę wizualną i zacznie w pełni angażować wiele zmysłów jednocześnie. Przeglądając zdjęcia będziemy mogli na przykład usłyszeć dźwięki towarzyszące fotografowanym obiektom lub poczuć z jakiego materiału są one wykonane. Zapach emitowany przez aparat pozwoli na uwzględnienie i przekazanie dodatkowych wrażeń. Na końcu natomiast uzyskamy porady, co zrobić, aby w możliwie największym stopniu stać się częścią chwili utrwalonej na zdjęciu i poczuć związane z nią emocje.
3. Rejestrowanie na bieżąco
Wkrótce nadejdzie nowa era autoekspresji, w której ludzie - za pomocą obrazów - będą jeszcze częściej upubliczniać swoje prywatne chwile. Już dziś pojawia się zapotrzebowanie na rozwiązania umożliwiające automatyczne wykonywanie dużej ilości zdjęć, a w przyszłości dostępne będą lekkie urządzenia o niewielkich rozmiarach, rejestrujące otoczenie na bieżąco, dzięki czemu najważniejsze momenty życia zostaną uchwycone bez angażowania osoby wykonującej zdjęcia.
4. Kojąca moc obrazu
W kolejnym dziesięcioleciu pojawi się zapotrzebowanie na rozwiązania stymulujące wizualnie, pozwalające się odprężyć i zapewniające poczucie bezpieczeństwa. Interakcja z obrazami pozwoli na zrelaksowanie się i uzupełnienie energii potrzebnej do sprostania wyzwaniom codzienności. Pojawią się możliwości wykorzystania tego rodzaju technologii wizualnych m.in. w opiece zdrowotnej, np. w celu uśmierzania bólu u pacjentów. Korzystny wpływ obrazów na nasze samopoczucie będzie powszechnie wykorzystywany w domu i w pracy.
„Od niemal 100 lat, podczas których Nikon jest obecny na rynku, oblicze fotografii uległo znacznej zmianie. Prognozy firmy Future Laboratory są jasne – ludzie w dalszym ciągu będą szukali zaskakujących treści wizualnych oraz nowych rozwiązań. Jednak niezależnie od tego, jakie zmiany nas czekają – społeczne, kulturowe i technologiczne – firma Nikon będzie dążyć do tego, aby ułatwić ludziom rejestrowanie najważniejszych dla nich chwil z pomocą obrazów” – mówi Tad Nakayama, Wiceprezes firmy Nikon.
„Działalność Future Laboratory skupia się na możliwych do osiągnięcia w przyszłości rozwiązaniach. Praca nad tym raportem była niezwykle ciekawa, ponieważ zaobserwowane trendy pokazują, jak w nadchodzących latach ekscytujące będzie fotografowanie, i jak dynamicznie będzie się kształtował rynek aparatów oraz usług fotograficznych. Wskazane trendy staną się inspiracją i pozwolą zmienić oraz unowocześnić całą branżę fotograficzną” – dodaje Chris Sanderson, Prezes firmy Future Laboratory.