Pierwszy japoński samochód z systemem SCR
Podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie (IAA), który odbędzie się w przyszłym miesiącu, Mazda zaprezentuje pierwszy japoński samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym, współpracującym z katalizatorem połączonym z systemem redukcji selektywnej (Selective Catalytic Reduction, SCR).
Technologia ta będzie oferowana klientom europejskim w odnowionej wersji sportowo-użytkowego crossovera CX-7 z silnikiem diesla, którego sprzedaż Mazda rozpocznie w październiku bieżącego roku.
Pod maską SUV-a Mazdy znajdzie się przyjazny dla środowiska i wydajny, turbodoładowany silnik diesla MZR-CD o pojemności 2,2 litra i bardzo dobrych parametrach ekologicznych. Odnowiona Mazda CX-7 spełnia wymagania normy Euro V w zakresie emisji spalin.
Oczyszczanie spalin w systemie SCR odbywa się poprzez wtryskiwanie roztworu wodnego mocznika AdBlue ze zbiornika umieszczonego pod przedziałem bagażowym, wprost do układu wydechowego, przed katalizatorem. Wywołuje to naturalną reakcję chemiczną, w której AdBlue zamienia około 40 procent tlenków azotu w nieszkodliwy azot.
Dzięki zwartej konstrukcji systemu SCR Mazda CX-7 z silnikiem wysokoprężnym ma identyczną pojemność bagażnika (455 litrów wg VDA), jak wersja z silnikiem benzynowym. System jest też przyjazny dla użytkownika, ponieważ zużycie AdBlue zostało ograniczone do minimum. Przy normalnej eksploatacji zawartość zbiornika wystarcza na co najmniej 20 000 kilometrów, co oznacza, że zapas roztworu uzupełnia się tylko przy okazji przeglądu okresowego.
Oprócz odnowionej wersji modelu CX-7 z silnikiem diesla we Frankfurcie będzie można zobaczyć wiele innych proekologicznych rozwiązań technologicznych, w tym między innymi i-stop - system wyłączania silnika podczas postoju, oszczędzający paliwo, czy zespół napędowy z wodorowym silnikiem rotacyjnym.