Trwa ładowanie...

Najpopularniejsze wkłady suportu w rowerze. Co wybrać i jak założyć?

Choć wkład suportu nie należy do największych elementów w rowerze, to jest jednym z najważniejszych. W dużej mierze odpowiada za komfort pedałowania i może również mieć wpływ na osiągi. Obecnie w rowerach mamy na rynku dwa popularne rozwiązania - z łożyskami umieszczonymi wewnątrz mufy suportu oraz na zewnątrz. Jakie są plusy i minusy? Na co zwracać uwagę przy zakupie?

Rodzaj suportu ma wpływ na komfort pedałowaniaRodzaj suportu ma wpływ na komfort pedałowaniaŹródło: Pixabay
d44wpq8
d44wpq8

Stara szkoła

Najdłużej obecnymi na rynku wkładami suportu są te ze zintegrowanym wkładem, zwane również suportami typu kwadrat. Element zawierający łożyska jest mocowany wewnątrz ramy, a jego oś ma kształt kwadratu i mocuje się na niej ramiona korby. Obecnie stosowana forma tego rozwiązania jest nierozbieralna, co uniemożliwia serwisowanie. Największą zaletą suportów na kwadrat jest oczywiście niska cena, ponieważ można je kupić za mniej niż 100 zł. Wiele osób wskazuje również na fakt ukrycia łożysk w mufie suportu, co zabezpiecza je przed zabrudzeniami. Do minusów można zaliczyć kwestię sztywności, zwłaszcza przy większej masie użytkownika.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Przede wszystkim na średnicę mufy suportu oraz rodzaj gwintu w ramie. Najczęściej spotkacie gwint BSA i mufę o średnicy 68 mm. W rozwiązaniu tym chodzi o to, że z prawej strony jest gwint lewy, a z lewej strony - prawy. Rzadziej występującym rozwiązaniem są gwinty ITA, gdzie oba są prawe. Kupując suport, trzeba zwrócić uwagę na długość osi oraz mocowanie korby. Do wymiany przyda się klucz imbusowy, którym wykręcicie śruby mocujące ramiona, a także ściągacz do korb, który posłuży do zdjęcia ramion korby. Ostatni punkt to wykręcenie misek suportu i tu również potrzebny jest specjalny klucz.

Koło wymyślone na nowo

XXI wiek przyniósł rewolucję w postaci przeniesienia łożysk suportu na zewnątrz. Przeciwnicy tego rozwiązania uważają, że naraża to łożyska na uszkodzenie i zabrudzenia. Oś suportu jest sztywna, a np. w Shimano zintegrowano ją z prawym ramieniem korby. Wspomnieliśmy o sztywności i to właśnie jest największym plusem tego systemu, ponieważ podczas pedałowania nie ma uczucia giętkości, które często towarzyszy suportowi na kwadrat. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na średnicę mufy i rodzaj gwintu w ramie. Ważna jest też średnica osi korby.

Montaż suportu z zewnętrznymi łożyskami jest bardzo prosty. Najpierw wkręca się jedną miskę, wprowadza tuleję suportu i przykręca drugą miskę. Przed montażem trzeba nałożyć smar po wewnętrznej stronie wkładów z łożyskami. Po przeprowadzeniu osi przez środek łożysk należy założyć lewe ramię korby pod kątem 180 stopni względem prawego, wkręcić plastikową nakrętkę w oś po lewej stronie i dokręcić śruby mocujące ramię korby. Warto wiedzieć, że możecie trafić na łożyska typu Pressfit i wtedy są one wciskane. Do ich wyciągnięcia będzie potrzebne specjalne narzędzie.

Jak widzicie, temat suportów, choć brzmi strasznie, nie jest skomplikowany. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że obecnie najczęściej spotyka się osprzęt dwóch producentów, a są nimi Shimano oraz SRAM, gdzie występuje największy wybór komponentów i ciężko jest o pomyłkę. Przy wszelkiego rodzaju zmianach warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, które zapewnią komfort pracy i sprawią, że będziecie bezstresowo cieszyć się nowymi częściami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d44wpq8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Paweł Kapusta - Redaktor naczelny WP
Paweł KapustaRedaktor Naczelny WP
d44wpq8